Side 3 af 3

Re: Min CZ 250 Sport

: tors 30. maj 2013 22:22
af kreidlerhansen
Nu jeg sidder og er supereftertænksom, så dukker der et 'hvis' og et 'siden' op...:

Hvis motoren alligevel skal hives ud, og siden hjulene åbenbart skal renoveres, så virker det lidt fjollet ikke at shine den totalt op, påny.

Lakken på tanken er boblet op, der er lidt begyndende rust på rammen under motoren, koblingen er lovligt meget on/off, kilometerstanden er ukendt qua det halvdøde speedo-kabel (tælleren står vist på 3x.xxxkm, men jeg husker det ikke) og der er bare mange ting galt, tud-piv-brok-lalala...

Umiddelbart er det lettest at finde en 350-krumtap. Mon blokkene er identiske?
Prisen for en renoveret 350-krumtap taget i betragtning, finder jeg det svært at retfærdiggøre renovering af den eksisterende 250'er...

Re: Min CZ 250 Sport

: tors 30. maj 2013 22:24
af Nabo Jan
Puha, det var da ikke lige det man ville opdage inden syn :?

Re: Min CZ 250 Sport

: fre 31. maj 2013 07:41
af Twinsport
kreidlerhansen skrev: Umiddelbart er det lettest at finde en 350-krumtap. Mon blokkene er identiske?
Blokkene er identiske så langt at du uden problemer kan smide en 350 krumtap i en 250 motor. Vær opmærksom på at krumtappene findes i mindst tre forskellige varianter (6v/12v, m/u oliepumpe). Husk at du så også skal have cylindre og topstykker fra en 350'er på. Der bliver MEGET trangt under tanken (læs: tanken skal afmonteres for at skifte tændrør).
Du kan IKKE bare lægge en komplet 350 motor i stellet. Det øverste bagerste motorophæng har en anden bredde..
kreidlerhansen skrev: Prisen for en renoveret 350-krumtap taget i betragtning, finder jeg det svært at retfærdiggøre renovering af den eksisterende 250'er...
Du skal beholde motoren som en 250'er. Den har en meget lækrere gang end en 350'er. Der er selvfølgelig mere træk i 350'eren, men ikke meget. Fik jeg nævnt, at jeg vist har en ny 26mm karburator som du kan montere i stedet for den 24'er der er standard? Skal du bruge nye indsugningsgummier, så er de også på lager..

/Steen

Re: Min CZ 250 Sport

: fre 31. maj 2013 11:44
af kreidlerhansen
Bare jeg kender mine muligheder, samt fordele/ulemper. Motoren har i sit nuværende trim kræfter nok; 350-idéen er primært baseret på tilgængelighed, idet en renoveret krumtap koster under 1.400kr inkl. levering... det er dog en ombytter-pris, så der skal selvfølgelig indregnes dobbelt porto blablabla.

Så ved jeg da dét - tak, Steen!

Jawamarkt.cz byder på et væld af stumper, men kun et minimum er at finde under 47x-kategorien. Der er plejlstænger nok at vælge mellem, men hvilke er magen til?
Måske er det fjollet at dødsdømme krumtappen på forhånd, men siden den har været overdrejet til 160km/t ned ad bakke (før min tid), ligger det på lur i min underbevidsthed. Og ja, jeg er paranoid på grænsen til det trælse, men jeg kender ikke mekanikkens begrænsninger.


Listen indtil videre:

Friske nav + eger
Tjekke forgaflen for slør
Tjekke forhjulslejer
Efterspænde motorophæng
Efterspænde topstykkerne
Efterspænde udstødningerne


De store måske'er:

Motoren ud for at lokalisere evt. revner
Friske koblingsbelægninger og -fjedre
Opboring af cylindre til overstørrelse + nye ruller


I værste fald:

Split ad, start forfra med lak og mekanik.

Re: Min CZ 250 Sport

: fre 31. maj 2013 12:22
af Twinsport
kreidlerhansen skrev: ... overdrejet til 160km/t ned ad bakke...
Det må være den bakke som min Kreidler kørte 130 km/t op ad med kæresten bag på :thunge

/Steen

Re: Min CZ 250 Sport

: fre 31. maj 2013 12:44
af kreidlerhansen
Twinsport skrev:
kreidlerhansen skrev: ... overdrejet til 160km/t ned ad bakke...
Det må være den bakke som min Kreidler kørte 130 km/t op ad med kæresten bag på :thunge

/Steen
Nåjaja, historier er historier... :hihi Det var et eller andet med Ejer Bavnehøj, men under køreruren i går fik jeg ikke ligefrem indtryk af, motoren kan overdreje i ét væk. De påståede ~20% må være i frit fald. ;)

Jeg beklager min panik-tilstand, i øvrigt. Jeg blev så afsindigt skuffet over, at turen til synshallen nu må udskydes på ubestemt tid. De forgangne 14 dage har jeg set så utroligt meget frem til at få den på gaden!
Læg dertil lovprisningen om 'mekanisk perfekt stand', som viser sig at være nærmere 'kørt halvt i sænk'.

Re: Min CZ 250 Sport

: fre 31. maj 2013 13:27
af juhl-drengen
Det må vist være den bakke i skotland
Hvor bilerne kører opad når de står i frigear ;-)

Det er den typiske brugtmarkeds varedeklaration..