Forbremse på Yamaha DT 125...

Diskussion og fremvisning af motorcykler, crossere og lign.
Besvar
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, jeg har lidt problemer med den hydrauliske forbremse på min dt'er... Jeg både haft åbnet min bremsekaliber og bremsecylinder. Jeg fandt skidt i begge, men de er nu renset og kører rigtig fint.

Men bremsegrebet vil stadig fjedre, og kan faktisk trykkes helt ind. Bremsevæsken er skiftet og der er IKKE luft i systemet. Jeg mistænker selv det eneste jeg synes er tilbage, hvilket er bremseslangen. Jeg har en mistanke om at den måske kan være mørnet, og derfor giver sig når der kommer tryk på.

Spørgsmålet er som om det kan være en god teori? eller om der er andet, som kan være fejl? :D

Håber på positiv feedback :thunge
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af strynboen »

det er nok aligevel luft i systemet..eller din simmering i hoved cyll er ridset..så det går forbi tætningen..den skal være sten hård..men nogle gange skal man vente et par dage..og prøve igen..luften kan hænge som bobler indvendig i slangen..de løsnes først efter nogle timer...er du sikker på at der ikke er flere udluftnings nipler i calibren,,jeg kender ikke dt 125..har kun haft tromle brems modeller
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis kaliberen er med flydende ophæng, og den ikke kan glide frit, vil den også 'kæntre', når der kommer tryk på.
I tilgift får man et skævt tryk på stemplet, hvilket belaster pakningen unødigt. Hvis stemplet er en anelse slidt, kan denne kæntren lukke en smule væske ud og ødelægger pakningen. :(

Det skal bare være snorlige, det bremsepjat... kabeltrukne tromler er ikke anderledes, hvis de skal være effektive.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:det er nok aligevel luft i systemet..eller din simmering i hoved cyll er ridset..så det går forbi tætningen..den skal være sten hård..men nogle gange skal man vente et par dage..og prøve igen..luften kan hænge som bobler indvendig i slangen..de løsnes først efter nogle timer...er du sikker på at der ikke er flere udluftnings nipler i calibren,,jeg kender ikke dt 125..har kun haft tromle brems modeller
Simmerringen i cylinderen er "top-dollar"! Og jeg vil da lige prøve at udlufte endnu en gang...

Jeg vil lige prøve at tage et billede af sagerne :(y)
kreidlerhansen skrev:Hvis kaliberen er med flydende ophæng, og den ikke kan glide frit, vil den også 'kæntre', når der kommer tryk på.
I tilgift får man et skævt tryk på stemplet, hvilket belaster pakningen unødigt. Hvis stemplet er en anelse slidt, kan denne kæntren lukke en smule væske ud og ødelægger pakningen. :(

Det skal bare være snorlige, det bremsepjat... kabeltrukne tromler er ikke anderledes, hvis de skal være effektive.
Den er med flydende ophæng, men glider lige så fint frem og tilbage... som sagt er alt i den fineste orden! Stemplet ser ud som nyt efter, en lille rensning... så???
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Dewil »

Hvis der kommer væske ud af udluftningsskruen når du pumper, men bremsen bliver "slatten" når du har lukket for udluftnings skruen kan ganske rigtigt være at der stadig er luft i systemet, at væsken lækker ud af systemet et sted (det lyder ikke som at det er tilfældet) eller du kan have en dårligt pakning i hovedcylinderen. Man oplever nogen gange de særeste ting med teknik... :) Glemmer aldrig engang jeg skulle køre en Sierra til syn i Risskov. Den havde fået lavet komplet bremser, nyt af alt så det skulle bare være 10-4. Kører de 45 km til synsstedet, får den synet uden en anmærkning, kører mod Ebeltoft igen men når knap ud af Århus førend den begynder at ryste meget i bremserne (man kunne næsten ikke holde ved rattet). Holder ind til siden og lader skidtet køle af, prøver derefter forsigtigt at trille... og jo alle fire hjul kørte frit. Listede hjem med håndbremsen for at kunne melde at nu kunne de så skifte hovedcylinderen også.. :? Den havde nemlig ikke kunne tåle den fulde vandring af stemplet under udluftning af systemet.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Nikolaj Y »

Dewil skrev:Hvis der kommer væske ud af udluftningsskruen når du pumper, men bremsen bliver "slatten" når du har lukket for udluftnings skruen kan ganske rigtigt være at der stadig er luft i systemet, at væsken lækker ud af systemet et sted (det lyder ikke som at det er tilfældet) eller du kan have en dårligt pakning i hovedcylinderen. Man oplever nogen gange de særeste ting med teknik... :) Glemmer aldrig engang jeg skulle køre en Sierra til syn i Risskov. Den havde fået lavet komplet bremser, nyt af alt så det skulle bare være 10-4. Kører de 45 km til synsstedet, får den synet uden en anmærkning, kører mod Ebeltoft igen men når knap ud af Århus førend den begynder at ryste meget i bremserne (man kunne næsten ikke holde ved rattet). Holder ind til siden og lader skidtet køle af, prøver derefter forsigtigt at trille... og jo alle fire hjul kørte frit. Listede hjem med håndbremsen for at kunne melde at nu kunne de så skifte hovedcylinderen også.. :? Den havde nemlig ikke kunne tåle den fulde vandring af stemplet under udluftning af systemet.
Ja den er i hvert fald ikke utæt... der siver ikke væske ud nogen stænder. Og alt inde i bremsecylinderen er så godt som nyt :whew

Jeg prøver i hvert fald lige at udlufte endnu en gang... før jeg ser på slangen :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Henrik L
Junior knallert
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 2. nov 2009 20:10
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Henrik L »

Køb sådan en her det virker.



http://www.thansen.dk/product.asp?c=543 ... 1013465728" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone
MVH Henrik

Yamaha FS1-K1-1977
Yamaha FS1-K1-1978
Puch Grand Prix - 1977
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Kai »

Hvis du kan kan pumpe den "hård" ved at trykke bremsegrebet i bund nogen gange, så prøv dét og hold grebet inde mens du sætter en kraftig strip omkring styret og grebet og strammer til. Lad den stå til næste dag med fuld tryk på og se om det hjælper på den.

Hvis ikke..så har du nok en bremseslange der er mør.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Kai »

Dewil skrev: Glemmer aldrig engang jeg skulle køre en Sierra til syn i Risskov. Den havde fået lavet komplet bremser, nyt af alt så det skulle bare være 10-4. Kører de 45 km til synsstedet, får den synet uden en anmærkning, kører mod Ebeltoft igen men når knap ud af Århus førend den begynder at ryste meget i bremserne (man kunne næsten ikke holde ved rattet). Holder ind til siden og lader skidtet køle af, prøver derefter forsigtigt at trille... og jo alle fire hjul kørte frit. Listede hjem med håndbremsen for at kunne melde at nu kunne de så skifte hovedcylinderen også.. :? Den havde nemlig ikke kunne tåle den fulde vandring af stemplet under udluftning af systemet.

Hvordan i alverden hænger rystende bremser (så meget det kan mærkes i rattet ?) sammen med en defekt hovedcylinder ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:Hvis du kan kan pumpe den "hård" ved at trykke bremsegrebet i bund nogen gange, så prøv dét og hold grebet inde mens du sætter en kraftig strip omkring styret og grebet og strammer til. Lad den stå til næste dag med fuld tryk på og se om det hjælper på den.

Hvis ikke..så har du nok en bremseslange der er mør.
Den kan ikke "pumpes" hård :whew total slatten???
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Kai »

Nikolaj Y skrev:
Kai skrev:Hvis du kan kan pumpe den "hård" ved at trykke bremsegrebet i bund nogen gange, så prøv dét og hold grebet inde mens du sætter en kraftig strip omkring styret og grebet og strammer til. Lad den stå til næste dag med fuld tryk på og se om det hjælper på den.

Hvis ikke..så har du nok en bremseslange der er mør.
Den kan ikke "pumpes" hård :whew total slatten???
Prøv alligevel med en strips, hvis der skulle være en luftboble et sted i systemet så kan tricket med stripsen tit hjælpe fordi du komprimerer luftboblen så den "måske" lettere kan finde vej op til hovedcylinderen. Så bobler den op i reservoiret når du slipper grebet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:
Nikolaj Y skrev:
Kai skrev:Hvis du kan kan pumpe den "hård" ved at trykke bremsegrebet i bund nogen gange, så prøv dét og hold grebet inde mens du sætter en kraftig strip omkring styret og grebet og strammer til. Lad den stå til næste dag med fuld tryk på og se om det hjælper på den.

Hvis ikke..så har du nok en bremseslange der er mør.
Den kan ikke "pumpes" hård :whew total slatten???
Prøv alligevel med en strips, hvis der skulle være en luftboble et sted i systemet så kan tricket med stripsen tit hjælpe fordi du komprimerer luftboblen så den "måske" lettere kan finde vej op til hovedcylinderen. Så bobler den op i reservoiret når du slipper grebet.
Det gør jeg i aften så... og så prøver at udlufte i morgen :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Forbremse på Yamaha DT 125...

Indlæg af strynboen »

ja en nat med spændt håndtag ...komprimere boblerne..så de rives løse..de ligesom limer sig fast i systemet..men samtidig..låser du dem fast lige før udluftnings hullet i hovedcylenderen..så i det du løsner håndtaget..skal luften kunne smutte op i bremsevædske beholderen....så lad være at pumpe en masse..så maser du luften ned i slangen igen....så bare tag skrusvingen af..og lad håndtaget gå ud...og vent så lige 5 minutter..så boblerne slipper op i tanken...mc med splitter til 2 calibre har tit samme vrøvl,,de skal lige stå natten over..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Motorcykler"