Side 1 af 3

Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 16:30
af kreidlerhansen
Jeg har haft den stående halvandet års tid, og dens fremtid med syn og nummerplade har indtil videre været præget af ren og skær dovenskab.

Indtil videre er følgende skiftet:

Bagdæk
Bagerste bremsebakker
Pakdåser ved forgaflen
Baglygteglas
Kædekit
Koblingen er justeret op, så den rent faktisk kobler ud OG automatkoblingen fungerer fortrinligt.

Jeg mangler endnu at:

Skifte fordæk
Skifte forreste bremsebakker
Montere positionslys
Sy betrækket fast
Skifte bremselyskontakten, idet den kun fungerer sporadisk... eller bare lade dén få en bemærkning til syn! :roll: :lol:
Skifte støtteben

Det er alt sammen i den lette ende, heldigvis. En flok fotos af Den Rygende Grøntsag skal I da ikke snydes for:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Og så lidt af mit sædvanlige frigears-omdrejnings-video-pjat, men lyden er nu engang hyggelig:

Billede

Trods de beskedne 17HK (ifølge fabrikken) er den forbavsende kvik op til 80km/t. Til og med tredje gear er man næsten fristet til at holde fast i styret, mens fjerde lader en smule tilbage at ønske - på den anden side er det ikke meningen, den skal være en højhastighedsraket.

Bagdækket er skiftet fra et 3.50-18" til 3.00-18", hvilket har hjulpet på køreoplevelsen. Den er ikke meget anderledes at svinge rundt end Kreidleren... ikke på gaden, i hvert fald.

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 18:27
af strynboen
en lækker røg spreder...har den ikke autolube..i modsætning til mz fætrene..tjekkerne har lang tradision for værtøjs maskiner og maskin arbejde...og kvalitet..
måske lidt mere end østtyskerne..men kvalitet var jo forbudt i øst landene..så småtingene som lys kontakter og elsystem generelt kan drille en del

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 18:37
af juhl-drengen
Den er da fin! især farven :)

Er det en to takter eller en 4 takter den lille sy maskine?

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 18:40
af kreidlerhansen
Nul autolube.

Bremselyskontakten er slidt oval, indvendigt - den omkranser akslen, som bremsepedalen sidder på. Trækker jeg bremsepedalen til siden, kan jeg godt få den til at reagere nogenlunde ensartet. Jeg har ingen eksakt ide om, hvordan den fungerer, da jeg ikke vil splitte den ad, medmindre det bliver et stort problem ifm. synet.

Egentlig bør jeg også skifte alle led mellem pedal og bremsenøgle, da det hele er lidt slasket. Det får vente, til forbremsen er ordnet, idet jeg først da kan danne mig et indtryk af bremseevnen.

Det er en MC i traktorklassen. Så længe noget rasler, kører den!

Elnettet er opgraderet til 12V/130W af forrige ejer, og har virket fint i laaang tid.


Julle >> Se videoklippet og du finder svaret! Symaskine er den dælme ikke... traktor passer bedre! Og økologisk er den heller ikke, mehehe!

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 18:52
af strynboen
ja lidt grovt at kalde sådan en grov fil for symaskine..men den gør jobbet frem og tilbage..og koster ikke meget..selv som ny..de var billigere end en tysk knallert

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 18:58
af juhl-drengen
Nøøj dejlig lyd :(y)
lyder nu lidt som en ældre sportsvogn, tror da jeg skal have fat i sådan en satan når tiden byder sig :thunge

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 19:03
af kreidlerhansen
strynboen skrev:ja lidt grovt at kalde sådan en grov fil for symaskine..men den gør jobbet frem og tilbage..og koster ikke meget..selv som ny..de var billigere end en tysk knallert
Efter at have rodet bl.a. jawamarkt.cz igennem, kan jeg kun bekræfte, at stumperne er billige. Mener en renoveret krumtap koster omkring 1.000kr og en original karburator i omegnen af 350kr... endda i den dyre udgave fra Tjekkiet! Den tyrkiske kopi koster 100kr mindre
:hihi
Det oprindelige 6V ladesystem skulle angiveligt have haft... ehm... 'personlighed', men i alt ti ledninger med 12V over et 5A batteri tvivler jeg på vil volde de store kvaler. Tændingen er desuden med pickup, så jeg er fortrøstningsfuld på dén front.

Jeg har en forkærlighed til undervurderede og næsten ukendte maskiner, så den passer mig fint! ;)


Julle >> Sidst jeg så et kørende, nysynet eksemplar, havde ejeren svært ved at få den solgt for 4.000kr... det er MEGET billigere end alle knallerter (undtagen Ciao, som trods alt kun har fire bevægelige dele... inkl. føreren!)
At alting så er lidt tungt, bøvlet og kræver en del værkstedsplads, er til at leve med. Nåja, og tålmodighed.

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 19:17
af juhl-drengen
Ja har skam godt set mz og jawa ligger ret lavt prismæssigt :hihi
men må jo ikke køre på den (først ved nr. 2 mc kort)

Meeeen overvejede dog at købe en gs500 en lokal mc forhandler havde stående til 6000 uden afgift, gad godt se mine klasse kammeraters ansigter hvis jeg kom kørende i skole på sådan en :mrgreen:

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 20:11
af kreidlerhansen
Nårhja... 125cc/11KW (15HK) til lille MC...

Find dig en BSA Bantam D1! 125cc totakter med omtrent 5HK... bremserne er tilpas ringe til, du stadig kan køre dig selv ihjel på sådan en.

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 20:44
af juhl-drengen
Ehm.. den er måske en tak for klassisk efter min smag :hihi og måske liiidt for svag..

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 20:51
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Ehm.. den er måske en tak for klassisk efter min smag :hihi og måske liiidt for svag..
...sagde ejeren af en Suzuki DM50...


HAH! :hihi

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 20:54
af juhl-drengen
...sagde ejeren af en Suzuki DM50...


HAH!
sagde ejeren af en scooturai :thunge

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 20:56
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:
...sagde ejeren af en Suzuki DM50...


HAH!
sagde ejeren af en scooturai :thunge
Det må du først kalde den, når den kører! Og indtil da er det en molesteret DM50!

Kom så i gang!!!

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 21:14
af juhl-drengen
Er i gang er i gang :hihi

Venter på en pakke ligenu :lol:

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 7. apr 2013 21:55
af Poul-Erik A.
Lyder den ikke i retning af de gamle Saab ?

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 14. apr 2013 19:18
af Twinsport
Fed kværn :rocks

Du må lige gøre noget ved de kontrollamper i forlygten - det ser ikke godt ud når de mangler.

En kommentar til stoplyskontakten må være at den heller ikke var god for 15 år siden :whew -og man kan stadig ikke få dele til den.

Ellers ligner den sig selv, inklusive kontraventilen mellem gearkasse og krumtappens midterleje..

/Steen

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 14. apr 2013 19:39
af kreidlerhansen
KONTROLLAMPER! Ja, selvfølgelig...! Jeg har indret mig en del over, hvad de egentlig var til! :lol: Præcis kontrollamper er en detalje, jeg altid overser...

Den må få en universal-bremselyskontakt, hvis det skal være et problem, som kræver en løsning! Trods megen søgning er en ny af slagsen ikke fundet. 47x-serien er sååå let at finde stumper til...
:whew
Eller jo, Højlunds Auto kan vist klare det meste, men det er til ågerpris... 900kr avance på et kædekit og 250kr for et sæt forbremsebakker er for groft... eller er jeg bare for nærig? ;)

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 14. apr 2013 19:45
af Twinsport
kreidlerhansen skrev:...Højlunds Auto kan vist klare det meste, men det er til ågerpris... 900kr avance på et kædekit og 250kr for et sæt forbremsebakker er for groft... eller er jeg bare for nærig? ;)
Glem Højlunds! Han arbejder sammen med Bo Mazanti. Check lige det navn i Jawa-kredsene. Så handler du aldrig med Højlunds mere.

/Steen

Re: Min CZ 250 Sport

: søn 14. apr 2013 20:34
af Michael
Hej
Fine billeder. :(y) Jeg har fuld forståelse for din interesse for de mindre populære små totaktere.
By the way : Fine skorstene på den kværn :hihi

Re: Min CZ 250 Sport

: man 15. apr 2013 10:45
af kreidlerhansen
Ja, ryge kan den! Og jeg bliver lige overrasket over, hvor rap den egentlig er op til de 80km/t, når den får en prøvetur på lukket vej... heh...
:teeth2

Nu får vi se, hvad varmeregnskabet ender med af ekstraregning ovenpå den forgangne vinter... hvis den da er slut?
:sad
Jeg er jo en god dreng, som sørger for at spare op til mere eller mindre uforudset udgifter, men syn + skift af tandremme og bremser på bilen æder alligevel en sjat fra opsparingen, og trods syn, forsikring osv. ikke er kæmpeudgifter hver for sig, render det alligevel op.

Dermed ikke sagt, den ikke bliver indregistreret i år. Dét skal den! Men det kan blive skubbet et par måneder, og umiddelbart tror jeg, det er mest realistisk at føre ud i livet i løbet af ugerne 28-32.
Jeg kan selvfølgelig tage mig sammen og sende et par fotos til Thisted Forsikring for at få forsikringsbeviset i hus - derfra er det så kun et spørgsmål om én dag med prøveplade til at tøffe til syn.

Jeg havde egentlig låst mig fast på Aros Forsikring, men de kan bare ikke beslutte sig for, hvad tingene skal koste. De sendte mig ét tilbud, som inkluderede samtlige af mine forsikringer en smule billigere end nu. Så skiftede de mening, og det samlede beløb endte næsten 30% over, hvad jeg betaler i forvejen. Den slags får mine alarmklokker til at ringe!