Side 1 af 6
ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: søn 3. nov 2013 22:08
af anj
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: man 4. nov 2013 00:49
af dalgaard
Den er da fin !
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: man 4. nov 2013 07:17
af Lars J
Tillykke med den. Den kan gå hen og blive en rigtig klasiker om nogle år. Pas godt på den
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: man 4. nov 2013 12:52
af Kim B S
Hej Anders.
Fin og sjælden klassikker du har der.
Den må du da have med til blandet klassiks træf til næste sommer, eksempelvis kan jeg anbefale Lundø træffet anden lørdag i September, hvor knallerter også er velkomne.
Hilsen Kim.
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: tirs 5. nov 2013 19:29
af Henrik Buresø
fin hurtig bil som det var den gang ,modelen kom,den mangler dog lige lidt ekstra reklame med org XR3I staffering bag
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: tirs 9. feb 2016 21:22
af anj
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: ons 10. feb 2016 23:52
af anj
Så er der indkøbt originale alu fælge fra RS turbo 5 stk til kr,- 600
- image.jpeg (68.33 KiB) Vist 23071 gange
- image.jpeg (405.15 KiB) Vist 23071 gange
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: tors 11. feb 2016 18:49
af FS1originalen
De fælge må da vist være et fund til prisen
Og så ER det altså et fint køretøj du har der....
Erik
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: tors 11. feb 2016 19:34
af anj
Ja det var en god pris, ham jeg købte dem af var vist heller ikke klar over hvor sjælne de er. Jeg er sikker på at de kunne indbringe en noget højere pris hvis de blev udbudt på fx ebay, da de er tossede med den sags i England
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: lør 13. feb 2016 14:32
af anj
Så var der lige et gaver fra familien, lidt til escorten. Nye skærmkanter paknings sæt til toppen og så komplet sæt polyuretan bøsninger til undervogn
- image.jpeg (729.53 KiB) Vist 23001 gange
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet XR3I 1984
: søn 11. mar 2018 19:25
af anj
Så er der lige lavet lidt service på escorten
Den har i nogen tid sendt røgsignaler ved start af motoren
Ventilstamme tætningerne er et svagt punkt på denne motor. Og det var bestemt ikke frås at skifte dem
- B8A5D382-4E53-4D11-8E02-93D4C6B65415.jpeg (615.11 KiB) Vist 20060 gange
- FDE9D3BB-7976-4481-8D25-1434C0BED3D2.jpeg (570.69 KiB) Vist 20060 gange
- E948E385-9AE3-4900-929B-60C0F4C0CC74.jpeg (605.39 KiB) Vist 20060 gange
- 85DC5E63-88B8-4C1E-B57B-AE39D8EC4028.jpeg (573.07 KiB) Vist 20060 gange
- 055E2C8C-827C-4CF2-8DA1-6F33390384D3.jpeg (643.57 KiB) Vist 20060 gange
Af med ventil dæksel og vippearme
Ud med tændrør
Trykluft ned i cylinder til at holde ventiler på plads
Af med ventil fjeder ved hjælp af special værktøj
Fjern defekt tætning
Monter ny forbedret tætning og på med fjederen igen
Gange 8
De gamle tætninger var hårde som sten og sad stort set ikke fast på ventil styr
- 35B1616A-A9DE-42F7-8846-4EA09768A857.jpeg (620.77 KiB) Vist 20060 gange
De nye er vulkaniserede fast til skiven under fjederen
Knastakslen + ventil løfter på denne motortype er også svag
- 31272E06-042E-4D3F-A83E-32783F6DFEC3.jpeg (521.57 KiB) Vist 20060 gange
[attachment=0]F3549245-F6C5-4B54-A630-A52013B25023
En af knasterne var slidt 2-3 mm
Havde en anden jeg har haft til at ligge i ca. 20 år den er nu isat selv om den heller ikke er perfekt
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: man 12. mar 2018 11:08
af Twinsport
Hej
Ja, det er da bare med at få skiftet tætningerne. Som du selv skriver, så er det hurtigt klaret.
Det er først nu jeg løber din tråd igennem, men er fælgene originale til RS Turbo? Jeg kender dem fra XR3, men dem fra RS Turbo kender jeg kun med "skrå" eger. Jeg kan dog sagtens huske forkert..
/Steen
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: man 12. mar 2018 15:29
af knallert
var det ikke xr4i Sierra, som havde ventilerede fælge..den var jo bare en opstrammet granada..
jeg har et ventil slibe set til Taunus 1600..tror og håber at den køre perfekt..når den lige får ventil tætninger..den pustede også olie lige når man starter..men køre perfekt..og bruger faktisk ikke olie..udover det den smider ved opstart...håber dog at den har lidt knast tilbage..de tidelige ohc..kørte noget tørt i toppen..selv om de nemt kunne suge dem smule olie der var deroppe...jeg stjæler lige din tændrør luft ide..den er hurtigere end..min ide med at dreje det hele...kan du holde motoren i topstilling..eller blokere du den..så den ikke lige tager en rotation på lufttrykket
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: tirs 13. mar 2018 01:05
af anj
Twinsport skrev:Hej
Ja, det er da bare med at få skiftet tætningerne. Som du selv skriver, så er det hurtigt klaret.
Det er først nu jeg løber din tråd igennem, men er fælgene originale til RS Turbo? Jeg kender dem fra XR3, men dem fra RS Turbo kender jeg kun med "skrå" eger. Jeg kan dog sagtens huske forkert..
/Steen
jo den er god nok fælgene er fra MK3 RS turbo men også brugt til MK3 RS 16ooI
dem med de skrå eger er fra MK4 RS turbo
- MK3 RS turbo
- P1030161.jpg (355.43 KiB) Vist 20013 gange
- MK4 RS turbo
- rs turbo s2.jpeg (42.5 KiB) Vist 20013 gange
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: tirs 13. mar 2018 01:17
af anj
knallert skrev:var det ikke xr4i Sierra, som havde ventilerede fælge..den var jo bare en opstrammet granada..
.jeg stjæler lige din tændrør luft ide..den er hurtigere end..min ide med at dreje det hele...kan du holde motoren i topstilling..eller blokere du den..så den ikke lige tager en rotation på lufttrykket
ja ide'n med trykluft i cylinderen er fin
og nej jeg låser ikke motoren den får bare lov at køre stempel i bund når der kommer lufttryk på.
Man skal lige give ventil fjeder topskiven, eller hvad den nu hedder, et dask med en hammer så låsene ikke binder, ellers kan trykluften ikke holde ventilen på plads når man begynder sammentrykningen af fjederen.
Man skal også være lidt forsigtig når fjederen skal monteres igen, prøvede et par gange at topskiven fik fat i ventilstammen således at ventilen bliver åbnet lidt, men det er tydeligt at høre, og så er det bare lidt tilbage og så prøve igen.
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: tirs 13. mar 2018 07:37
af Twinsport
anj skrev:
jo den er god nok fælgene er fra MK3 RS turbo men også brugt til MK3 RS 16ooI
dem med de skrå eger er fra MK4 RS turbo
Aha! Det er dér jeg blev snydt! Jeg anede ikke at Mk. 3 havde eksisteret som RS Turbo
/Steen
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: tirs 13. mar 2018 19:59
af knallert
nåå ok det er altså ligemeget hvor stroken står..man løsner jo knast løfterne...så det hele er løst. og ventilerne står lukket uanset hvad knasten gør(jeg havde en ide om at den skulle stå og balancere på død top..med lukkede ventiler).håber at jeg kan komme til ,uden at pille knasten ud..
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: man 4. jun 2018 20:51
af anj
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: man 15. okt 2018 00:25
af anj
Nu bliver pitstop nok endnu længere for jeg kom lige til at købe en anden Escort, hentet i sydtyskland
1985 RS turbo. Uden rust
En sjælden fugl kun lavet i 8600 eksemplarer
- 78192478-9DD3-4BAA-9051-8F8D4837E4E0.jpeg (733.7 KiB) Vist 17564 gange
- 8DFC7BAF-C6AF-40B7-92D8-35FA48653D52.jpeg (794.19 KiB) Vist 17564 gange
- 2C300F8D-4053-44F6-800C-821F8D313C76.jpeg (589.46 KiB) Vist 17564 gange
Så nu er der 2 escorter på række i værkstedet
Re: ANJ Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
: man 26. nov 2018 19:44
af anj
Så er adskillelsen igang
Og lidt nye blikdele