Side 1 af 1

Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 16:37
af Per
For et par år siden købte og restaurerede jeg en Yamaha RS 125. Da den var færdig, stillede jeg den hen i et hjørne til bedre dage. Nu her i min ferie, fik jeg lyst til at starte den op igen, men nej. Den kunne hverken startes på kickstarteren eller løbes i gang.
Batteriet var selvfølgelig både tørt for syre og kunne ikke genoplades. Den fik et nyt fra biltema.
Af med karburatoren. Der lå noget i svømmerhuset, der lignede kødsovs. Efter en rengøring, startede den i første huk. I dag blev jeg så enig med mig selv om, at der skulle plade på, så jeg kunne komme ud at nyde min store knallert. Jeg hentede et prøvemærke i Padborg, og en time efter, stod den køreklar med plade på.
Den er i sandhed en stor knallert. Den er encylindret, totakts motor og hammer sjov at køre på. Jeg var forundret over bundtrækket, da jeg jo har været vant til at køre på RD 125, der skal have lidt tæsk for at flytte sig. Det skal denne her ikke. Den har et dejligt solidt bundtræk, den har omdrejningstæller, skivebremse foran, emblemtank, 5 gear - ja alt det vi går og ønsker os af vores FS1´ere. Forskellen er bare, at denne her gav jeg 4000 kr for - helt original og komplet. Den har selvfølgelig kostet en del at renovere, men ikke nær så meget som det koster at sætte en FS1´er i stand. Og så er den, i min optik, lige så sjov og mere sikker at køre på som en voldtunet FS1´er. En herlig knallert 8) :mrgreen:

Her kommer lige de seneste dugfriske billeder, efter en dejlig og underholdende køretur på ca. 30 km.

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 17:34
af Jensmc
Jeg prøvekørte en, da de kom i handlen. Den kørte rigtig godt.
Dog mindes jeg, at den var meget blød i forgaflen.
Husker jeg rigtigt?

Meget fin maskine, du har.

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 17:45
af Per
Hej Jens.

Du har en blændende god hukommelse. Den er lidt blød i affjedringen foran.
Jeg har overvejet at hælde en smule mere olie i benene. Det burde hjælpe.

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 19:59
af Jensmc
Jeg prøvede en, da man stadig kunne købe MZ ETZ150.
Den var der altså mere motorcykel i. I hvert fald som transportmiddel.
I dag ville jeg helst have Yamahaen. Den lugter mere af knallert.
Nej Per, jeg skal ikke have flere motorcykler.
I fredags handlede jeg en 2009 Harley XR1200, så ikke mere til mig (I år). :hihi

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 20:20
af Per
Jensmc skrev:Jeg prøvede en, da man stadig kunne købe MZ ETZ150.
Den var der altså mere motorcykel i. I hvert fald som transportmiddel.
I dag ville jeg helst have Yamahaen. Den lugter mere af knallert.
Nej Per, jeg skal ikke have flere motorcykler.
I fredags handlede jeg en 2009 Harley XR1200, så ikke mere til mig (I år). :hihi
Stort tillykke med din Harley. Så er du da blevet potent kørende 8)

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 20:21
af juhl-drengen
Vidste i? at der er flere harley davidson på vejene end nogen anden motorcykel!(de nåede aldrig hjem til garagen...)

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 22:10
af strynboen
godt jens...så kan jeg købe dine hondaer...har ikke fået nogen mc i år...så er lidt i underskud

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 22:20
af SigSauer
Den er fin :(y)

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: tors 10. jul 2014 23:30
af Michael
Du har ret det er en rigtig fin lille motorcykel. De er meget charmerende at køre på.
Hvad skal man med mere :whew
Den giver lige så meget køreglæde som noget der har kostet det tidoppelte.

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: søn 12. jul 2015 17:57
af Per
Jeg kan se, at billederne forsvinder. Det er lidt ærgerligt - men måske en rest af hackerangrebet.
Der kommer lige et par billeder igen...

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: søn 12. jul 2015 18:29
af Jensmc
Rigtig fine billeder.
På nær det af tanken. Ham, der tager billedet er da ikke for køn. Men tanken er jo blank, så han kan ses. :hihi

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: man 13. jul 2015 11:09
af Per
Jensmc skrev:Rigtig fine billeder.
På nær det af tanken. Ham, der tager billedet er da ikke for køn. Men tanken er jo blank, så han kan ses. :hihi
Tak Jens. Du har nu altid de mest finurlige kommentarer i ærmet :lol: :lol: :lol:

Re: Yamaha RS 125 registreret første gang i 1987.

: man 25. jan 2016 13:57
af CrazyCatman
Undskyld at jeg hiver en gammel tråd op :) Men jeg kunne ikke lade være med at smile lidt da jeg så en RS 125. Jeg har selv haft to; den første jeg havde fik jeg forærret af en anden 70'er RD350 kører, og bestod stortset kun af stel og motorblok. Den gik jeg så og lavede lidt sjov med, indtil at jeg fandt den første type RS125, som var lidt mere rund i kanterne - den model kom vist aldrig til Danmark.
BilledeBillede

Idéen var at få bygget én op på den danske, men da begge motorcykler viste sig at have match nummer, og der allerede var banet vej for at kunne søge om nye papirer på den blå ældre model, så fortsatte jeg med idéen om at finde dele til den anden.
Enden på legen blev dog at jeg monterede bagsvinger og forgaffel fra en XV250, og legede lidt med forskellige tanke, herunder en FS1-tank, men har også haft idéer over i XV250 og selv en Kreidler eller Aprilia-tank som alternativer til jeg kunne finde en rigtig. Sædet har også været på idéer herunder en Virago-sadel, en Aprilia-sadel og en FS1-sadel blandt andet.
Billede
Jeg havde fået købt nogle dele, bl.a. sideskjoldene, Haynes manual, reservedelskatalog, og nogle andre småting, inden min veninde fortalte mig at hun ledte efter en projektcykel, max 150cc (eller 250cc) og let, til at lave en café racer. Jeg forærede hende derfor RSen, med de dele der var på samt en beskrivelse af hvad der skulle laves og hvad der var på. Jeg fandt desuden en cylinder og topstykke til hende som jeg købte og lagde med.

Så nu står min gamle RS på Fyn og er blevet splittet totalt ad, vedsiden af hendes mands veteran Opel, og hun er igang med at lave det helt store café projekt.

Den blå blev byttet til en tysk XS400 - billederne er fra den dag den blev byttet væk