Side 2 af 6

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: søn 26. nov 2017 19:20
af anj
Ja det ene strammer hjul er ødelagt og der var en del sort snuller i bunden af motoren, så der skal et nyt i. Jeg regner med at lave et nyt selv i sådan noget hvid plast nylon
image.jpg
image.jpg (527.84 KiB) Vist 12428 gange
Det andet strammer hjul ser rimeligt fint ud
image.jpg
image.jpg (550.23 KiB) Vist 12428 gange
Glide skinnen har lidt slid men ikke nok til at det retfærdiggør udskiftning
image.jpg
image.jpg (591.2 KiB) Vist 12428 gange
Knaskæden er fin det samme er transmissions kæderne så de kommer i igen.
De fleste blok dele har nu fået fjernet maling. Fremgangsmåde hedvandsrenser, nitro mors og en tur mere med hedvandsrenser
583FD3FF-99B0-4134-9EC3-E9C3848D7296.jpeg
583FD3FF-99B0-4134-9EC3-E9C3848D7296.jpeg (633.28 KiB) Vist 12428 gange
Så skal jeg bare have fundet noget sort maling i den rette glans og holdbarhed

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: søn 26. nov 2017 20:33
af wolfe
ville nok skifte kæde, strammer, og medløber hjul. Det kan ikke være den store økonomiske omgang? det så øv og skal have motoren fra hinanden igen fordi kæden er lang, eller knækker for dig en dag.

min honda cd50 fik også ny kæde selvom den der sidder i ser ud som ny, samt medløberhjul. man ser først hvor lang den faktisk er blevet når man sammenligner kæderne.

er selv mekaniker, og på en fx hyundai i10 1.25 benzin motor med 100000km på klokken, er det ikke unormalt kæden er blevet ca 1cm for lang.

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: man 27. nov 2017 09:30
af claus olieklud
hej igen...

ja jeg syntes bestemt også det hele skulle skiftes mht knastkæde.
som der bliver nævnt bliver kæden længere med tiden, og også mere slasket - kædestrammeren skal helst ikke starte med at være i en ydre stilling, dvs at kæden skal helst løbe så lodret som muligt for at undgå støj, desuden flytter en lang kæde lidt på ventiltiderne ift en ny kæde.

jeg gjorde det engang på en cb 350 twin som jeg havde i mine yngre dage - det var på samme måde som din er lavet, selv om det jo kun var en 2 cylinder maskine.

husk på hvor besværligt det er at forbedre efterfølgende, den skulle jo helst ikke lyde som en Kawasaki, men i stedet som en silke symaskine.

hilsen olieklud

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: man 27. nov 2017 21:33
af anj
Knast kæden er slidt ganske lidt. Prøvede lige at holde den på kædehjulet, der er så godt som ingen slip mellem kæde og hjul
CE891A1E-FC08-4B4C-AFD6-C2A87F49ABCA.jpeg
CE891A1E-FC08-4B4C-AFD6-C2A87F49ABCA.jpeg (614.84 KiB) Vist 12395 gange
995147B0-75DD-4E26-B7ED-19C2E0E0013E.jpeg
995147B0-75DD-4E26-B7ED-19C2E0E0013E.jpeg (559.93 KiB) Vist 12395 gange
Det er en DID så kvalitet er ok. Jeg er ikke en forsigtigPer der bare skifter dele for en sikkerheds skyld.

Har lige fremstillet er par nye strammer hjul
13FC8BAD-2EBE-419B-B1B4-84DCF2EBD152.jpeg
13FC8BAD-2EBE-419B-B1B4-84DCF2EBD152.jpeg (722.45 KiB) Vist 12395 gange
0BC85B1C-563D-42C1-B2E0-C1534FE961BF.jpeg
0BC85B1C-563D-42C1-B2E0-C1534FE961BF.jpeg (764.93 KiB) Vist 12395 gange
Og en ny nitte
1407E973-74AC-422E-804C-689F49BA7CFA.jpeg
1407E973-74AC-422E-804C-689F49BA7CFA.jpeg (844.08 KiB) Vist 12395 gange
Og nu monteret
1D7EA4CB-7475-40E3-B563-72E37188E522.jpeg
1D7EA4CB-7475-40E3-B563-72E37188E522.jpeg (826.78 KiB) Vist 12395 gange
4DBFE21B-CC1F-4F2A-A91C-9DCF6E0FB083.jpeg
4DBFE21B-CC1F-4F2A-A91C-9DCF6E0FB083.jpeg (763.45 KiB) Vist 12395 gange
Og nu det andet hjul
72BC219F-5229-4A13-9532-58343426A705.jpeg
72BC219F-5229-4A13-9532-58343426A705.jpeg (799.8 KiB) Vist 12395 gange
60D503DC-46F1-4D83-9009-EA01673BA1BB.jpeg
60D503DC-46F1-4D83-9009-EA01673BA1BB.jpeg (848.91 KiB) Vist 12395 gange
Og nu begge monterede
AE0E7FFA-13D5-44C1-A975-78C47841E732.jpeg
AE0E7FFA-13D5-44C1-A975-78C47841E732.jpeg (822.03 KiB) Vist 12395 gange

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tirs 28. nov 2017 20:05
af knallert
de orginale er gummi hjul...tror nylon bliver spist..og vil rasle da de er hårde..jeg ville ikke spare på disse sliddele..de er forskellen på en god/dårlig kørende motor...jeg er ellers også genbruger og elsker at bygge mine egne dele...men på disse motore..er kun orginale dele gode nok..eller brugte dele som er testet og godkendt.....jeg ville skifte begge kæder..både knast og gearkasse kæde...det er kun en gang..for resten af motorens levetid..måske 1500 kr..for en garenti på at det er ok..man kan stadig få orginale did kæder..jeg skiftede på min 550...men bundkæden blev i da krimtappen ikke var ude...du har chancen for at få en hel knastkæde i uden samleled..når krumtappen er ude...de er altid slidt..også selv om de passer på tandhjulet...Honda motore elsker at rasle...så man skal gøre alt for at minimere det...

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tirs 28. nov 2017 22:33
af claus olieklud
hej...
jeg syntes de er flot lavet de hjul, og jeg er også helt enig med dig i at man ikke skal skifte unødigt.
jeg har lige kikket på ebay for at se prisen på nye stumper.
original nos Honda knastkæde 498 kr - komplet kædestrammer og slidskinne original nos Honda 716 kr, fragten var ikke ret meget, men det lå i usa.
det er muligt at din knastkæde ikke fejler noget, men det at vurdere det ud fra hvor godt den sidder på øverste kamhjul, ja det fortæller mest at tænderne på kamhjulet er iorden, ikke så meget om kædens tilstand.
jeg tror dog at du ville kunne se forskel hvis du sammenlignet den gamle knastkæde med en ny original.
jeg vil ikke virke belastende ved at gentage mig selv, jeg følger tråden, og jeg er helt sikker på du nok skal få noget ud af den motor renovering.
hilsen olieklud

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tors 30. nov 2017 18:28
af anj
Så kom der nye ventilstyr
BE389B48-F59E-4952-88B4-CB398E32D025.jpeg
BE389B48-F59E-4952-88B4-CB398E32D025.jpeg (721.2 KiB) Vist 12319 gange
Og et par nye ventil låse. Da en af de gamle er revnet
586D677A-FB52-4379-989C-30939E3CB25C.jpeg
586D677A-FB52-4379-989C-30939E3CB25C.jpeg (608.63 KiB) Vist 12319 gange

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: man 4. dec 2017 19:31
af anj
Så er de gamle ventil styr ude
11B3FF23-A45F-44AB-A7AB-9B1CF63E917D.jpeg
11B3FF23-A45F-44AB-A7AB-9B1CF63E917D.jpeg (771.96 KiB) Vist 12282 gange
De nye er samme længde som dem på udstødnings siden
De gamle fra indsugning er lidt kortere
4CCA7079-9083-48F9-B7CC-8B5914AD4153.jpeg
4CCA7079-9083-48F9-B7CC-8B5914AD4153.jpeg (547.65 KiB) Vist 12282 gange
Det ser ud til at det passer helt fint med de nye selv om de lidt længere

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: fre 8. dec 2017 16:04
af anj
kigger nu efter maling til motoren, men er lidt i tvivl om hvad man skal vælge, og hvor meget der skal bruges.
hele motoren skal males inklusiv cylinder og topstykke
har fundet lidt forskelligt
https://www.ebay.com/itm/RH-MOTORRADLAC ... 1438.l2649

https://www.ebay.com/itm/1-LITRE-SET-2K ... 1438.l2649

https://www.ebay.com/itm/High-Temperatu ... 1438.l2649

http://www.thansen.dk/product.asp?n=122 ... 1226681684

Er der nogle erfaringer eller kvalificerede råd?
Jeg har nemlig så travlt at jeg ikke har tid at lave det om.

Re: RE: Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: fre 8. dec 2017 17:31
af Twinsport
Jeg ville vælge 2-komponent akryllak med en etchprimer i bunden, da det er alu. Det har jeg malet mange motorer med gennem tiden.
/Steen

Re: RE: Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: fre 8. dec 2017 20:09
af anj
Twinsport skrev:Jeg ville vælge 2-komponent akryllak med en etchprimer i bunden, da det er alu. Det har jeg malet mange motorer med gennem tiden.
/Steen
skal primeren også være 2k eller er 1k ok

fandt lige et par eksempler
https://www.ebay.com/itm/Tetrosyl-Etch- ... 1438.l2649

http://www.ebay.de/itm/1x-400ml-Spraydo ... 489070fd00

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: fre 8. dec 2017 22:33
af anj
Har lige lavet et lille værktøj jeg skal bruge når topstykket skal planes så pakfladen bliver perfekt
0748D086-C745-4DFA-A14E-71D809E8DDDB.jpeg
0748D086-C745-4DFA-A14E-71D809E8DDDB.jpeg (843.44 KiB) Vist 12221 gange
30BAEFF9-2AB6-480B-A98A-BE32694B4E9D.jpeg
30BAEFF9-2AB6-480B-A98A-BE32694B4E9D.jpeg (769.77 KiB) Vist 12221 gange

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: lør 9. dec 2017 14:15
af knallert
et plane rodehoved...det er super

.bare sørg for at hoved et helt totalt i vinkel..ellers huler den ud...den skal faktisk tage lidt bagspån..for man er sikker på at den er helt plan/vandret indstillet..så gå ikke efter det flotteste resultat ..men det mest plane..
jeg har fremstillet noget i samme stil..bare horensontalt så jeg kan bore cylendre ud..det duer deavære kun på over 100 cc..da skæret er lidt for stort for 50 cc...kan se du har lagt udboringen i 15 grader..for frigangen..det er ikke så kritisk når du har frigangen i udborestålet...det er mere når man montere stålholdre i en fræst rille..som mange videoer på youtube viser..men hellere for meget frigang...end for lidt..hoved, skal jo heller ikke slæbe hen af enmet..er det 60 mm rundaksel du har brugt..med 20 mm skaft...det er umuligt at se størelsforholdet på billed.
min russer fræser bruger konus på spindel hoved,,derfor den specielle ende på værktøjet...men det gør det let at fremstille sit eget værktøj..som passer lige i maskinen..

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: lør 9. dec 2017 14:58
af anj
Ja det med opretning af vinkel hovedet har jeg helt styr på, og ja planheden skal jo være perfekt.
Det er Ø 70 - Ø 25 med 16mm hul til til borestangen. Jeg ved ikke lige hvor stor frigangs vinklen er, det er bare lavet på øje mål. Der er nok en 5-7 mm frigang mellem værktøj og emne.

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: lør 9. dec 2017 15:37
af knallert
det er perfekt..jeg har faktisk en stump rund skrueaksel.. 80-100 mm.så tror jeg kopier din. ide...men da jeg har fræseren--laver jeg et spor til værktøjet..og bore et hul også..de kan godt krydses uden det ødelægger noget..så der der flere muligheder..har et knivhoved..men det er kun omkring 15 cm..det rækker ikke til noget..på et topstykke..eller en motorblok...

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: søn 10. dec 2017 08:25
af wolfe
Fint værktøj Anders :(y)
Har ikke en skid styr på drejebænk eller fræser endnu, har dog købt en. Så det spændende og se når der laves hjemmelavet værktøj :D

Re: RE: Re: RE: Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: søn 10. dec 2017 14:10
af Twinsport
anj skrev:
skal primeren også være 2k eller er 1k ok
1-komponent er helt fint.

/Steen

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tors 14. dec 2017 20:53
af anj
Har lige fået en pakke fra UK
Skal bruges til hondaen så den kan få elektronisk tænding. Det er fra en 80’er kawa
Har ligeledes en cdi boks på vej fra Romænien fra en 1987 gpz Kawasaki
B7FF2010-EFC5-4165-938B-9428226F7A59.jpeg
B7FF2010-EFC5-4165-938B-9428226F7A59.jpeg (597.21 KiB) Vist 12086 gange
Det Kræver kun ganske lidt arbejde at tilpasse det til hondaen.
Der er en Holænder der har vist at det virker super på SOHC forum
D3FECDB5-C958-4632-AE34-4FAE164715D9.jpeg
D3FECDB5-C958-4632-AE34-4FAE164715D9.jpeg (575.94 KiB) Vist 12086 gange
Kawa rotoren skal lige modificeres lidt så den kan monteres på rotoren fra hondaen. Den mekaniske forstiller skal demonteres
EF6CC090-0B7B-4A91-A352-D7C47CF4F962.jpeg
EF6CC090-0B7B-4A91-A352-D7C47CF4F962.jpeg (698.77 KiB) Vist 12086 gange

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: fre 15. dec 2017 13:38
af knallert
det er meget bedre end de systemer man kan købe som ekstraudstyr..de nyrere Honda tændings dele passer ikke på sohc..da de ofte er monteret på koblings akslen..så man har kæde sløret med som faktor...krumtappen er dejlig direkte

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: søn 17. dec 2017 20:04
af anj
Ja kawa systemet er både robust og billigt. Jeg har givet ca 600 ialt inklusiv porto for trigger og CDI.
De billigste aftermarked systemer anvender den mekaniske forstiller og de koster mindst det dobbelte af hvad jeg har givet for kawa systemet.
Et med CDI koster ca 500 euro. Og så tror jeg ikke at det har samme robusthed som kawa systemet.
Så valget er lige til højre benet.


Har også lige fået sort maling til motoren
C8C04BEC-A595-495D-84DC-E5938CB11CCB.jpeg
C8C04BEC-A595-495D-84DC-E5938CB11CCB.jpeg (656.72 KiB) Vist 11978 gange