Lys - via batteri..?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Lys - via batteri..?

Indlæg af kim.bjoern »

Så fik jeg bygget en tysk (RD) tændingslås om til FS, og den måles igennem som den skal.

- men så fik jeg en tanke/idé: At drive lys gennem batteriet?!

Vi kender til problemet med overspænding på "hidsige" motorer, og det kunne vel også være fint f.eks. til MC projekter at have positions- og baglys uden motoren startet - så længe batteriet tillader.

Mit spørgsmål er, om drift over batteriet vil "udjævne" høj-spænding, og om der er for stort effekttab ved at gå gennem ensretteren - og/eller om der er (unødig) drifts-risiko ved at være afhængig af batteriet?

Hvad siger I? Er det "no-go"? Er der overhovedet effekt nok i batteriet? Også med fuldt blus - og så bremselys (og horn)?

:?:

/Kim Bjørn
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lys - via batteri..?

Indlæg af Jensmc »

På min75`er med nr. plade har jeg indtil for nylig kørt med et svensk ledningsnet og tændingslås. Den svenske har nemlig batterilys i baglygte og speedometer. Dvs. at det kun er forlyset, der kører på generatoren. Selvfølgelig lader generatoren samtidig på batteriet. Den kunne bare ikke lade nok på batteriet. Så det var altid tomt.
Jeg vil med, det jeg har prøvet, ikke anbefale det.
Beklager!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Lys - via batteri..?

Indlæg af kim.bjoern »

Jensmc skrev:På min75`er med nr. plade har jeg indtil for nylig kørt med et svensk ledningsnet og tændingslås. Den svenske har nemlig batterilys i baglygte og speedometer. Dvs. at det kun er forlyset, der kører på generatoren. Selvfølgelig lader generatoren samtidig på batteriet. Den kunne bare ikke lade nok på batteriet. Så det var altid tomt.
Jeg vil med, det jeg har prøvet, ikke anbefale det.
Beklager!

Det var ellers et meget godt svensker-kompromis - baglygte og instrumentlys.

Så hvis man driver forlygte med lysspolen - er der da virkelig ikke netto-effekt nok i hjælpespolen til at drive baglygte og instrument (5+4W) - og overskud nok til blink, brems og horn?

/Kim Bjørn
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Lys - via batteri..?

Indlæg af bonde søren »

du vil få noget mere lys for pengene ved at kører over veksel strøm da ensretteren jo fjerne "halvdelen" :) ved jævnspænding
fuskeren
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lys - via batteri..?

Indlæg af strynboen »

måske med diode pære..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"