Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Alexp
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 20:55
Kontakt:

Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af Alexp »

Har lige renoveret min motor på min yamaha fs1 Dx. Jeg havde kun været ude og køre på den to tre gange da den ikke kørte ordenligt mere. Der sidder et nyt tændningsystem på den fra thansen, og en ny tændspole fra jmpb.nl. Mit problem er der kommer gnister mellen platinnerne. Hvor meget er det jeg skal skifte og må det værer thansen dele?
Har tænkt at købe http://www.thansen.dk/product.asp?c=585 ... 1861394597 og http://www.thansen.dk/product.asp?c=585 ... 1861394593 og er det nødvendig med en ny Fødespole til tændningen.

Mvh Alex N Pedersen
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af hybber »

Er det konstant gnister eller bare lidt nu og da?

Men skift din kondensator, så skulle den være fikset!

Hilsen Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af nielsfup »

Hej Alex
Du skal skifte platiner og kondensator.
Det er næsten 100% sikkert det er din kondensator der ikke virker. Og når det gnister bliver dine platiner ødelagt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Alexp
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 20:55
Kontakt:

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af Alexp »

Jeg har nu skiftet kondensator, og filet lidt på platinerne så de ser fine ud. Men nu er der endnu større og kraftigere gnister mellen platinerne. Hvad kan være årsagen og hvad kan der gøres ved dette?

Mvh,
Alex N Pedersen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af Michael »

Kunne det være at du har købt din nye kondensator ved T.Hansen?
:whew
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af roberthandvask »

det skal ikke gniste i mellem platin'erne. du skal tjekke dit ledningsnet, det er meningen at du skal føre gnisten videre til tændrøret igennem dit ledningsnet.
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Alexp
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 20:55
Kontakt:

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af Alexp »

Har nu målt min kondensator og den er 240 nF så den burde være god nok. Så prøvede jeg at måle fødespolen og den var 12,8 mH og 1,7 Ohm, men jeg har læst et andet sted at den skal være 6 mH og 1,35 Ohm. 
Men hvis den er defekt så skulle den vel falde i værdi, så er min defekt eller god nok. Jeg har målt med flere multimetre for at tjekke at den var 12,8 mH og  alle sammen målte det samme. Kan i hjælpe med at forstå, hvorfor den er dobblet så høj som normalt.(eller er de 6 mH forkert)?
Hvis I har flere gode ideer, så kom gerne med dem nu, -  for jeg er ved at køre lidt fast...
Mvh,
Alex
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... når der bliver sluttet og afbrudt en strøm vil det altid slå en lille gnist... det er alså helt naturligt...
når platinen er lukket leder fødespolen strøm til tændspolen, hvori der er 2 spoler - en primær og en sekundær spole... lige i det platinen åbner ( tændingstidspunkt ) afbrydes strømmen til primærspolen, og det opbyggede magnetfelt i kernen af tændspolen inducseres i både primær og sekundær spolen - det er ikke ønskeligt idet der ikke vil være noget knald i sekundær siden... derfor sidder der en lille kondensator permanent monteret over primærdelen - den vil virke som en total kortslutning over for tilbageslaget i primærspolen, og gøre at den totale energiudladning alene kommer ud på sekundærsiden ( tændrøret )
alt dette lærte i i 9. klasse hvis i ellers hørte efter hvad fysiklæren sagde...

kondensatoren i et tændingsanlæg er alså for at det overhoved kan lade sig gøre at få tændspolen til at virke...
man hører tit at det er for at gnisten ikke skal sprænge imellem platinerne eller undgå radiostøj...

det jeg vil frem til er blot at lavvolt gnistdannelsen i platinerne er naturligt - det kan ikke undgåes...
det er klart at hvis det gnister som et svejseværk imellem platinerne, vil de ikke holde længe, og det er helt sikkert fordi der er noget galt...

alle mine knallerter smågnister lidt imellem platinerne - det er helt normalt...

hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

claus olieklud skrev:hejsa... når der bliver sluttet og afbrudt en strøm vil det altid slå en lille gnist... det er alså helt naturligt...
når platinen er lukket leder fødespolen strøm til tændspolen, hvori der er 2 spoler - en primær og en sekundær spole... lige i det platinen åbner ( tændingstidspunkt ) afbrydes strømmen til primærspolen, og det opbyggede magnetfelt i kernen af tændspolen inducseres i både primær og sekundær spolen - det er ikke ønskeligt idet der ikke vil være noget knald i sekundær siden... derfor sidder der en lille kondensator permanent monteret over primærdelen - den vil virke som en total kortslutning over for tilbageslaget i primærspolen, og gøre at den totale energiudladning alene kommer ud på sekundærsiden ( tændrøret )
alt dette lærte i i 9. klasse hvis i ellers hørte efter hvad fysiklæren sagde...

kondensatoren i et tændingsanlæg er alså for at det overhoved kan lade sig gøre at få tændspolen til at virke...
man hører tit at det er for at gnisten ikke skal sprænge imellem platinerne eller undgå radiostøj...

det jeg vil frem til er blot at lavvolt gnistdannelsen i platinerne er naturligt - det kan ikke undgåes...
det er klart at hvis det gnister som et svejseværk imellem platinerne, vil de ikke holde længe, og det er helt sikkert fordi der er noget galt...

alle mine knallerter smågnister lidt imellem platinerne - det er helt normalt...

hilsen claus olieklud...

er Helt enig med Claus,,, :(y) ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"