strøm

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

strøm

Indlæg af martin p »

hej venner.. jeg har et lille og måske dumt spørgsmål...

som i måske nok ved så har jeg skiftet ledningsnettet i yhamse, det virker som sådan også problemfrit, meeeennn.

min rpm tæller har jo ikke virket ( jeg troede den var brændt af), men nu er der også kun svagt lys i min frigears lampe, og hornet dunker også bare (eller hvad man nu kalder lyden af et horn der ikke for strøm nok). så jeg er med lidt logisk tankegang kommet frem til at mit batteri ikke bliver ladet op.

her stopper min logiske tankegang så også......

er det min kondensator eller ensretter der ikke virker? eller dem begge måske???

håber i har nogen ideer

mvh
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: strøm

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen.
Kondensatoren behøver du ikke have mistanke til, da den "kun" bidrager til at skabe "kapacitive skygger" til at forsyne tændspolen med. M.h.t. ensretter ville det være godt med en gennemgangstester, for den skal jo kun lede strøm den ene vej.... Men en anden mulighed er også - som Lars foreslog - at bruge en 6 volts lader, ved at tilslutte den i føromtalte 4-multistik (i adskildt tilstand) til den grønne ledning og med tændingslåsen i "on" , skal der derved komme strøm på batteriet og efter et stykke tid kan du se/høre den syde/koge. En lille "fælde" her er dog, at hvis ensretteren er kortsluttet (er før set) kommer der også strøm på batteriet....
Endelig er FS1éren konstrueret før man skulle køre med lys på, så der er nok også en mulighed for at du måske har "frådset" med strømmen, i forhold til hvor længe den har været i gang ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: strøm

Indlæg af martin p »

jeg bruger kun støm hvis hun er startet hvis det er det du tænker på, men resten er jeg ikke med på, er det ikke meningen at den skal lade batteriet når den er startet, ligesom generatoren på en bil?

hun jo hverken dytte eller lyse i frigears lampen selvom hun er startet, jo svagt i frigearslampen
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: strøm

Indlæg af FS1originalen »

Det er lidt et generelt problem at holde strøm på - især nu hvor vi kører med lys på altid. Yamaha anbefaler et sted at "hvis man hovedsageligt kører korte ture" så kobles gul og grøn ledning fra lysspolen sammen (vil nogen lige bekræfte at det er de rigtige farver). Det skulle give lidt ekstra ladestrøm, men forvent ikke at du slipper for at lade batteriet måske en gang om måneden.
Jeg har 2 Yamahaer hvor jeg har målt nogenlunde ens ladestrøm på men den ene holder strøm noget længere end den anden. Den der holder bedst har et batteri der er "nyopstartet" men ellers måske er 20 år gammelt. Den anden har et nyopstartet T. Hansen batteri. Har faktisk spekuleret på om det er dem der er kvalitetsforskel på :!: :!:
Vedhæfter lige en side fra min Yamaha bog vedr. omdrejningstæller - måske står der noget der kan hjælpe dig.
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: strøm

Indlæg af FS1originalen »

Ups. Fik den ikke med.
Omdr. tæller.jpg
Omdr. tæller.jpg (179.37 KiB) Vist 7253 gange
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: strøm

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jo - men en moderne bils generator (30 - 50 Amp.) er dimensioneret så den kan klare et stort forbrug samtidig (kørelys blæser elbagrude osv.) og stadig have overskud til batteri. Da bilerne derimod havde jævnstrømsdynamo (typisk 22 Amp.), kunne der være problemer med at holde strøm på - tilsvarende FS1. Jeg har selv problemer med at holde batteriet opladt nu p.g.a. lyset, men aldrig før kørelyset blev oblitatorisk...
Jeg vil dog mene, at når den er startet, burde det være synlig med mere lys i frigearslampen, så der er nok en fejl undervejs....
En tilføjelse : Hvis du er ved Thansen, kan du vel købe en billig lader (du får sikkert brug for den alligevel) og med en sådan kan du faktisk måle ensretteren, for ved at sætte ladestrøm direkte til ensretteren skal den kortslutte ladestrømmen og hvis du vender dens plus og minus skal der ikke ske noget pga spærreretning i ensretteren.... Nu må det endelig IKKE være en lynlader med mange amp. for den vil kunne ødelægge ensretteren !!! :oops:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: strøm

Indlæg af martin p »

ja jeg er ved thansen, det må jeg have købt så, og min rpm tæller er sluttet til som det står i den vedhæftede fil, enten er den brændt af ellers er der noget andet galt..
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: strøm

Indlæg af nielsfup »

Hej
Det er korekt som FS1originalen skriver det er den gule og grønne ledning der skal lægges sammen og det skal foregå med de ledninger der kommer fra sællet. Man piller den grønne af og sætter den sammen med den gule. Så ladder den på fuld knald hele tiden. Men så er det bedst at køre med lys hele tiden så batteriet ikke bliver over laddet.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: strøm

Indlæg af martin p »

hejsa :D

så vender jeg lige tilbage med en status, :)

da jeg kørte på arbejde i morges gik det bare derudaf :) yei!! tænker man dejlig knallert osv...

da jeg så lige kigger ned på mit speedo ser jeg at min rpm tæller står på ca. 6.500rpm. tænker "hvad sker der lige her!!"

den har jo ikke virket tidligere også gør den det nu... mærkeligt, jeg justere gassen for at se om den følger med, det gør den sørme..... jeg forstår intet..

tjekker hornet, det virker også,, i næste lys regulering tjekker jeg min frigears lampe, den virker også, meget godt endda...

da jeg kommer ud på arbejde tjekker jeg så mit lys, forpæren er sprunget men bagpæren lyser som den skal...

monster forvirret er man...

så køre jeg hjem igen, nu er der intet der virker... blev ikke mindre forvirret...

jeg tjekker så min ensretter da jeg kommer hjem, kunne konstatere en løs fobindelse i stikket, ordner den og nu virker det igen... så jeg tror i bund og grund at min enretter har lavet hele balladen,

men mit batteri er stadigvæk ikke ladet op, men det kommer jo nok engang :D

tak for hjælpen
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"