Knækker kilen ved svinghjulet!

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Knækker kilen ved svinghjulet!

Indlæg af hybber »

Hejsa!

Er ved at være færdig med endnu et projekt, men da jeg skulle starte den, skete der noget mystisk. Der var gnist på løst tændrør i tændrørshætten, ingen gnister mellem platiner og den fik benzin, så den skulle da prøvestartes. Hostede et par gange, startede så. Kørte i ca 5 sekunder, hvorefter den sagde en usund lyd og døde. Svinghjulet drejede så løst rundt på krumtappen......kilen var revet over/knækket. Skiftede kilen og prøvede igen, samme resultat.

Er det lykkes mig at vende noget forkert, så tændingen pludselig skifter retning og tænder baglæns, siden den kan rive kilen i krumtappen over? Jeg er på ingen måde professor i tændingsanlægget, men alligevel. Har søgt herinde, men det lader til at det kun er mig der er dygtig nok til at lave sådan nogle unoder. :hihi

Håber der er nogen der kan hjælpe!

Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Knækker kilen ved svinghjulet!

Indlæg af Tottenham »

hybber skrev:Hejsa!

Er ved at være færdig med endnu et projekt, men da jeg skulle starte den, skete der noget mystisk. Der var gnist på løst tændrør i tændrørshætten, ingen gnister mellem platiner og den fik benzin, så den skulle da prøvestartes. Hostede et par gange, startede så. Kørte i ca 5 sekunder, hvorefter den sagde en usund lyd og døde. Svinghjulet drejede så løst rundt på krumtappen......kilen var revet over/knækket. Skiftede kilen og prøvede igen, samme resultat.

Er det lykkes mig at vende noget forkert, så tændingen pludselig skifter retning og tænder baglæns, siden den kan rive kilen i krumtappen over? Jeg er på ingen måde professor i tændingsanlægget, men alligevel. Har søgt herinde, men det lader til at det kun er mig der er dygtig nok til at lave sådan nogle unoder. :hihi

Håber der er nogen der kan hjælpe!

Jesper
Jeg ville tjekke notgangen i både aksel og svinghjul for fejl , men lyder mystisk :what2
Og det er et rigtigt svinghjul du bruger, som skal løsnes med aftrækker ?
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: Knækker kilen ved svinghjulet!

Indlæg af Per »

hybber skrev:Hejsa!

Er ved at være færdig med endnu et projekt, men da jeg skulle starte den, skete der noget mystisk. Der var gnist på løst tændrør i tændrørshætten, ingen gnister mellem platiner og den fik benzin, så den skulle da prøvestartes. Hostede et par gange, startede så. Kørte i ca 5 sekunder, hvorefter den sagde en usund lyd og døde. Svinghjulet drejede så løst rundt på krumtappen......kilen var revet over/knækket. Skiftede kilen og prøvede igen, samme resultat.

Er det lykkes mig at vende noget forkert, så tændingen pludselig skifter retning og tænder baglæns, siden den kan rive kilen i krumtappen over? Jeg er på ingen måde professor i tændingsanlægget, men alligevel. Har søgt herinde, men det lader til at det kun er mig der er dygtig nok til at lave sådan nogle unoder. :hihi

Håber der er nogen der kan hjælpe!

Jesper
Hej Jesper.

Kilen har primært styrefunktion, så man får svinghjulet rigtigt placeret. Det skulle meget gerne være sådan, at når man spænder svinghjulsmøtrikken, så presses svinghjulet fast på krumtappens konus. Hvis ikke dette er tilfældet, så vil den knække kilen, når motoren går i gang. Som Totte skriver, så kan det være et forkert/defekt svinghjul, eller svinghjulet var ikke tilstrækkelig spændt på krumtappen.

Mvh Per.
Mvh Per.
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Knækker kilen ved svinghjulet!

Indlæg af hybber »

Hejsa!

Tak for jeres svar, jeg vil prøve med et andet svinghjul, og måske et par ekstra skiver under møtrikken, for den var spændt helt til. Notgang osv ser fin ud på både krumtap og svinghjul, men kan jo være at svinghjulet ikke spænder godt nok omkring konussen på krumtappen! Jeg skulle dog bruge aftrækker for at få svinghjulet af igen, så helt skidt kan det da ikke ha været.

Håber bare ikke det er konussen på krumtappen der er problemet, for så er det jo en "lidt" større operation

Jeg vender tilbage når jeg har rodet med det!

Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Knækker kilen ved svinghjulet!

Indlæg af T.B. »

Hej Jesper Man kan godt være uheldig at kilen/noten vipper når du skubber svinghjulet ind. Et godt trick er at "tippe" den en lille bitte smule fremad så glider den nemmere ind i notgangen på svinghjulet. jeg plejer at tage en lommelygte og lyse ind i notgangen for at se om den sidder ok inden jeg sætter skiven og møttrikken på. :D
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Knækker kilen ved svinghjulet!

Indlæg af hybber »

Så er test version 1.0 udført, skiftede svinghjulet, det lader til at virke.......succes indtil nu!

Det svinghjul jeg havde på, virker en del tungere, og er også 3-4 mm højere end det originale jeg nu har testet med.

Jeg prøvede lige med en løs krumtap, sammenlignede dette og et originalt svinghjul, og det originale kom ca 1½-2 mm længere ind over konussen uden at spænde noget til, så det er nok også en del af forklaringen! Der er heller ingen stempler i det, så kan jo være det ikke er det helt rigtige til fs1......bum bum! Det ryger hvertfald i skammekrogen, har heldigvis stadig 3-4 originale liggende!

Tak for hjælpen til Per og Totte, nu skal der bare finjusteres karburator osv, og så håber jeg at de gode takter fortsætter!!

Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"