diode pære forsøg

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

diode pære forsøg

Indlæg af strynboen »

jeg har slagtet ungernes diode blink lygte,,,da den havde fået vand,,og ikke duede mere..det er en forlygte med klare dioder
har så testet med et batteri,,og fundet ud af at man ikke kan måle spænding tab med en modstand,,uden et forbrug,,jeg skulle ende med ca 3 volt til dioden,,og det er der når dioden lyser..så modstanden er passende ,,med det forbrug dioden bruger
modstanden hedder brun-sort rød guld-er det sidste ikke noget med tolerancen,,
har ikke pillet med elektronik de senere årtier...he he,,,,så godt,,men det er jævnstrøm..til evt frigear lampe,,men til eks fjernlys indikator,,er det vekselstrøm
vil dioden så selv skære halvdelen af spændingen af,,så den kan lyse uden modstand

kan i ikke lige forklare lidt om de problem stilinger jeg har rodet mig ud i...der er nok andre som har lignende ideer,,,så slipper de for at gøre sig til grin :lol: :lol:
men jeg gør det gerne for at blive lidt klogere
Vedhæftede filer
diode lys-250.jpg
diode lys-250.jpg (51.54 KiB) Vist 4260 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: diode pære forsøg

Indlæg af nielsfup »

Jo det tror jeg Godt jeg kan. Brun sort rød er 1000ohm. Og det giver 6mA ved 6 volt.

Men det det handler om er at dioden skal ha en vis strøm for at lyse. Ikke for meget for så brænder den af'

Dioderne er forskellige og den rigtige strøm kan man finde i databladet på dioden.
Men en tommelfinger regel er omkring max 10mA for en hvid diode som den du har
Du kan ikke bruge spændingen over dioden til noget da den er næsten konstant uanset strømmen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: diode pære forsøg

Indlæg af nielsfup »

Hov
Det med veksel spænding vil på sigt ( eller meget hurtigt afhængig af spændingen ) ødelægge dioden da den ikke kan li at få vendt strømmen. Løsningen er at lodde en alm ensretterdiode fx 1N4007 direkte over lys dioden ( parallelt ) for at tage strømmen i den negative periode.. Og den skal vende modsat lysdioden.
Så virker det bare.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: diode pære forsøg

Indlæg af strynboen »

super så er jeg vidre..klar til nogle forsøg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: diode pære forsøg

Indlæg af nielsfup »

Good luck :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: diode pære forsøg

Indlæg af strynboen »

danke :? :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: diode pære forsøg

Indlæg af claus olieklud »

hejsa der... hvis du dividerer 6 volt med 1 kohm kommer du frem til 6 mah. såfremt det er vekselstrøm skal spændingen være næsten fordoblet for at nå samme resultat. som jeg husker lysdioder fra gamle dage skulle de trække max. 20 mah. det var typisk ved 2,0-2,5 volt... nu er en lysdiode jo blevet smartere med tiden, og man har måske opnået en halvering i strøm... hvis du har en lille kondensator over lysdioden, kan du nøjes med at hæve vækselspændingen 30 % for at opnå samme resultat som ved jævnspænding. eks. 10,0 volt veksel bliver til ca. 14,1 volt jævnspænding ubelastet, men glittet ud... husk på lysdioden kun bruger den ene halvbølge, så derfor halvering, men gange med faktor 1,41 i forbindelse med glitning opnår du ca.30 % forøgelse... håber i forstår - hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: diode pære forsøg

Indlæg af nielsfup »

Ja det er helt korrekt.
Modstanden skal være mindre ved veksel spænding.
Det er let at måle strømmen med et meter og prøve sig frem med modstanden..
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"