Side 1 af 1

Drejeventil med autolube....

: søn 17. feb 2008 21:55
af Poul-Erik A.
Her er et foto af 1977éren, der var voldsomt mishandlet, men nu er kørende - endda med autolube samt forgrenings-gaskabel. Olieskjoldet samt spec.kabel har Johnny S. skaffet (med tålmodighed og is i maven) fra England.
Der er ikke gjort noget særligt ud af udseendet, for det er nærmest en "overskudsmodel". Tidligere ejer havde b.a. slebet stellet ned på øverste halvdel, så det har jeg forsøgt at "lappe" med både grunder og maling. Den øvrige farvesammensætning er måske svensk-inspireret....?

Re: Drejeventil med autolube....

: søn 17. feb 2008 22:04
af Yamaha FS1 50SS
Hej

Glæder mig at det virker :D Og ja svenske farver glæder mig til at se den i danske farver engang :lol: :wink:

Re: Drejeventil med autolube....

: man 18. feb 2008 18:14
af Kim B S
Hej Poul-Erik A.
Dejligt når noget begynder at virke, det gir altid en mod på at komme videre, jeg er spændt på, hvad du ender med at få ud af den, der er jo ikke mange tilsvarende Yamahaer. Afgjort et fint projekt.
Hilsen Kim.

Re: Drejeventil med autolube....

: man 18. feb 2008 21:25
af Poul-Erik A.
Hej og tak for kommentarerne.
Den forrige ejer af motoren (fra Virksund-området) havde frakoblet oliepumpen ved at fjerne fiberhjulet, så da jeg fik denne reetableret og de første små oliedråber kom i opstart - gav det nærmest et sug i maven - og dernæst ren benzin i tanken - sådan...

Re: Drejeventil med autolube....

: man 18. feb 2008 21:34
af Yamaha FS1 50SS
Hej

Ja den første opstart er altid spændende for har man nu lavet fejl eller køre det bare der ud af med den velkendte 4gear lyd :) så kender godt til suget i maven når det første tøf lyder :lol:

Re: Drejeventil med autolube....

: søn 8. mar 2009 21:24
af Poul-Erik A.
Det er så en anden drejeventilsmotor (uden autolube) med motornr. 381-220 245, som jeg ikke troede på fandtes, men det gjorde det altså. Den har lidt skæbnen at blive opboret fra 16 mm. til 21 mm. og det kan ventilen ikke gabe over. Så læser man om Durafix her på Forum og det skulle da prøves med 20 stænger.

Efter at have forsøgt igen, igen og igen er det ny lykkes at lodde det opborede 21 mm. hul til 16 mm. med Durafix. Jeg blev hurtig klar over, at man "kæmper" med aluminiumens velkendte egenskab med at aflede varme, så jeg fandt en gammel strålevarmer til at opvarme- og holde emnet varmt, så jeg med en spidsbrænder kunne tilføre ekstra varme efter behov.

Samtidig fik jeg loddet et øre på igen ved at spænde en 8 mm. gevindstål som "skabelon" til det andet øre.

Resultatet er at motoren før både nyste & hostede når den skulle yde - men nu rykker den afsindig godt med 44 mm cylindersættet og 17,5 mm. Mukini :D

Re: Drejeventil med autolube....

: søn 8. mar 2009 21:27
af Morten - Webmaster
SUPER GODT !!!

det er fantatisk sådan noget "genoplivning" Godt veludført arbejde !

Re: Drejeventil med autolube....

: søn 8. mar 2009 21:44
af Yamaha FS1 50SS
Hej Poul Erik

Ser godt det der,, dejligt med endnu en redet motor godt det lykkedes dig :D

Re: Drejeventil med autolube....

: søn 8. mar 2009 22:07
af Kim B S
Hej Poul-Erik.
Dejligt at høre at endnu en Yamaha motor er reddet. Også endda en drejeventilmotor. :wink:
Dem er der jo ikke spor for mange af. :wink: :D
Hilsen Kim.

Re: Drejeventil med autolube....

: man 9. mar 2009 16:03
af strynboen
aha der hvor oliepumpe kablet går ned troede jeg at bensin slangen skulle ind..og der hvor olieslangen går ned har jeg trukket udligningsslangen til kaburatoren,,har bare ført den ind i stellet,,men skal den gå ind i luftfilteret :?: :?: har du loddet en alu ring på eller bare bygget på med fix

Re: Drejeventil med autolube....

: man 9. mar 2009 17:34
af Poul-Erik A.
Til Lars. Jeg har også tænkt på i mange år hvad gummihalvmånen er til for, men det var lysende klart med forgreningskablet og samtidig er der jo plads til 2 stk. slanger ved gummibælgen, hvor det ene normalt er "blændet" , men her udstandset til olieslangen.
Jeg ved ikke hvor mange oliepumper der er "gaskabel/omdr.-styret", for på en Aprilla Rally er pumpen kun "omdr. styret" ?

Bøsningen : Man lærer jo som bekendt af sine fejl (med dårlig opvarmning), så jeg fik ideen til at lave en lille plade til at skrue på under hullet og så klippede jeg et lille stykke loddestang til at ligge i hullet på pladen og derved kunne jeg følge med i hvornår emnet var varmt nok (altafgørende) - og så "tungen lige i munden" med mere loddestang og vupti - hullet var lukket. Dernæst opboring til 16 mm samt planing af ventilsiden incl. anlægsfladen med en rondel. Men strålevarmeren kom til sin ret efter at have fungeret i mange år til telefon-teltopvarmning. :wink:

Re: Drejeventil med autolube....

: man 9. mar 2009 18:14
af strynboen
ha ja jeg kender den som en kyllinge moder,,den er faktisk utrolig god, vi
brugte en da min far støbte de både som jeg har en af i dag,,det var i 72",,jeg var 5 årog med da de støbte skrogene,,hjalp så vidt jeg husker ikke med,,ha ha