ledningsnet

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

ledningsnet

Indlæg af martin p »

hej, nogen der kan sige mig hvor meget arbejde der er i at skifte et komplet ledningsnet på en dx fra 79?
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Morten - Webmaster »

kommer jo helt an på om man er vant til at arbejde med el, jeg ville sige 1-2 timer for mig, mener du med kontakter / tændigslås / ledninger ned til svinghjul ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af martin p »

Morten B skrev:kommer jo helt an på om man er vant til at arbejde med el, jeg ville sige 1-2 timer for mig, mener du med kontakter / tændigslås / ledninger ned til svinghjul ?

altså jeg er udd. automekaniker, så jeg er ikke helt ude i hampen. :wink:

såvidt jeg kan se på det ledningsnet jeg har købt så er det uden kontakter / tændingslås / ledninger ned til svinghjul,

grunden til at jeg vil skifte det er at, noget af mit nuværende ledningsnet er lavet af 220v ledning. så istedet for at reparere på det, så vil jeg skifte det. men aner ikke hvor omfattende det er, hehe
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Jensmc »

Hvis det skal laves som fra fabrikken, skal motoren vippes ned eller afmonteres for at faa stoplysledningen til at sidde i den lille fastsvejsede krog, der sidder under op. Den anden mulighed er med et stykke staaltraad at fiske den ud gennem det lille hul, der er nedenunder de 2 beslag til bagskaermen - helt nederst. Resten er bare at samle efter farverne. Hvis det er et uoriginalt ledningsnet er det dog ikke sikkert, at farverne passer, og saa maa du sammenligne med Yamahas ledningstegning (findes her paa forummet). Hvis det er et originalt net med taendingslaasen ved speedometeret, er der et med multistik(fra og med 1977) og et med alm. stik (1974 - 1976). Jeg er lidt fanatisk anlagt, saa jeg ville aldrig klippe i et originalt net. Saa hellere vente og finde det rigtige. I visse originale vaerkstedsboeger er der bagerst i bogen nogle tegninger over hvorledes ledninger og kabler skal traekkes. Jeg ved ikke om disse findes her paa forummet, men det er maaske muligt for mig, at laegge dem ind, naar jeg kommer hjem fra USA, hvis det er noedvendigt.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af martin p »

så har jeg trukket det gamle ledningsnet ud, tror det bliver lidt halv svært at få det nye sluttet ordentligt til igen, for jeg har ikke en skid at gå efter, der var kun 2 originale stik tilbage i det gamle lednings net, resten var 220v ledning og kabelsko... men nu må vi se hvad det munder ud i
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Morten - Webmaster »

bare spørg.... jeg kan det i hovedet..... :mrgreen:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af nielsfup »

Også jeg. :wink:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Kim B S »

Hej Martin P.
Det er dejligt at du har startet emnet om ledningsnet, da jeg har et nyt til at ligge, som jeg skal have monteret, og jeg har heller ikke prøvet at skifte det. Så jeg håber der kommer en forklaring som jeg også kan forstå, da jeg ikke ligefrem er uddannet i den slags. :lol: :wink: :mrgreen:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er faktisk SLET ikke svært.. farverne giver helt sig selv, og ellers SPØRG ! :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej


kan det her hjælpe jer lidt på vej :?: :?: :wink:


I kan måske forstørre det op og printe det ud :)
Vedhæftede filer
elnet 3.jpg
elnet 3.jpg (175.74 KiB) Vist 12630 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af martin p »

jeg har allerede det diagram :wink: , og det er det eneste jeg har at gå efter... jeg mangler kun at slutte baglygte til og få samlet alle ledninger i forlygten, ja også self. mont. batteri men det skal jo først på tilsidst.

jeg håber godt nok at jeg kan få min rpm tæller til at virke, det ville sgu være trist hvis jeg skulle ud og invistere i en ny. vedkommende som har monteret den har ikke monteret en sikring og den virkede ikke da jeg fik den :? kan man ikke teste rpm tælleren inden tilslutning?

men at få samlet forlygten er jeg godtnok spændt på. der er satme mange ledninger. :shock:

det havde nok ikke været så svært hvis det gamle ledningsnet ikke havde været så ødelagt.

men hvis det som flere af jer skriver bare er at få farverne til at passe sammen så lyder det ikke til at være vidre svært, men der kan jo være langt fra teori og praksis...

mvh
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af martin p »

Kim B S skrev:Hej Martin P.
Det er dejligt at du har startet emnet om ledningsnet, da jeg har et nyt til at ligge, som jeg skal have monteret, og jeg har heller ikke prøvet at skifte det. Så jeg håber der kommer en forklaring som jeg også kan forstå, da jeg ikke ligefrem er uddannet i den slags. :lol: :wink: :mrgreen:
Hilsen Kim.
hej kim, som morten B skriver i sin signatur, "det vigtige er at blive ved med at stille spørgsmål"

det er jo trods alt en af de ting som det her forum er beregnet til :)

og ellers har du vel nogen i nærheden som er medlem af dette forum og kan hjælpe dig i værkstedet??
det har sådan en sønderjyde som mig jo ikke hehe
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af martin p »

ja så fik jeg det hele tilsluttet, der er bare et problem, jeg har ikke nogen tændrørs gnist mere. den var jo god inden jeg rykkede det gamle lort af. har i nogen tips til hvordan jeg finder fejlen bedst/nemmest? såvidt jeg kan se ifl. ledningsdiagrammet så er det samlet korrekt. men der kan jo være en fejl alligevel.


HJÆLP!!!! :?: :?:
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af strynboen »

den sorte fra motoren må jo få stel et sted,før tændingslåsen,prøv at pille den fra ,og monter den etappevis indtil gnisten forsvinder,så vil du nå til fejlen(overgangen til stel),hvis du overhoved har fået tilsluttet tændspolen :?: korrekt :| :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Martin.
"Operationen lykkedes - men patienten døde" ... Som Lars foreslår er nok også mit bedste bud, når der var gnist før udskiftningen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af martin p »

den sorte fra motoren må jo få stel et sted


nu er jeg ikke med mere :? hvilken sort ledning??

ledningen fra tændspolen er godt nok sort, men den skal vel have plus eftersom spolen den trækker stel i stellet. og ledningerne fra svinghjulet er jo bare et multistik ik? bare for at være sikker på jeg ikke har overset noget.
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Poul-Erik A. »

STOP STOP - der skal IKKE plus på, for spolen bag svinghjulet genererer selv "føde" , der arbejder sammen med både kondensator og platiner til tændspolen, men såfremt det er samlet med multistikket som før, bør det være korrekt ? Se evt. diagram, for der er en ledning af samme farve (B/W) til tændspolen...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af martin p »

Poul-Erik A. skrev:STOP STOP - der skal IKKE plus på, for spolen genererer selv "føde" , der arbejder sammen med både kondensator og platiner til tændspolen, men såfremt det er samlet med multistikket som før, bør det være korrekt ?
nå så den sorte ledning til spolen under tanken skal have signal fra svinghjulet. og såvidt jeg kan se så er der kun et multistik med 4 ledninger der går ned i motoren. kan det passe? min frigears kontakt virker så den er ihvertfald go nok.
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja - det passer med farverne himmelblå - grøn - gul og den omtalte sort/hvid og der skal være en forgrening på til tændspolen - som diagrammet også viser...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ledningsnet

Indlæg af martin p »

er det denne forgrenning du mener???

kan det tænkes jeg er kommet til og sætte den ledning til stel et sted? det du mener?
Vedhæftede filer
elnet%203.jpg
elnet%203.jpg (176.31 KiB) Vist 12464 gange
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"