Test af kondensator

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Test af kondensator

Indlæg af FS1originalen »

Her i Weekenden var jeg på knallertløb med gutterne i MVKK. Min Yamaha fik problemer undervejs - udsættere når den skulle arbejde - nærmest som om at den var ved at sætte "en lus" i tændrøret, hvilket ikke var tilfældet.
Da jeg kom hjem og fik åbnet ind til tændingen lignede platinerne nærmest en stjernekaster når motoren var startet. Første tanke - defekt kondensator - og ganske rigtigt, en udskiftning løste problemet :lol:

Mit spørgsmål til de elektronikkyndige er nu: Kan vi amatører der kun har et Harald Nyborg instrument til rådighed på nogen måde måle om en kondensator fungerer efter hensigten :?:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af Morten - Webmaster »

hvis du søger på artikelnr 15-280 på http://www.biltema.dk så har de et lille fikst multimeter til 119 kroner der kan måle Kapasitet, frekvens, impuls-kvotient, ohm & spænding... jeg har selv et ældre digital meter som er rent kapasitetsmåler.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja det lille biltema instrument er et udemærket bud.

Det er altid lidt svært at måle kapasitet.

En kondensator kan fejle på flere måder.
1 Den kan miste en del af sin kapasitet. ( kan måles med instrumet )
2 Den kan kortslutte konstant ( kan måles med instrumentet i stillilg Ohm)
3 Den kan "slå igennem" ved høje spændinger. Og det er ikke lige så let at finde da både Ohm og kapasitets målinger vil vise OK
Den kan også blive fugtfølsom og kun fejle hvis den luften er fugtig osv.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af strynboen »

man skal huske at der er 70 grader i motoren,så temp,er også et parameter når man tester kondensatore,modstanden stiger ved høj tempratur,på langelandselektro varmer vi altid magenettændingerne
til 70 g,når vi tester magenet ankrene og konsensatorene,de er på 22 pf,dem vi bruger i lucas magenettændingerne. :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af FS1originalen »

Tak for svarene. Det lyder som om at der er mange fejlmuligheder selvom man kan måle kapaciteten :oops:
Tror jeg fortsætter med "øjemål" dvs. at prøve at skifte kondensatoren når jeg fornemmer udsættere eller kan se stjernekastereffekten i platinerne.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af strynboen »

så længe vi taler om så billige komponenter,er fejlfindingen nok tit =udskiftning.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af nielsfup »

Ja Lars det havde jeg lige glemt men det har du fuldstændig ret i. Temperaturen er også en vigtig faktor.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
klaus haulund
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 19:22
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af klaus haulund »

man kan også lade den op også kortslutte den ogder skal komme en gnist hvis den virker
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af nielsfup »

Man kan også sætter et DC voltmeter over og oplade den med et 6v batteri.
Så tager det ca 8 sek inden spændingen igen er 0V fra man afbryder batteriet.

Den er på ca 240nF
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af FS1originalen »

Se det er jo den slags nemme øvelser vi skal frem til Niels. Det tror jeg nemlig godt jeg kan finde ud af :!: :lol: :!:
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Test af kondensator

Indlæg af nielsfup »

Ja det skal ikke være svært.
Det bedste er at prøve forsøget med en ny kondensator og det instrument men vil bruge da den interne modstand i måle apparatet påvirker tiden. Når man har målt tiden med instrumentet og en ny kondensatoe så kan man prøve med den kondensator man et usikker på.
12volt kan også bruges man så bliver tiden bare en anden.
Men husk den metode kan kun bruges til at teste kapaciteten og ikke om den slår igennem ved højre spænding. Men hvis kapaciteten passer nogenlunde så er den nok OK
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"