Modern-day Dax EU30->MC konvertering

Diskussion og fremvisning af motorcykler, crossere og lign.
Besvar
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Modern-day Dax EU30->MC konvertering

Indlæg af stormbringer »

Det er almindelig kendt at Dax '73 kan konverteres til MC.
Så umiddelbart tænker man at det vel osse kan lade sig gøre med een af de nye kina-kopi-modeller.
De har ovenikøbet bedre bremser, så hvorfor dog ikke? Sælges som 30, 45 og MC med såvidtjegved identiske motorer bortset fra toppen.

Men nu kom jeg alligevel i tvivl. Der ska' sgu nok være en eller anden EU-forordning som stikker en kæp i hjulet.

Her er altså spørgsmålet: Kan man konvertere en kina-kopi-Dax købt som 30 eller 45 til MC efter samme mønster som den 'rigtige' Dax?

Måske ovenikøbet nogen som har én af slagsen?
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Modern-day Dax EU30->MC konvertering

Indlæg af Kai »

Hvis den allerede findes som MC, hvorfor så ikke nuppe sådan en fra starten ? Du slipper næppe billigere ved at konvertere en selv.

Men det er måske meningen du vil have den som 50cc MC ? Så kan du rende i store problemer hvis den ikke findes i forvejen.

Om der er ændret i lovene siden jeg sidst spurgte, det må stå hen i det uvisse da jeg ikke orker at undersøge det igen, men for en del år siden skrev jeg til bl.a daværende Færdselsstyrelsen og fik følgende svar (Links virker ikke mere, men de omtalte dokumenter kan sikkert findes på Trafikstyrelsens hjemmeside) :



De har ved mail af den 26. august 2005 forespurgt om, hvorvidt det er muligt at omregistrere en registreringspligtig knallert 45 til motorcykel.
Færdselsstyrelsen har den opfattelse, at foreslåede omregistrering af en registreringspligtig knallert 45 til en motorcykel, kan lovligt gennemføres.

Følgende forhold skal bringes i orden:

1. Omtalte knallert 45 skal ombygges til en motorcykel, således at dens tekniske indretning svarer til de krav som fremført i Detailforskrifter for køretøjer (for Detailforskrifter for køretøjer følg venligst denne link: http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Li ... FK2005.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; )
2. Motorcyklen skal opbygges således, at den fremstår som værende identisk til en serieproduceret motorcykel af samme fabrikat som Deres knallert. Det betyder, at Deres registreringspligtige knallert 45 skal kunne findes på produktionsprogrammet af den pågældende producent i en udgave som en serieproduceret motorcykel.
3. Der skal udfyldes en Dataerklæring af motorcykelfabrikanten eller af fabrikanten udpeget repræsentant eller af en anerkendt prøvningslaboratorium. Det er en udpræget praksis, at dataerklæringen udfyldes af en repræsentant for fabrikanten, dvs. motorcykelimportøren (for påkrævede dataerklæring følg venligst denne link: http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Li ... Datamc.doc" onclick="window.open(this.href);return false; )
4. Afslutningsvis skal den nu ombyggede motorcykel, tidligere registreringspligtige knallert 45, fremstilles til syn, hvor ovenomtalte dataerklæring skal fremvises. For yderligere vejledning om syn, se: http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Li ... /kap14.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ydermere skal der betales en registreringsafgift fastsat af Told og Skat (for yderligere info om registreringsafgiften, se http://www.toldskat.dk" onclick="window.open(this.href);return false; )

Færdselsstyrelsen vil benytte lejligheden til at oplyse Dem om, at Færdselsstyrelsen ikke er i besiddelse af tekniske oplysninger om enkelte køretøjer, og derfor ikke er i stand til at forholde sig til netop Deres knallert, og den påtænkte ombygning.

I håbet om, at denne besvarelse er fyldestgørende, ønskes De held- og lykke med projektet.

Med venlig hilsen

Damir Ljubicic, Ingeniør

Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: Modern-day Dax EU30->MC konvertering

Indlæg af stormbringer »

Kai skrev:Hvis den allerede findes som MC, hvorfor så ikke nuppe sådan en fra starten ? Du slipper næppe billigere ved at konvertere en selv.

Men det er måske meningen du vil have den som 50cc MC ? Så kan du rende i store problemer hvis den ikke findes i forvejen.

Om der er ændret i lovene siden jeg sidst spurgte, det må stå hen i det uvisse da jeg ikke orker at undersøge det igen, men for en del år siden skrev jeg til bl.a daværende Færdselsstyrelsen og fik følgende svar (Links virker ikke mere, men de omtalte dokumenter kan sikkert findes på Trafikstyrelsens hjemmeside) :


De har ved mail af den 26. august 2005 forespurgt
Der er godnok én der har orden i sin korrespondance dér. Hatten af!

Du har så ganske ret. Selvfølgelig er det smartest at ta' den præfabrikerede MC, ifald man kan. Men mit spørgsmål var mere baseret på en situation hvor man endnu ikke har MC-kort. Kunne man nu købe en 30 eller 45 og så køre rundt på den, mens man tog kort eller blev gammel nok eller hvad ved jeg, var der jo bedre ide i at købe en opgradérbar model end en ikke-opgradérbar.

Men nu kom jeg altså i tvivl. Så jeg ku' godt tænke mig at høre fra nogen, som har fået konverteret en EU30/EU45-maskine til MC. En hvilkensomhelst model vil kunne bekræfte at det i det hele taget kan lade sig gøre, og en kina-dax-konvertering (specifikt en 50cc-maskine) vil være endnu bedre.

Jeg har i anledning af forespørgsel på konvertering af en Giantco Stealth til MC (ja, jeg skrev såmænd til firmaet i Taiwan...) fået svar fra den danske importør THansen, og i kraft af min kontakt dér kan jeg måske få gode ting til at ske...

Jeg mener; hvem vil ikke hellere købe en scooter/knallert med indbygget option for opgradering til MC ved senere lejlighed?

Scenarie: Dingwao RSX50 er godkendt i Frankrig som MC. Frankrig er et EU-land, og den danske trafikstyrelse kan derfor ikke nægte indregistrering her, da der er samordning af godkendelser. Vupti; THansen påbegynder import af Dingwao RSX50, hvilket giver Søren Sidevind som køber en RSX50 mulighed for at opgradere ifald han beslutter sig for at få et A-kort.

Og til dem som vil vide om Stealth'en kan opgraderes: Nej.

I øvrigt en rigtig fed signatur du har :)
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Besvar

Tilbage til "Motorcykler"