PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Nu har jeg brug for hjælp! Min puch bliver ved med at drille med den tændning! Og jeg får grå hår i en alder af 16 af den.! :crying :(n)

Jeg har jo renoveret motoren på den nu, nye lejer, simmerringe, gearkasse med 4 trin, opboret cylinder til 40mm osv. Alt er i den fineste orden, nu er der bare den tændning der bliver ved med at drille!

Det startede med i perioder at når den stod i tomgang at "tabe" gnisten et split sekundt, og var tæt på at gå ud. Men aldrig når den fik noget gas.

Så begyndte den at miste gnisten mere og mere... Så gik der noget tid imens cylinder blev renoveret, og den kom tilbage, og den holdte nytårsaften mellem platinerne.. hmmmm! Af med den codensator.. Hmm, ny original var dyr, så stod og tænkte. Hey, den ligner den fra en gammel Ford! Ind på hylden, en helt ny bosch, savede lidt af beslaget ( havde samme model nummer ) og slog den i. Filede platinere, og samlede med ny not. Hvad !"#¤%)(=)(=()=)(/&%¤! Nu ville den ikke gniste......... Nå.. det var så snavs imellem platinerne, lige en kaffefilter kørt igennem og en justering, så gik den igang!

Jubiii, en prøve tur kl. 2 om natten uden hjelm afslørede den kørte stærkt nok til at gi vand i øjene. :teeth2 :bravo Den trak helt fantastisk, og rendte hurtigt 4. gear ud!

Næste morgen var der lige en ude og prøve den, og første huk stod den bare! Dong dong dong.. Nøjh den motor går godt!
Han kom tilbage og sagde.. Hold da op den kører godt!

Tænkte problemet løst, og kørte en tur senere ved middag! Høj solskin og en puch der bare spillede... troede jeg...

Jeg havde lige været i nabobyen, og den fik ihvertfald 60 før den rendte tør for omdrejninger! Så en time efter, hvor jeg havde lagt og kørt rundt, kørte jeg hjemad igen. :BALLOONS Efter en god strækning med god fart, slap jeg gassen for og den gik ud!! Neeeejjjj, tænkte bare den havde sat sig! :crying :crying Men der var fin kompression på.. Trak en km hjem.. da jeg kom hjem sprang den lige igang. hmm. En testtur afslørede den ihvertfald ikke gik pænt, den hakkede helt vildt, og nåede maks 25..

Idag skiftede jeg tændspole, og den gamle var ihvertfald istykker, den svingede meget i målningen. Hmm, men den kunne ikke starte! Jo da jeg skubbede den kraftigt og nær var fløjet bag over ud af porten da den endelig kom igang!

Det er så der jeg er nu.. :hot :crying Er på bar bund!
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Morten - Webmaster »

Mon der er platin nok til at man kan file dem op igen ?? Det tror jeg ikke der er.. nyt kontaktsæt på.

Det er derfor jeg altid skifter kondensator sammen med kontaktsæt hvis jeg ikke ved hvor gammel kondensatoren er.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Sætter også ny på imorgen. Men der er nu ikke noget problem til at file platinerne, bare man gør det rigtigt! :tuba
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Morten - Webmaster »

Henrik Fs1 skrev:Sætter også ny på imorgen. Men der er nu ikke noget problem til at file platinerne, bare man gør det rigtigt! :tuba
Belægningen er da så tynd at du filer den væk med det samme.. det er ihvertfald min opfattelse.

At file platiner er vist et noget man gjorde for 50 år siden Henrik
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Har ihvertfald købt ny original Bosch idag, så må vi se om det gør en forskel! :hihi
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tja, det med at file et platinsæt er nok mere en nødtørftig handling f.eks. hvis det er et "månekrater" i mellem dem, men hvis ikke kortslutningerne er 0 ohm - også i varm tilstand - opstår der altså problemer...
Nu er det vel ikke bare en ledning, der er såret omkring stel ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Har loddet hele tændningen med andre ledninger, og nye platiner! Den kører og starter nu, men var mere kvik før. Må lige lege lidt med at dreje ankerpladen :BALLOONS
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Kan et svinghul miste sin magatmisne så meget den ikke kan lave gnist i tomgang, men godt når den først kører? :what2
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af kreidlerhansen »

Så skal det godt nok også være slemt. Selv med de sløjeste svinghjul har jeg aldrig oplevet gnistproblemer med Puch-tændingerne. Men hvad står der på svinghjulet? Nogle udgaver matcher nemlig ikke mellem tændspolens ankre og magneterne - det er et begreb, som mig bekendt kaldes 'afrivning'. Hvis magneterne ikke er det rette sted, når gnisten springer, vil den blive svagere.

Hvad der SKAL stå, ved jeg ikke, men disse 'løse' informationer kontra din beskrivelse peger mod, det kan svare sig at prøve et andet svinghjul. :-)

Hvis knasten er slidt, kan det også give tilsvarende ballade.
Jeg har oplevet en kombination af de to ting, og det kostede to tændspoler livet pga. varmeopbygning. Om det var de reelle årsager, ved jeg ikke - tredje tændspole og et sprit-nyt svinghjul duede i hvert fald fint et års tid med op mod 11.000rpm. :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af kreidlerhansen »

Vent lige lidt... Bruger du et kaffefilter til at justere platinafstanden? Den bør stå 0.4mm, og med den ringe pris, et sæt søgerblade ligger på, er det en skidt ting at mangle i værktøjskassen! :-O Hvis der ikke ses en bedring af problemet, kan du forsøge med 0.35, 0.45 og 0.50mm i et forsøg på at ramme plet ift. førnævnte 'afrivning'. Du behøver som sådan ikke forstå begrebet for at eksperimenter med de fire justeringer af platinafstanden, indtil du visuelt kan se den kraftigste gnist. Hold tændkablet (altså, uden hætte og tændrør) ca. 5mm fra en køleribbe, mens du drejer svinghjulet. Jeg har fået et rap over nallerne af en Bosch-tænding blot ved at dreje svinghjulet en halv omgang ved håndkraft. Av! :-D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

kreidlerhansen skrev:Vent lige lidt... Bruger du et kaffefilter til at justere platinafstanden? Den bør stå 0.4mm, og med den ringe pris, et sæt søgerblade ligger på, er det en skidt ting at mangle i værktøjskassen! :-O Hvis der ikke ses en bedring af problemet, kan du forsøge med 0.35, 0.45 og 0.50mm i et forsøg på at ramme plet ift. førnævnte 'afrivning'. Du behøver som sådan ikke forstå begrebet for at eksperimenter med de fire justeringer af platinafstanden, indtil du visuelt kan se den kraftigste gnist. Hold tændkablet (altså, uden hætte og tændrør) ca. 5mm fra en køleribbe, mens du drejer svinghjulet. Jeg har fået et rap over nallerne af en Bosch-tænding blot ved at dreje svinghjulet en halv omgang ved håndkraft. Av! :-D
Kaffe filter er et gammel trick for at se om der er skidt imellem fladerne på platinerne, de er selvfølgelig justeret rigtig! :hihi
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af kreidlerhansen »

Nåja :-D Misforstå kan man jo altid :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af strynboen »

nu er "rigtigt" jo flere ting..prøv nu at indstille den så den køre,,så skidt med "rigtig"..det er ikke altid at alting er 100% så må man prøve sig lidt frem..men prøv med en anden tændspole..de ligger og flyder alle steder..eller haps en fra en maxi..
ellers test din kondensator...den skal måle ,022pf..det er kun dyre multimetre som kan måle det..men du kender nok en batteri el nørd..man kan kende dem på dæres loddekolbe og 70 stil briller med tykke glas..og så har de loddetin hængene alle steder...hvis du råber "triac brokobling"så kommer de frem... :teeth2jeg ved dog ikke hvad det betyder :roll:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Martinfs1
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 28. apr 2011 00:53
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Martinfs1 »

jeg vil anbefalde dig at købe en ny condonsator :) og så prøve at indstille den i karburatoren og sætte det største tændrør på ca en 9'er :) og så prøve dig ad:) husk at tjekke dit tænd rør om det er tørt eller våd :)
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

Kondenstator, platiner og tændspole er alt helt sprit hammerne nyt! :o Og originalt, men den taber stadig gnisten når den står i tomgang, og vil ikke starte på kick.. :crying

Kan det være fødespolen?
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Henrik Fs1 »

0Forresten lars, der står en honda 500 four tilsalg i nærheden af mig til 3800, den mangler udstødning og så nogle lygter, ellers rimelig hvis det er.. :)
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af FS1originalen »

Det er ikke noget der sker hver dag, men jeg har da både set defekte tændkabler og tændrørshætter!!!

Prøv lige at tage et gammelt tændrør og ret elektroden helt ud (eller skær den af). Når du monterer dette tændrør i hætten og lægger det på cylinderen så skal det lave en flot blå gnist når du træder på kickstarteren! - gør den det vil jeg påstå at tændingen er iorden og at det allerhøjest er tændingstidspunktet der skal justeres!

Er der derimod svag eller ingen gnist, så prøv at afmontere hætten og få kablet til at sidde så den skal slå en 5mm gnist over til stel!

Stadig ingen gnist, så er kablet værd at nærstuderefor skader/sorte brændmærker. Hvis ingenting der, SÅ er det tilbage til de forrige indlæg!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af strynboen »

hej henrik...hvis du kan så køb den,,hvis der bare er de fleste dele er den pengene værd..jeg kan overføre pengene hvis du sender en pm....de gamle kasser er voldsomt opreklameret..så man skal købe hvis der er nogle reservedele i dem..næsten u anset hvordan de ser ud
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af strynboen »

nu er der vel ikke overgang i din tændings nøgle...prøv at pille ledningen af
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Martinfs1
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 28. apr 2011 00:53
Kontakt:

Re: PUCH TÆNDNING PROBLEMER

Indlæg af Martinfs1 »

jeg kender ikke fødespolen godt nok. øhm.... er der lys på den?
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"