Side 1 af 1

lysspole og omdrejnings tæller

: lør 3. sep 2011 12:56
af hansfrandsen
hej alle
lysspolen har to ledninger en gul og grøn, efter min opfattelse er den gule til lys og den grønne til at lade bat. er den grønne ikke også den ledning som går til tændningslås og har forbindelse til den hvide ledning som giver impuls til omdrejnings tæller, da min yamaha ikke lader og omdrejnings tæller ikke virker, kan det så være lysspolen som kun virker på lys, der er årsagen

Re: lysspole og omdrejnings tæller

: lør 3. sep 2011 13:55
af Jensmc
Det er brugt i visse lande med 2 udtag på lysspolen. Så er den ene til dagkørsel og den anden til natkørsel.
Dette bruges ikke på danske knallerter.

Re: lysspole og omdrejnings tæller

: lør 3. sep 2011 15:18
af Morten - Webmaster
hansfrandsen skrev:efter min opfattelse er den gule til lys og den grønne til at lade bat.


Den grønne går ikke til direkte ladning af batteri da ladning af batteri altid kommer via tændingslåsen. Der lades fra gul hvis der er lys på, og fra grøn hvis du kører uden lys.

Jensmc skrev:Det er brugt i visse lande med 2 udtag på lysspolen. Så er den ene til dagkørsel og den anden til natkørsel.
Dette bruges ikke på danske knallerter.


Er du nu sikker på det Jens ? Den grønne fra lysspole bliver så vidt jeg husker til den hvide til ensretter i position 1 (kun startet) og i position 2 (lys tændt) er det den gule som "bliver hvid"

Re: lysspole og omdrejnings tæller

: lør 3. sep 2011 17:08
af strynboen
på honda bytter de plads når man tænder lyset,, jeg vil mene at med slukket lys lader den med gul udtag..alså fuld pover på ladeningen...når man tænder lyset..får lyset fuld strøm..og ladeningen skifter over på grøn udtag...så den lader svagt..og lyset får fuld strøm...sådan virker honda cd-50

Re: lysspole og omdrejnings tæller

: lør 3. sep 2011 19:46
af Morten - Webmaster
strynboen skrev:på honda bytter de plads når man tænder lyset,, jeg vil mene at med slukket lys lader den med gul udtag..alså fuld pover på ladeningen...når man tænder lyset..får lyset fuld strøm..og ladeningen skifter over på grøn udtag...så den lader svagt..og lyset får fuld strøm...sådan virker honda cd-50


Som jeg skrev tidligere er det ikke tilfældet på fs1, se evt nielsfup's tegning af kontakten.

Re: lysspole og omdrejnings tæller

: lør 3. sep 2011 20:58
af strynboen
nåå så er det derfor man kan flytte grøn til/gul og få kraftig ladening..hvis man køre meget by kørsel...uden at forstyre lyset..troede ikke at der var "strøm" nok til både lys og ladening fra gul ledning..men der må være rigeligt når grøn kan klare det med mindre viklinger..men er 74" anderledes..den ligner honda på mange områder..og har lidt anderledes elsystem og kraftigere blink lys ...

Re: lysspole og omdrejnings tæller

: søn 4. sep 2011 12:35
af hansfrandsen
når jeg måler mellem grønn og stel er modstanden 0,8 ohm, har læst et sted at den skal være omkring 1,7 ohm.
er der andre målemetoder eller skal spolen skiftes.

Re: lysspole og omdrejnings tæller

: søn 4. sep 2011 13:08
af Kai
hansfrandsen skrev:når jeg måler mellem grønn og stel er modstanden 0,8 ohm, har læst et sted at den skal være omkring 1,7 ohm.
er der andre målemetoder eller skal spolen skiftes.


0.8ohm er ikke usædvanligt, så vidt jeg husker er en ny omkring 0.3 - 0.4ohm, og hvis dit multimeter måler modstanden i prøveledningerne med, så ender du lidt højere.

Re: lysspole og omdrejnings tæller

: lør 10. dec 2011 17:29
af Jørgen Birk
hej alle sammen har en lys spole der er delt i to. gul og grøn har jeg loddet sammen midt på spolen den er købt ved thansen.men det hele virker findt und tagen min omdrejningstæller når den står i første hak i tændings låsen da slår den i bund. i anden hak vor der er lys på virker den fint,er der nogen der har nogle ider mener selv at jeg skal ha delt lys spolen i to på midten men der er forskel på spolen der er en lille side og en stor side,mener at den gule høre til den store spole.