Min CZ 250 Sport

Diskussion og fremvisning af motorcykler, crossere og lign.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min CZ 250 Sport

Indlæg af kreidlerhansen »

Nu jeg sidder og er supereftertænksom, så dukker der et 'hvis' og et 'siden' op...:

Hvis motoren alligevel skal hives ud, og siden hjulene åbenbart skal renoveres, så virker det lidt fjollet ikke at shine den totalt op, påny.

Lakken på tanken er boblet op, der er lidt begyndende rust på rammen under motoren, koblingen er lovligt meget on/off, kilometerstanden er ukendt qua det halvdøde speedo-kabel (tælleren står vist på 3x.xxxkm, men jeg husker det ikke) og der er bare mange ting galt, tud-piv-brok-lalala...

Umiddelbart er det lettest at finde en 350-krumtap. Mon blokkene er identiske?
Prisen for en renoveret 350-krumtap taget i betragtning, finder jeg det svært at retfærdiggøre renovering af den eksisterende 250'er...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Min CZ 250 Sport

Indlæg af Nabo Jan »

Puha, det var da ikke lige det man ville opdage inden syn :?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Min CZ 250 Sport

Indlæg af Twinsport »

kreidlerhansen skrev: Umiddelbart er det lettest at finde en 350-krumtap. Mon blokkene er identiske?
Blokkene er identiske så langt at du uden problemer kan smide en 350 krumtap i en 250 motor. Vær opmærksom på at krumtappene findes i mindst tre forskellige varianter (6v/12v, m/u oliepumpe). Husk at du så også skal have cylindre og topstykker fra en 350'er på. Der bliver MEGET trangt under tanken (læs: tanken skal afmonteres for at skifte tændrør).
Du kan IKKE bare lægge en komplet 350 motor i stellet. Det øverste bagerste motorophæng har en anden bredde..
kreidlerhansen skrev: Prisen for en renoveret 350-krumtap taget i betragtning, finder jeg det svært at retfærdiggøre renovering af den eksisterende 250'er...
Du skal beholde motoren som en 250'er. Den har en meget lækrere gang end en 350'er. Der er selvfølgelig mere træk i 350'eren, men ikke meget. Fik jeg nævnt, at jeg vist har en ny 26mm karburator som du kan montere i stedet for den 24'er der er standard? Skal du bruge nye indsugningsgummier, så er de også på lager..

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min CZ 250 Sport

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare jeg kender mine muligheder, samt fordele/ulemper. Motoren har i sit nuværende trim kræfter nok; 350-idéen er primært baseret på tilgængelighed, idet en renoveret krumtap koster under 1.400kr inkl. levering... det er dog en ombytter-pris, så der skal selvfølgelig indregnes dobbelt porto blablabla.

Så ved jeg da dét - tak, Steen!

Jawamarkt.cz byder på et væld af stumper, men kun et minimum er at finde under 47x-kategorien. Der er plejlstænger nok at vælge mellem, men hvilke er magen til?
Måske er det fjollet at dødsdømme krumtappen på forhånd, men siden den har været overdrejet til 160km/t ned ad bakke (før min tid), ligger det på lur i min underbevidsthed. Og ja, jeg er paranoid på grænsen til det trælse, men jeg kender ikke mekanikkens begrænsninger.


Listen indtil videre:

Friske nav + eger
Tjekke forgaflen for slør
Tjekke forhjulslejer
Efterspænde motorophæng
Efterspænde topstykkerne
Efterspænde udstødningerne


De store måske'er:

Motoren ud for at lokalisere evt. revner
Friske koblingsbelægninger og -fjedre
Opboring af cylindre til overstørrelse + nye ruller


I værste fald:

Split ad, start forfra med lak og mekanik.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Min CZ 250 Sport

Indlæg af Twinsport »

kreidlerhansen skrev: ... overdrejet til 160km/t ned ad bakke...
Det må være den bakke som min Kreidler kørte 130 km/t op ad med kæresten bag på :thunge

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min CZ 250 Sport

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev:
kreidlerhansen skrev: ... overdrejet til 160km/t ned ad bakke...
Det må være den bakke som min Kreidler kørte 130 km/t op ad med kæresten bag på :thunge

/Steen
Nåjaja, historier er historier... :hihi Det var et eller andet med Ejer Bavnehøj, men under køreruren i går fik jeg ikke ligefrem indtryk af, motoren kan overdreje i ét væk. De påståede ~20% må være i frit fald. ;)

Jeg beklager min panik-tilstand, i øvrigt. Jeg blev så afsindigt skuffet over, at turen til synshallen nu må udskydes på ubestemt tid. De forgangne 14 dage har jeg set så utroligt meget frem til at få den på gaden!
Læg dertil lovprisningen om 'mekanisk perfekt stand', som viser sig at være nærmere 'kørt halvt i sænk'.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Min CZ 250 Sport

Indlæg af juhl-drengen »

Det må vist være den bakke i skotland
Hvor bilerne kører opad når de står i frigear ;-)

Det er den typiske brugtmarkeds varedeklaration..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Motorcykler"