Min kørende 78 K1.

Vis os hvad du har stående af yamaha'er som er køreklare
Besvar
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

Hej alle sammen.
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få taget nogle billeder.
Jeg købte denne 78 K1'er tilbage i februar af henpo herinde fra. Gav 5500 kr for den. Den skulle eftersigende være ny renoveret, og det kan da også godt være, men den er nu ikke helt i tip top stand, har jeg fundet ud af efter jeg har fået den hjem og kørt lidt på den.
Erik (FS1Originalen) herindefra har været meget hjælpsom og fandt ud af hvorfor den ikke kunne gå ordenligt i tomgang. Det var blot den lille møtrik der holder stel ledningen på platinerne der var røget af, hvilket resulterede i meget i jævn tomgang. Han var også flink og hjalp med hele ledningsnettet, da det viste jeg ikke været i orden.
Super fedt at der er nogen med erfaring der er flinke til at hjælpe! :bravo
Udover det, også tak til anden77 for salg en karburator og glimrende service! :(y)

Nå, men til det mere interessante, BILLEDER! :thunge
De første billeder er hvordan den stod for ca. 2 timer siden. Jeg er kommet på et nyt problem, så har pillet motoren af og skal have skiftet simmeringen ved gearakslen, da der kommer olie ud der, og der kommer også olie ud ved det forreste tandhjul, så skal også have set hvad der er galt der. Men adskildningen var nok for mig i dag.
Til i morgen skal jeg lige have læst Neils Fups guide i gennem hvordan man skiller den ad, i den venstre side. Skal man egentlig have cylinder og alt det af, for at få venstre skjold af?
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
the eagle
Gummi rocker
Indlæg: 656
Tilmeldt: ons 19. nov 2008 22:06
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af the eagle »

mojn morten super fin maskine :(y) hvis du kun skal skifte de simerringe så skal du ikke have noget af :D det enste du skal være sikker på er at gear armen er helt ren og uden nogler grater så du ikke gør den nye istykker når du skupper den nye ind over. og det samme er med den ved tandhjulet :(y) men den ved tandhjulet skal du kigge meget godt efter bare den minste grart og der skal en ny en til igen . og et tip smør ligt olie på de ringe og arm så køre de lige på :(y) og hvis du skal have lavet det stykke som er gået i stykker på din motor ja så er det kun en vej af med alt :crying
Hilsen Eddie. The Eagle
yamaha 77 rød 99% orginal match solgt
suzuki gs 500 min kones motorcykel
yamaha xv virago 750 min cykel
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

Det lyder da bare super at jeg ikke skal til at skille den helt ad! Jeg mangler godt nok pakningen til oppe ved tandhjulet, men tror da lige jeg vil prøve at rode lidt med det i dag alligevel. Tak for tippet! :(y)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Thorsen »

Men du skal da have skiftet den midterblok, det ser sgu ikke for sundt ud med det hak der!
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

Nej, det er jeg helt enig i, desværre fandt jeg det ikke da jeg var ude at kigge på knallerten, men har da lært at man skal være meget grundig når man er ude og kigge før man køber.
Mht. skiftning af midterblok må det blive senere når der der overskud til dette.

En lille update:
Har i dag fået fjernet de to simmerringe. De røg ud uden nogen problemer. Den ved tandhjulet kunne jeg godt se ikke var helt tæt, men den ved geararmen så nu fin nok ud, men af røg de begge to. Har en simmerring til geararmen til at ligge, men har ikke nogen til tandhjulet. Tror I der nogen mulighed for at give mindre i fragt hvis det er det eneste man skal have fra Bennys shop? Synes det er træls at give 75 kr i fragt for en simmerring der koster 45 kr :-(
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Michael »

Morten O skrev:Nej, det er jeg helt enig i, desværre fandt jeg det ikke da jeg var ude at kigge på knallerten, men har da lært at man skal være meget grundig når man er ude og kigge før man køber.
Mht. skiftning af midterblok må det blive senere når der der overskud til dette.

En lille update:
Har i dag fået fjernet de to simmerringe. De røg ud uden nogen problemer. Den ved tandhjulet kunne jeg godt se ikke var helt tæt, men den ved geararmen så nu fin nok ud, men af røg de begge to. Har en simmerring til geararmen til at ligge, men har ikke nogen til tandhjulet. Tror I der nogen mulighed for at give mindre i fragt hvis det er det eneste man skal have fra Bennys shop? Synes det er træls at give 75 kr i fragt for en simmerring der koster 45 kr :-(
Hej
Lige et godt råd.
Sørg for at affedte motorblokke der hvor simmeringene skal i . Jeg plejer altid lige at smøre en tynd film af flydende pakning på ydersiden af simmerringene inden jeg trykker dem ind. Dels så glider de nemmere ind og dels så tætner det også i det tilfælde der er lidt ir-huller eller ridser der hvor simmerringen skal sidde. Afstandsbøsningen ved tanhjulet kan også være et problem. Hvis der er for stort et spot ned i den der hvor simmerringen ligger an plejer jeg at skifte den. Hvis den er ok så renser og polerer jeg den bare. Så glider simmeringen bedre på den. :whew
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

25/6-11 En lille updatering:
Så blev der skiftet simmerringe i dag. Jeg puttede ikke flydende pakning omkring, men derimod bare lidt olie og de røg i uden ret meget nørklen. :-) Men tak for rådet Michael. Hvis ikke de holder tæt må jeg prøve forfra evt. med dit råd. :(y)
Jeg fik også taget højre motorblok af da jeg skal have skiftet min kickstarter arm ud med ny da gevindet er helt ødelagt og ikke til at redde.
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Nikolaj Y »

Morten O skrev:25/6-11 En lille updatering:
Så blev der skiftet simmerringe i dag. Jeg puttede ikke flydende pakning omkring, men derimod bare lidt olie og de røg i uden ret meget nørklen. :-) Men tak for rådet Michael. Hvis ikke de holder tæt må jeg prøve forfra evt. med dit råd. :(y)
Jeg fik også taget højre motorblok af da jeg skal have skiftet min kickstarter arm ud med ny da gevindet er helt ødelagt og ikke til at redde.
hvis du mangler kickstarter arm så har jeg :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

Jeg har faktisk allerede en halv aftale med Erik herinde fra (fs1originalen), som heldigvis kun bor 5 km fra mig. Men tak for budet alligevel! :(y)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af nielsfup »

Michael skrev:
Morten O skrev: Lige et godt råd.
Sørg for at affedte motorblokke der hvor simmeringene skal i . Jeg plejer altid lige at smøre en tynd film af flydende pakning på ydersiden af simmerringene inden jeg trykker dem ind. Dels så glider de nemmere ind og dels så tætner det også i det tilfælde der er lidt ir-huller eller ridser der hvor simmerringen skal sidde. Afstandsbøsningen ved tanhjulet kan også være et problem. Hvis der er for stort et spot ned i den der hvor simmerringen ligger an plejer jeg at skifte den. Hvis den er ok så renser og polerer jeg den bare. Så glider simmeringen bedre på den. :whew

Det råd kan jeg kun tilslutte mig. Jeg gør det samme. Ganske lidt på og set bliver helt sikkert tæt også selv om det er lidt ridser
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

nielsfup skrev:
Michael skrev:
Morten O skrev: Lige et godt råd.
Sørg for at affedte motorblokke der hvor simmeringene skal i . Jeg plejer altid lige at smøre en tynd film af flydende pakning på ydersiden af simmerringene inden jeg trykker dem ind. Dels så glider de nemmere ind og dels så tætner det også i det tilfælde der er lidt ir-huller eller ridser der hvor simmerringen skal sidde. Afstandsbøsningen ved tanhjulet kan også være et problem. Hvis der er for stort et spot ned i den der hvor simmerringen ligger an plejer jeg at skifte den. Hvis den er ok så renser og polerer jeg den bare. Så glider simmeringen bedre på den. :whew

Det råd kan jeg kun tilslutte mig. Jeg gør det samme. Ganske lidt på og set bliver helt sikkert tæt også selv om det er lidt ridser
Okay, så er det sgu nok noget der virker. Jeg vil lige sige om det holder, ellers må jeg prøve forfra med flydende pakning som I siger :(y)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

Puha det er lang tid siden jeg har været herinde.

Jeg er i mellem tiden flyttet hjemmefra og min FS1 står hjemme hos mine forældre og kan stadig ikke køre.

Jeg fik skiftet begge simmerringe og sat motoren på igen og synes selv det var gået fint, men den ville ikke gnistre så fik den aldrig igang. Andre ting tog min opmærksomhed og kom aldrig igang igen.. Tænker selv at jeg måske har monteret ledningerne forkert, eller noget i den stil, da jeg slet ikke har haft rørt ved elektriske komponenter da jeg skiftede simmerringene. Ved stadig ikke hvornår jeg får tid/lyst til at kigge på det igen, men mon ikke den dag kommer engang. :)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

Endnu engang lang tid siden jeg sidst har været herinde og kigge lidt. :) I mellem tiden har jeg igen fået Erik (FS1originalen) til at kigge på min knallert, for et stykke tid siden. Det vidste sig der bare var 1 enkelt ledning der ikke sad sammen, som var grunden til den ikke gnistrede. Nu kører som rigtig godt, og jeg var så sent som igår aftes ude at køre en lille tur på den.

Jeg mener at Erik også skiftede 16 mm indsugningen til en standard 6.5? Og satte standard tandhjul på foran? :)

Planen er nu at jeg skal have en lovlig udstødning på og derefter skrive en forsikring så jeg og min far kan køre lidt på den på en dejlig sommer dag. :)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Min kørende 78 K1.

Indlæg af Morten O »

Jamen så gik der jo endnu et år, hehe. :)

Har haft en lille smule tid her henover sommeren, selvom jeg ikke engang har sommerferie endnu. Jeg har fået købt en lovlig udstødning med Tum nr. hos T-Hansen for 699 (inkl. 28 mm forrør, pakning for cylinder/forrør og pakning for udstødning/forrør).
Jeg har idag for monteret den, istedet for den 5.3 HK skråtskåret der sad på.
Derudover fik jeg kigget hvilken indsugning der sad på. Det var en 16 mm, men der var en plumb i, som jeg har fået Erik, på 7 mm. Så den er næsten lovlig der. ;) Jeg har dog en 6.5 til at ligge.
Den forreste gearing var 11 tands, har både en ekstra 11 til at ligge, samt et lovlig 9 tands. Jeg ville egentlig have den helt lovlig, men det bliver ikke lige pt. :)

Med 5.3 HK udstødning kørte den 55 km/t ifølge speedometeret, nu kan den lige snige sig op på 50, så har mistet 5 km/t på toppen pga. udstødningen. Men jeg tænker at det også viser forkert, nok omkring en 5 km/t?

Her et billede med 5.3 HK og et med den nye standard. :)

Billede

Billede

Skal lige have snakket med min far om vi skal have den forsikret nu, eller vente til foråret. :)

Btw. hvordan kan jeg gøre billederne mindre?
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mine kørende Yamaha'er"