Side 1 af 1

Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: lør 31. mar 2018 19:05
af Yamahafs1haslev
Jeg har ventet længe på at dette skulle ske:
Jeg erhverver mig min første originale yamaha fs1.
Den vil ankomme i overmorgen, den 2/4 med varebilen fra den sønderjyske egn.
Den er skabt som en 3f2 79er model men den skal for-danskes:
1) "nyt" original hollandsk sæde, som ligner det danske bare lidt længere
2) iwygreen tank, 76er
3) iwy green sideskjolde, olieskjold i hs (den har Auto-lube)
4) sølv kædeskærm
5) carbon look luftfilter kasse
6) dansk 76er blinklygter
7) dansk 76er baglygte
Så skal der plump i den og den skal have 9T/43T gearing
Så jeg glæder mig til at den skal indtage pladsen ved siden af min tunede "Rødehest" og min gule racer (aka "Møghund")

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: lør 31. mar 2018 22:49
af Kim B S
Hej Knud.
Tillykke med købet. :(y) Jeg vil da glæde mig til at følge din nyanskaffelse. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: fre 6. apr 2018 10:16
af Yamahafs1haslev
Så kom min tyske fs1'er i Templet.
Den skal foruden nævnte ændringer også have en vs kontakt konsol og horn, det er åbenbart ikke horn på en tysk fs1'er.
Den har desuden en fusket "AHA" karburator plade med en skrue i.
Den vil ikke starte, den har stået stille i flere år og i flg. Erik, er der skidt i benzin tilførslen.
Den har en sort malet kædeskærm, den skal males sølv.

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: fre 6. apr 2018 18:56
af Yamahafs1haslev
Den skal også have en dansk original bremselys kontakt og horn og vs kontakt konsol.
Men jeg tror at jeg vil beholde tysker sædet hvis det passer med en 76er tank, man sidder simpelthen så dæjli på det sæde, når man som jeg vejer +100kg og har en lille smal pariser-r@v.
Karburator pladen skal jeg lige have proppet så den noller skrue den towlige østtysker har boret hul til, bliver dækket. Det er også set på danske, hvor der er sat en skrue i et hul som bruges til at stille på luftskruen når karburator pladen er monteret. (de s'gu ha' tæsk med en frossen porre!)

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: lør 7. apr 2018 10:30
af mriisj
Kan vi ikke få et par billeder af den ??

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: tors 19. apr 2018 09:43
af Yamahafs1haslev
Her kommer så de første billeder af min tysker:

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: tors 19. apr 2018 09:57
af Yamahafs1haslev
..og nej det er ikke en 2gear..
Det er en tysk (3F2) 79er DX.. det var sådan vores 79er havde kommet til at se ud hvis ikke den idiotiske typegodkendelse blev ændret af smalsporede, enfoldige, protektionistiske paphoveder på Borgen havde ændret den.

Den har kun kørt 7639 km og har opholdt sig i DDR inden muren faldt. Det var Søren Struck, der fragtede den til Danmark, som så solgte den til Erik Samsøe (Maleren) og så står den altså nu her hos mig.

Jeg ændrer dens design til at være i min yndlings version: 76er, på visse områder: dvs.: sædet er skiftet til et Hollænder sæde (det lange Fede Farmor sæde), gl. type blinklygter, 76er tank og sideskjolde i Iwy Green.

Jeg skal have lavet en 76er baglygteholder ud af Det Tyske Tørrestativ (det forreste "Tørrestativ" er udskiftet med originale danske blinklygter)
Tysk 79er sædet passer kun til en 79-83 tank, som så tilfældigvis er identisk til en dansk 2gear)
Midlertidigt kommer så en RD125DX baglygte holder på sammen men en kopi 76er baglygte - jeg har en original dansk 76er baglygte på lageret.
Update: nej en RD125 baglygteholder passer ikke (den passer kun sammen med en YB50 baglygte, som er den tyskeren har som standard) - så jeg borer to huller til en uoriginal 76er baglygte i den originale uændrede baglygte holder og korter ledningerne op på den uoriginale 76er baglygte, så den passer med ledningsnettet på knallerten.

Forlygten skal også ændres til dansk: en tysker har ikke kort/langt lys og dertil er parabolen lavet med en top-reflektor dvs. den kan kun kort lys; til gengæld kan parabolen tage en fysisk større enkelt trådet pære (noget som 12V folket sikkert kan bruge, den skal sælges)
Kontakten til bremselys skal ændres til dansk (den der er på er den samme type som bruges til dansk Thansen bagsvinger)

Claus Larsen skal lave en tysker plump til den og der kommer en 3EE 9.5mm karburator på den - jo: den skal være lovlig.
Jeg har tegnet en kombineret ansvar og kasko / tyveri forsikring på den.
Der skal derudover et horn og dansk vs. grebs konsol på den (tyskere har..arrrrrrhhhh! et lille svanse-horn der siger "bip-bip" når blinklygter er tændt--- nej! det går simpelhen- ikke!)

Tanken, sideskjoldene og sædet kommer på min 2 gear nr. match, når jeg er færdig med min "Gule Møghund", som er bygget på et 2 gear stel, som jeg har motoren til, som så skal sælges; LC-72cc motoren skal også sælges- til den tid.

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: tors 19. apr 2018 09:59
af mriisj
Bip Bip som når lastbilerne bakker hi hi
Tak for billederne, det ser ud som et fin projekt.

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: tors 19. apr 2018 10:39
af Yamahafs1haslev
Ja det er sgu et fint projekt: min første helt originale FS1, "født" som den er - jeg sætter kun lige "bollen over A´et - så er det min kommende tour-knallert - sammen med min RødeHest (som jo er tunet, men som også er et nr. match)
Ang. dens underlige tyske design: jeg ved godt at sådan er en tysk "Moped" lavet, Kleinkraftrad er lidt anderledes...

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: tors 19. apr 2018 17:28
af Yamahafs1haslev
Så kom der liv i Tysker-svinet: Den har stået stille i 2 år men startede på andet tråd...og den lyder helt som en ny Yamaha FS1 (den er lidt for livlig, der er ikke kommet plump i den endnu)

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: tirs 12. jun 2018 20:33
af Yamahafs1haslev
Så fik tysker fs1'er en plump og den kan nu Max køre 35km/t og spinder som en ny fs1'er.
Den skal kun have en bremse kontakt på forbremse så bremse lyset kan aktiveres fra denne.
Så vil den fremadrettet være min lovlige tour knallert

Re: Min første originale fs1'er, født i Tyskland

: tirs 21. aug 2018 20:33
af Yamahafs1haslev
Den har fået LED pærer i blinklygter og baglygte.. samt forbremse aktiveret stoplys.
Men den kan ikke køre op ad bakken (med mig på og uden at tabe pusten) med en 3EE karburator og plump dyse:110...
Derfor har den fået sin 3f2 karburator og 13 mm indsugning igen.
Vs sidedæksel sidder fast, skruerne er groet fast i blokken, til efteråret vil jeg afmontere motoren og lave et service på den, bore skruehovederne af og varme skrue enderne ud, så der kan komme nye skruer på.
På årets haslev50cc familie tour, 100km kørte den helt upåklageligt og trak fint
Den er nu i sin endelige bestykning og er min tour knallert sammen med "Rødehest"