Tændspole i stel

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Tændspole i stel

Indlæg af Allan M »

ØV og ØVØV!! Da jeg monterede min motor og allerede glædede mig til at jokke på kickstrateren og vække den til live, så viste det sig, at tændkablet VAR FOR KORT til at nå tændrøret! Ak, ak... Ud med tændspolen, men det ser ikke ud som om, det kan skiftes?

Er Thansens tændspole af en "acceptabel" kvalitet, eller er jeg sat ud af spillet til jeg (forhåbentlig) kan bestille og få en ny tændspole med posten fra Benny?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeg kender ikke dem de har til yamaha, men dem de har til maxi er noget værre l...

som en midlertidig løsning kan du måske trække tændkablet ud af siden på stellet oppe ved spolen istedet for ned under stellet/luftfilterkassen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Allan M »

Ja, desværre klippede jeg stelledningen over og tog tændspolen ud. Så nu må jeg vente til en ny spole kan komme frem med posten.
Jeg tør ikke tage chancen med en Taiwansen-spole - det vil alligevel bare ende med at den skal skiftes ud igen.

Men øv. Så tæt på, og alligevel ikke :?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Tændspole til yamaha hos taisvansen er dsv osse noget lor.... :?
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Jensmc »

Tidligere havde Taiwansen en spole, de kaldte "japansk super kvalitet". Den var fra Mitsubishi - ligesom den originale.
Hvis de har den endnu, ville jeg købe den.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan M.
Jeg har en tændspole fra T Hansen, og den har foreløbig ikke givet problemer, men det kan da godt være, at jeg burde købe en reserve. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Kai »

Ellers kan du samle/forlænge kablet inde i stellet. Der findes sådan en dimmer til at skrue et tændrørskabel ind i, i hver ende. De er som regel med 1kohm modstand i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Lasse1969 »

Hej Allan M
jeg kører med en T hansen tændspole, og har aldrig haft problemer med den, min tænding er også fra t hansen & kører fint, jeg har også haft T hansen tænding på K1 jeg havde for nogle år tilbage. Men ellers er jeg meget kritisk når jeg handler der.

Tændings systemet når du køber det, skal have nye skruer, for dem der sidder og holder spolerne er for bløde, det kan godt være spolerne skal slibes lidt til på metal flapperne, der hvor magnet hjulet kører, når det er gjort, så kører den perfekt.
mvh. Lars
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Allan M »

Jeg har bestilt tændspole hos Benny, udfra betragtningen "better safe than sorry" :wink:

Mht spolerne, så er der sat THansens "super kvali" i i vinters, og da brugte jeg deres skruer. Håber F........ de holder? Men der skulle ganske rigtigt lige lirkes lidt for at de ikke gik på svinghjulet.
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Lasse1969 »

Hej Allan M

Ja når du bestiller tændspolen ved Benny, kan du være 100% sikker på at den er iorden.
mvh. Lars
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af FS1originalen »

Der ryger nok flere tændspoler på grund af for kort kabel end pga. defekte spoler :!:

Mener faktisk at jeg engang har set en "samlemuffe" til tændkabler - et bakkelitrør med gevindspids fuldstændig ligesom i tændrørshætter, bare til at skrue kabel i begge ender :!: :!:

Er der nogen der kan bekræfte at de findes, og allerhelst, hvor de evt. kan fås :?:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af Lasse1969 »

Hej FS1originalen

Jeg ved ikke hvor man kan få de samlemufferør, men Benny er et godt bud, jeg har en orginal tændspole der ligger, hvor ledningen også er for kort, jeg er blevet rådet til at lodde et nyt stykke tændkabel i oppe i stellet og putte isolerbånd i såret, til den har den samme tykkelse som kablet og til sidst et godt stykke krympflex hen over.
FS1originalen skrev:Der ryger flere tændspoler på grund af for kort kabel end pga. defekte spoler :!:

Mener faktisk at jeg engang har set en "samlemuffe" til tændkabler - et bakkelitrør med gevindspids fuldstændig ligesom i tændrørshætter, bare til at skrue kabel i begge ender :!: :!:

Er der nogen der kan bekræfte at de findes, og allerhelst, hvor de evt. kan fås :?:

Erik
mvh. Lars
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændspole i stel

Indlæg af strynboen »

vi har da selfølig dem på langelands elektro,,de er et lævn fra 60"erne
hvor man plusselig ville have fm radio i bilen..de er som før fortalt med en lille modstand i,men ikke større end de tændrørshætter som er radio støj dæmpet,,,tror entelig at man kan bruge krympeflex med lim i,,og så lodde dem sammen.og så flække et lille stykke isolering til at udfylde det loddede sted,,nå rakkefølgen er baglænds,,,men meningen kan vel forståes,,,, :wink:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"