Side 1 af 1

sidste vinters projekt

: lør 12. nov 2011 12:09
af F5B
DKW SB 200A årg 1935 i orignal stand, med DYNASTART (elstart)
har målt krumtap ud for slør fjernet aksial slør
ombygget til pakdåserer på krumtap
honet cylender spil 0,06 mm + nye stempelringe
nyt ledningsnet + nye platiner og kondensator
mangler nye kul til dynamo og starter (4 stk)
nye dele til karburator (Fischer Amal74/406)
så ikke helt klar endnu men den starter fint og køre som sådant et gammelt jern nu gør.


" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede

Billede

Re: sidste vinters projekt

: lør 12. nov 2011 12:20
af Krelleh
Den er godt nok flot, dem ser man ikke mange af :bravo :dust

Hvad er topfarten på sådan en? :whew

Re: sidste vinters projekt

: lør 12. nov 2011 15:44
af strynboen
den er godtnok helt anderledes end efterkrigs modellen..har den også anker dynamo på krumtappen...jeg har kørt meget på de nyere modeller..når der er hav is hernede i det sydfynske..man sidder godt lavt..med god kontrol..

Re: sidste vinters projekt

: lør 12. nov 2011 17:58
af F5B
Topfart ca. 90 7 hk
der er produceret 20400 eksemplare fra 1933 til 1936 kort stel, ca. 40000 langstel 1936 - 1938 se billeder.
dynamo og starter sidder i samme klokke anker, vægt ca 4 kg
krumtap lejret i 4 rullelejer uden inderring, dvs. ruller løber direkte på akseltapperne,
dette er noget rigtigt l... når de bliver slidt.
Så skal der laves nye! dreje hærde slibe osv.
her er en snittegning godt nok af en SB 350 men konstruktionen er den samme

Billede

Billede
Billede

Re: sidste vinters projekt

: lør 12. nov 2011 18:12
af strynboen
super spændene motor..er der en slire kobling på primær /sekundær udvekslingen..kan ikke lige gennemskue den dyna starter..tror vi har dkw kul på langelands elektro..men det er nok til bilerne..der er nok meget kobber i....når de skal overføre start strøm...er langt stel med plunge affjedering
honda var meget inspireret af tyske mærker især nsu...man ser tydeligt at mange "nye" ting entelig er gamle tyske ideer..som med nye fremstilings metoder og bedre matriale kendskab kommer mange ting tilbage..hvis de kan forliges med økonomisk fremstilling..

Re: sidste vinters projekt

: lør 12. nov 2011 19:45
af F5B
ja det gør der og nej det kan du ikke da 350'erne ikke havde dynastart.
ja tyskerne er blevet kopieret meget, vidste i at den første yamaha mc ya1 er en tro kopi af DKW RT 125?
og at i 1930 produceredes DKW BLOCK 300 med membran indsugning?
og at flere af racerne var med først membran derefter med drejeventil og til sidst med rotations kompressor?
ja så ikke alt er af så ny dato som man tror.
Billede

Billede

Re: sidste vinters projekt

: lør 12. nov 2011 20:19
af strynboen
ja både yamaha kawasaki..selv harley stjal skaftes motor..og tilsidst blev den grundstammen til MZ..men da var jørgen smidt ud af østtyskland..og rejste hjem til danmark
det var sådan en 125 jeg havde..bare med "stiv" stel..den kørte perfekt..kunne fint bruges den dag i dag til daglig transport..de var meget pålidelige

Re: sidste vinters projekt

: lør 12. nov 2011 23:35
af F5B
ja rt 125 er den mest kopierede i hele verden
så du har haft en så er den samme model som min denne er restaureret i 1989 og kør stadigt,
en lille pålidelig og uopslidelig cykel
Billede
Billede

Re: sidste vinters projekt

: søn 13. nov 2011 17:20
af strynboen
ja det er lige den...havde et folkevogns batteri bag på..da den ikke ladede..men dele fra mz..og en omvikling kunne nemt havde reddet den..
håber at finde en igen..mistede den da ejeren blev senil..og "glemte" at jeg havde fået den..og for at undgå balade..fik familien den tilbage...surt men nøvendigt...
der har lige været en "luksus" til salg på langeland...med crome tank og plunge affjedering..4500 kr...jeg kom for sent :whew :crying