Side 1 af 1

Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender idag,

: lør 2. jun 2012 23:34
af Yamaha FS1 50SS
Teksten herunder er fra billedets oprindelse kopieret fra MSN,,, ( http://mand.dk.msn.com/kultur/verdens-f%c3%b8rste-1" onclick="window.open(this.href);return false; )

Verdens første motorcykel

Hvornår: 1885

Her er den mest autentiske old school motorcykel, og selvom der allerede var lavet en motorcykel i 1867, så var det her den første gasdrevne i stedet for gammeldags damp. Reitwagen, som den blev kaldt af de tyske opfindere Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach, var i al sin enkelhed bare en cykel af træ med en påsat motor, og som du kan se, så er der ikke brugt de store kræfter på støddæmpning
Billede

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: søn 3. jun 2012 10:35
af strynboen
gad vide hvordan man skifter fra lav remskive til høj gear remskive. når man køre...der er nok røget nogle fingre..også ret fedt med støtte hjul..det er tydeligt at BMW mc stammer direkte fra denne model..de er også tunge og klodsede ..men solide...hov lige en smiley..så i ved det er ironisk :what2

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: søn 3. jun 2012 12:29
af kreidlerhansen
Den er fed, historisk set! :thunge Havde man dengang fortalt om, hvad en 50cc motor ville opnå i slut-1970, var man nok blevet brændt på bålet som kætter!


Jeg tror ikke, den har et decideret gearskifte. Forskellen mellem remhjulet, og hvad der kunne ligne et større remhjul, er for stor til, hvad min fantasi kan rumme af muligheder for at skifte remskive.
Men der ser godt nok ud til at sidde en mindre remskive på baghjulet, også. Måske man manuelt flytter den, mens motoren holder stille?

Mon ikke motoren blot løber med det antal omdrejninger, den nu engang gør, og så trimmes hastigheden ved at stramme/slække remmen?
Målet var at komme fremad, ikke at køre stærkt.

Større opløsning her:

http://ticker.mercedes-benz-passion.com ... 87f423.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: søn 3. jun 2012 12:37
af kreidlerhansen
Tysk link omkring maskinen:

http://ticker.mercedes-benz-passion.com ... -motorrad/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og jeg citerer:

"Die Kraftübertragung erfolgte von der Motorriemenscheibe über einen Treibriemen zum Hinterrad. Zwei Geschwindigkeiten waren möglich: Je nach gewählter Riemenscheibe, die im Stand vorgewählt werden musste, sind es 6 oder 12 km/h."

Man vælger mellem de respektive remskiver i stilstand.

600rpm/0,4KW/265ccm... og det betragtede man dengang som en hurtigtdrejende motor! :thunge

Tændingen var gløderør og indsugningsventilen i denne firtakter styret af trykforskelle.

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: søn 3. jun 2012 20:14
af strynboen
utroligt med de tyskere..det teknik har de altid kunne styre...det har knebet mere med at styre det menneskelige..når de har kommet så galt afsted flere gange
men uden tyskerne havde vi ikke u både..månerakketer biler.. diesel motore jet motore..osv

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: søn 3. jun 2012 20:58
af juhl-drengen
du glemte også atom våben, nazisme, radioer i krigsmaskiner og ja unt so vider ;) ej men stadig at have haft sådan en maskine dengang har været en MEGET luxus ting kun for få tallet ;)

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: søn 3. jun 2012 21:17
af strynboen
ntnnnja..atom våben var de heldivis ikke gode til...de forsøgte at få niels bohr til at hjælpe dem..men han rejste heldivis til usa i stedet....tak for det..radio var vist itailansk..mener at makoni..eller noget i den stil,,var først...men nazisme var de vist først med..puha..det var noget skidt

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: søn 3. jun 2012 21:49
af juhl-drengen
ja det var det men de var ike den første med radio men de første der proppede dem i kampvogne og fly f.eks :D

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: søn 3. jun 2012 23:09
af kreidlerhansen
Nazisme udspringer af Nationalsozialismus eller på dansk, nationalsocialisme, og det er bestemt intet nyt begreb. Racisme er heller intet nyt, og at man benytter sig af udnævnelsen af en fælles fjende (folket samles om at give jøderne skylden for al dårligdom), samtidig med man øger beskæftigelsen i et ellers falleret Tyskland, var en udmærket strategi. Men det siger intet om befolkningen.

Anti-semitisme florer desuden stadig, men krig, had og religion har hængt sammen i århundreder. Først når en befolkning tager religionen med et gran salt (som den overvejende del af de danske protestanter) OG gør op med materialismen, bliver der lagt låg på alt det overflødige 'slåsseri'.

Tyskland, som industriland i det hele taget, har bragt meget godt med sig, og holder vi blot de gastronomiske bidrag udenfor ligningen, er der ikke rigtig noget negativt at sige om landet.
Eller jo, for mig som elsker af italienske biler og design, oplever jeg indtil videre kun tyske biler som kedelige og konservative, og efterhånden leverer alle bilproducenter noget værre skrammel, alligevel... Brug-og-smid-væk! :roll:

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: man 4. jun 2012 08:50
af juhl-drengen
hehe jep men tro mig en volvo er ikke ligefrem mindre konservativ ;) jeg holder stadig på at jeg helst vil ha ting fra japan både motorcykler, knallerter og biler (med undtagelse af kinesiske yamasaki ym50-gys en kammi har lige fået en den er LÆKKER selv i forhold til min dm som jeg elsker over alt på jorden)

Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender idag,

: man 4. jun 2012 13:12
af dalgaard
Daimler og maybach ! Hvor er det da bare 2 dejlige navne ;0)

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: man 4. jun 2012 13:28
af juhl-drengen
apropos daimler :hihi Billede kig i nederste hjørne (ikke scootergalleri)

Re: Motorcykel en af de første,,, forløberen det vi kender i

: man 4. jun 2012 19:04
af strynboen
denne er i samme familie...