tændings problemer igen igen

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

tændings problemer igen igen

Indlæg af Frandsen »

jeg er omsider nået så langt med min yams at den i går skulle have sin jomfrutur
så da karburatoren først var blevet fyldt startede den i første hug
alt var ok perfekt i tomgang osv. :D .efter at havde stået et par minutter og tøffet stille og roligt gik den ud :? og der var ingen gnist
kun lidt fnider fnader inde i selve tændrøret altså ikke fra elektroden. jeg afmonterede ankerpladen og pillede lidt her og der og
chekkede selfølgelig om ledningen fra platinen rørte ved stel, det gjorde den ikke.
så monterede jeg den igen og vupti så snorede den igen som før. jeg kørte stille roligt et par kilometer hvor efter den så gik ud igen
igen ingen gnist, kun det samme fnider fnader som før. jeg prøvede at skifte fødespole, kondensator og platiner en ting ad gangen
men uden resultat jo fnider fnaderet forsvandt. Idag har jeg så pillet det hele af igen og startet forfra og været meget omhyggelig med at lodde osv.
jeg har målt det hele igennem :fødespole 2,1 ohm--tændspole 1,0 ohm(sort/hvid ledning)og tændrørskabel 8,0 kohm
platiner åben 1,4 ohm--lukket 0,3 ohm. Platiner og kondensator er nye fra Benny og begge de 2 fødespoler jeg har, har kørt fornylig lige som mine 2 brugte kondensatore
jeg har prøvet : begge fødespoler , ialt 4 kondensator og tæstet 4 andre tændspoler og der er stadig ingen gnist.
Iøvrigt kan jeg måle 1,4 ohm og 5,3 kohm på de 4 reserve tændspoler.
Her i formidag har jeg læst stort set alle de indlæg og geider der er vedr. tændings problemer, men er ikke kommer et eneste skridt vidre :? :? :? :?
er der nogen, der har nogle gode ideer til hvad det er galt
jeg har iøvrigt kørt den sorte ledning fra tændingen direkte på den sort/hvide ledning til tændspolen altså uden om resten af ledningsnættet
Senest rettet af Frandsen søn 3. maj 2009 23:22, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af hybber »

Hmmm, er på ingen måde ekspert i tænding, men jeg har oplevet noget lignende og da var det mit tændrør den var gal med, selvom det var et helt nyt NGK! Prøv at smide et andet rør i og se om det evt. har nogen effekt! :)
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja Frandsen, næste gang det fejler kan du prøve at fjerne tændøret og måle mellem stel og elektrode, for der er nogle dårlige NGK fra Thansen, der kan være "nede" på 19 k-ohm. :? Det rigtige mål er "uendelig" :wink:
Dine opgivne målinger virker forresten korrekte.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af Frandsen »

tændrøret fejler ikke noget jeg har den anden yams stående ved siden af og der virker der perfekt ligeledes gør tændrørshætten
men hvad er der forkert ved målingerne
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af Poul-Erik A. »

Øh - målingerne er OK - som jeg også antydede - eller ? Måske en periodisk overgang til stel på sort/hvid op til tændingslåsen ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af Frandsen »

ih altså ved ik lig hvad der gik galt det må vist være sengetid eller sådan noget :lol: :lol:
jeg kører direkte på tændspole uden om tændingslåsen netop for at udelukke evt problemer med resten af lednings nettet
Mvh
Frandsen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af subwoof »

hmm det et n oget mærkelig problem, men er din motorblok malet?
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af Kai »

Uden tændrørshætte eller noget, hvor lang en gnist kan den så trække i fri luft, uden at du tramper al for hårdt i kickeren ?
Det er før set at der ikke er power nok bagved, og så kan den ikke slå igennem et vådt/fugtigt tændrør, så kryber gnisten bare ned over porcelænet til stel.

Kan også være olie/benzin miks, eller forkert varmetal på røret der driller dig.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af Frandsen »

Hej kai
det med uden hætte må jeg lige prøve
olie og benzin er ok ligeledes er tændrøret det virker på den anden jeg har stående jeg har jo haft den startet op 2 gange lørdag
hvor efter gnisten forsvandt igen
Kan jeg ikke måle i tændrørshætten medens jeg træder på kikstarteren ???????
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af strynboen »

jeg har ert lignende prob,,jeg køre 2 km,,så hakker den lidt og går ud, og der er ikke gnist,så skilder jeg multistilkket af og rokker lidt med det og samler,,og så kan den køre igen..
det er 3 gang det sker,,,ved dog ikke om det er fordi den bliver varm,,og køler af mends jeg piller ved stikket eller den danner ir i stikket,,på hver tur,,skal nok sætte nye stikben på først ,inden jeg prøver mere
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af Kai »

Frandsen skrev: Kan jeg ikke måle i tændrørshætten medens jeg træder på kikstarteren ???????
Jo, hvis du gerne vil slå dit multimeter eller andet målegrej ihjæl, men lad vær med det ;)

En test du også kan lave, er at file sideelektroden af og midterelektroden ned, så røret er helt plan i enden, så gnisten skal springe noget længere. Et varmt rør er svjh det hvor der bliver størst afstand. Det skal den kunne "tænde" hvis du bare tager fat i svinghjulet med hånden og snurrer det en hurtig omgang.
(det er kun som en test, ikke et du skal køre med bagefter)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af Frandsen »

NÅ SÅ LYKKES DET ENDLIG DEN KØRER
det var ganske enkelt en defekt tendspole selv om målingerne viste den var ok
det var der jo også skrevet om i et andet indlæg men den havde jo kørt og jeg havde jo
også tæste de andre jeg havde liggende hvorfor de ikke viirkede der ved jeg ikke
men NU køre den sq :D :D :D :D :D :D
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tændings problemer igen igen

Indlæg af strynboen »

så er det ud og køre,,men nu ikke for langt væk ,,hvis den sætter ud igen :!: :!:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"