Blinklys blinker hurtigt?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Blinklys blinker hurtigt?

Indlæg af Kemø »

Hej igen...
Jeg købte min bette yamaha fra 3-4 måneder siden ca.
Sælgeren sagde blinklyset havde virket, men ikke virker længere... Så nu står jeg med 4 blinklys som ikke virker.. så var jeg bare lidt usikker på om jeg bare skal skifte blinklysrelæet og så virker det, eller kan det skyldes andre ting?.. :)
Mvh Keld Møller
Senest rettet af Kemø ons 21. sep 2011 20:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Dewil »

Hvis du piller relæet fra og blot sætter de to ledninger fra ledningsnettet sammen (brun+brun/hvid), så skal blinklysene virke men blot lyse konstant.. :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Kemø »

Okay, det må jeg lige prøve så! Dejlig information at få.. og hvis de ikke lyser så skal der vel nye ledninger på eller noget? skal selvfølgelig også lige tjekke håndtags kontakten først før heg skifter ledningerne.... ;)
Mvh Keld..
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Dewil »

Hvis ikke de lyser, så skal du ud og lede efter hvor strømmen så er gået hen... :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af ejn »

Hej

Mine blinklys virker heller ikke, men det er fordi fatningen er raslet over.

Så det kan du da også lige tjekke.

De er ellers helt nye mine(fra i vinters) og fra Benny.

Held og lykke

Mvh

Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af strynboen »

ja skruen som holder fatningen skal lige have en dråbe låse vædske..mine orginale honda raslede også af..så det er ikke mærke specifik det problem
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Kemø »

Hvor sidder fatningen? :)
Jeg tjekkede det idag ved at kombinere de to ledninger fra blinklysrelæet, men alligevel var der intet lys i pærene, så jeg tror jeg vil sætte nye ledninger i til blinklysene... og så se om det kommer til at virke...
Men jeg vil da først lige tjekke det med fatningen, hvor sidder den??! :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af strynboen »

fatningen er den du mont pæren i..alså den lille holder inde i glasset,,,hvis den falder ud er der ikke stel forbindelse..men prøv at sætte 6 volt til ledningen ud til blinklygten..og minus til stel...brug evt et lade app det er nemt lige at holde på..og der er sikring i det...hvis du evt kortslutter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Nikolaj Y »

Kemø skrev:Hvor sidder fatningen? :)
Jeg tjekkede det idag ved at kombinere de to ledninger fra blinklysrelæet, men alligevel var der intet lys i pærene, så jeg tror jeg vil sætte nye ledninger i til blinklysene... og så se om det kommer til at virke...
Men jeg vil da først lige tjekke det med fatningen, hvor sidder den??! :)
lige et godt råd.. jeg købte også nogle blinklys fra Benny og de virkede heller ikke helt godt i starten men du skal bare klemme "han" stikket lidt sammen så den får fat i ledningen.. så skulle den gerne virke igen :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har faktisk oplevet et par blinklys hvor ledningen ikke var afisoleret inden stikket var klemt på :whew plastic / pvc isolerer ret godt.... :dust
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Kemø »

Jeg kan se det er et tosse-hansen ledningsnet der sidder på, så jeg overvejer lidt bare at skifte blinklys-ledningerne... alt andet lys virker helt fint :) og vil helt ikke ødelægge noget af det ;) så overvejer lige hvad jeg skal gøre... det er ikke fatningen ved nogen af dem :)
Keld
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Dewil »

Du skal tage dit multimeter og lave systematisk fejlfinding, det er ikke så slemt når du kommer igang. :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af strynboen »

taivansel lednings nettet kan saktens bruges ,,hvis man er lidt opmærksom på at udvide stikkene lidt så de klemmer rigtigt sammen..og ikke sidder løst sammen..
det er nok nærmere ved styr håndtagene det kan knibe og blink relæet som ikke er i orden...men kan de lyse når du sætter strøm direkte til blink lamperne??
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Kemø »

Dewil skrev:Du skal tage dit multimeter og lave systematisk fejlfinding, det er ikke så slemt når du kommer igang. :dust
Okay :) Nu er jeg ikke så meget inde i det med elektronik.. en systematisk fejlfinding, kan du forklare hvad det præcist er?.. :)
Har svært ved at komme igang med det, vil det tage lang tid? :) Hvis du kan forklare hvad en systematisk fejlfinding er, så tror jeg at jeg vil bruge lidt af weekenden på det måske..
Mvh Keld..
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Kemø »

strynboen skrev:taivansel lednings nettet kan saktens bruges ,,hvis man er lidt opmærksom på at udvide stikkene lidt så de klemmer rigtigt sammen..og ikke sidder løst sammen..
det er nok nærmere ved styr håndtagene det kan knibe og blink relæet som ikke er i orden...men kan de lyse når du sætter strøm direkte til blink lamperne??
Altså igår tog jeg og satte de tog ledninger sammen som går fra blinklysrelæet og ?? , ingen af pærene lyste... jeg har tjekket alle pære og de virker helt upåklageligt :)
Jeg har dog ikke prøvet ledningerne op til dem endnu, men de er ikke sprunget :)
Mvh Keld..
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Dewil »

Tjek lige det her:

Det givet et ret godt indblik i hvad et multimeter er og hvad det kan bruges til. :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Kemø »

Dewil skrev:Tjek lige det her:

Det givet et ret godt indblik i hvad et multimeter er og hvad det kan bruges til. :dust
Jamen jeg bruger også et multimeter til hverdag, så ingen problem der... Så jeg skal vel bare teste hver eneste ledning op til blinklysene og finde ud af hvilken der er brandt sammen eller hvad der er sket? :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af strynboen »

ja der er 2 muligheder for lednings fejl ,,, afbrudt eller overgang til stel..alså kortslutning..brug hyle tone gennemgangs testeren hvis dit apparat har den..det har de fleste digitale multimetre..du kan nemt måle gennem pæreene..så det er en klemme på et godt stel sted..og den anden klemme på den ledning som går ud til blink lampen...så ved du om forbindelsen er ok det sidste stykke ud..hvis aklt er fint der..skal du måle dig baglænds gennem systemet..helt op til styrkontakten
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Dewil »

Præcis, følge strømmens vej fra start til slut.
Når du har tændingsnøglen i position 1 eller 2, så skal du kunne måle 6 volt på den brune ledning fra tændingslåsen. Der går så en brun ledning derfra og ned til blinklys-relæet. Når den går ud af relæet er den blevet brun/hvid. Den brun/hvide går så tilbage i lygtehuset, hvor den så bliver sat til din blinklyskontakt. Når du så blinker til højre eller venstre bliver farverne så enten mørkebrun eller mørkegrøn (kan ikke lige huske hvad der er hvad) og de bliver så direkte forbundet i lygtehuset til forreste blinklys, samt at der løber en mørkebrun og en mørkegrøn tilbage ved batteriholderen hvor de bagerste blinklys så bliver koblet til.
Relæet virker kun ved belastning og det er derfor det kan være en ide at "luse" sig udenom, så det ikke er grunden til at de 6 volt aldrig når forbrugeren (blinklyset)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Kemø
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 21. aug 2011 17:27
Kontakt:

Re: Blinklys virker ikke

Indlæg af Kemø »

Uha uha, det var noget jeg forstod, nu har jeg pludselig lidt mere lyst til at få det til at funke!.. :) Tak, jeg vender tilbage snarest med spørgsmål eller en konklusion :)
Keld..
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"