Pærer springer på 3-4 minutter

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
NannoAnno
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 28. jul 2017 22:26
Kontakt:

Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af NannoAnno » fre 28. jul 2017 22:58

Hej. Jeg tror muligvis dette emne er blevet tage op før, men ja som​ titlen siger så springer mine pærer i lygten.

Jeg kører en Yamaha passola så jeg tror ikke den har nogle regulator eller noget i den stil.

Nogle råd?
Jeg kunne godt bruge et sted jeg skal købe bedre pærer end dem jeg kan få i Thansen.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2722
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af 12V » lør 29. jul 2017 13:06

Et typisk problem jeg ofte oplever med noname pærer.

Jeg køber mærkevare pærer fra Spahn, Osram, Lucas og lign.

http://oldtimerbedarf.de/6Volt-Lampen - har et godt udvalg.

Evt giv den +5W på forpæren.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1358
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af knallert » lør 29. jul 2017 18:34

ja t hansen pære er skidt...

har pasola ikke en regulator??ellers kan man montere en ..
strynboen på test profil

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5668
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af Kim B S » søn 30. jul 2017 06:19

Hej.
Pære til Passola skal være mindst på 25 vat og altid god kvalitet, ellers holder de ikke længe, som du og jeg har erfaret. :wink:
De originale Stanley-pære kan faktisk stadig købes visse steder. Jeg har selv fundet nogen ved Moped-Speed. De holder noget længere. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.

Mine biler.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989.
Volvo 240 GL. Årg. 1990.

NannoAnno
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 28. jul 2017 22:26
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af NannoAnno » man 31. jul 2017 07:54

Hej folkens.
Tusind tak for svarene, det er en kæmpe hjælp

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 690
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af Twinsport » man 31. jul 2017 12:30

Hej

Der må være noget galt med din spændingsbegrænser. Jeg kan næsten ikke forstille mig at det er lampernes skyld. Men hvis din spændingsbegrænser er kaput, vil du bare fortætte med at have for høj spænding.

Diagram: http://mitlivmedpassola.blogspot.dk/201 ... gsnet.html

Forklaring: http://mitlivmedpassola.blogspot.dk/201 ... gsnet.html

/Steen

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5668
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af Kim B S » man 31. jul 2017 18:32

Twinsport skrev:Hej

Der må være noget galt med din spændingsbegrænser. Jeg kan næsten ikke forstille mig at det er lampernes skyld. Men hvis din spændingsbegrænser er kaput, vil du bare fortætte med at have for høj spænding.

Diagram: http://mitlivmedpassola.blogspot.dk/201 ... gsnet.html

Forklaring: http://mitlivmedpassola.blogspot.dk/201 ... gsnet.html

/Steen
Hej Sten.
Jeg har selv oplevet samme problem med pære som saktens kan bruges på en Yamaha FS1, Derfor kontaktede jeg forummets Passola specialist Morten Lehmann. Han forklarede at pærene skal være på mindst 25 wat for at kunne tåle at få det kvantum strøm der kommer når Passolaen er lidt oppe i omdrejninger. Jeg har ikke meget begreb om strøm, og jeg ved ikke om Passolaen har en spændingsbegrænser.
Men jeg ved at den originale pære på Passolaen er en Stanley-pære på 25 wat. og de holder en del længere. Jeg skal selv til at skifte en som jeg har kørt med i ca 1,5 år.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.

Mine biler.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989.
Volvo 240 GL. Årg. 1990.

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 690
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af Twinsport » tirs 1. aug 2017 08:01

Kim B S skrev:... Jeg har selv oplevet samme problem med pære som saktens kan bruges på en Yamaha FS1, Derfor kontaktede jeg forummets Passola specialist Morten Lehmann. Han forklarede at pærene skal være på mindst 25 wat for at kunne tåle at få det kvantum strøm der kommer når Passolaen er lidt oppe i omdrejninger. Jeg har ikke meget begreb om strøm, og jeg ved ikke om Passolaen har en spændingsbegrænser.
Men jeg ved at den originale pære på Passolaen er en Stanley-pære på 25 wat. og de holder en del længere. Jeg skal selv til at skifte en som jeg har kørt med i ca 1,5 år.
Hilsen Kim.
Det er rigtigt at lampen skal være på 25 watt. Sådan er det i hvert fald i den fabriksnye Passola forlygte jeg har liggende på hylden. Det ændrer dog ikke ved at spændingsbegrænseren skal være i orden. Det er dims nummer 15 i ledningsdiagrammet.

Er din begrænser i orden? 1½ års levetid er alligevel ikke meget, med mindre du kører flere hundrede kilometer om dagen ;-)

/Steen

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5668
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af Kim B S » tirs 1. aug 2017 22:04

Twinsport skrev:
Kim B S skrev:... Jeg har selv oplevet samme problem med pære som saktens kan bruges på en Yamaha FS1, Derfor kontaktede jeg forummets Passola specialist Morten Lehmann. Han forklarede at pærene skal være på mindst 25 wat for at kunne tåle at få det kvantum strøm der kommer når Passolaen er lidt oppe i omdrejninger. Jeg har ikke meget begreb om strøm, og jeg ved ikke om Passolaen har en spændingsbegrænser.
Men jeg ved at den originale pære på Passolaen er en Stanley-pære på 25 wat. og de holder en del længere. Jeg skal selv til at skifte en som jeg har kørt med i ca 1,5 år.
Hilsen Kim.
Det er rigtigt at lampen skal være på 25 watt. Sådan er det i hvert fald i den fabriksnye Passola forlygte jeg har liggende på hylden. Det ændrer dog ikke ved at spændingsbegrænseren skal være i orden. Det er dims nummer 15 i ledningsdiagrammet.

Er din begrænser i orden? 1½ års levetid er alligevel ikke meget, med mindre du kører flere hundrede kilometer om dagen ;-)

/Steen
Hej Steen.
Fordelt på de sidste 4 år har min gule Passola kørt godt 8000 km. og den har kørt næsten 21000 km. i alt, og køre stadig rigtig godt, næsten som en ny. :wink: Det kan da godt være at min spændingsbegrænser snart skal skiftes, Jeg ved ikke hvad der er nårmalt hvad det angår. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.

Mine biler.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989.
Volvo 240 GL. Årg. 1990.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2018
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af Poul-Erik A. » tirs 1. aug 2017 23:03

Jeg ved ikke om der er begrænser på en Passola, men hvis det var en Sting (på 12 volt) med defekt spændings-begrænser, smutter spændingen nemt op på 18 volt og det holder pærerne ikke til. Jeg HAR prøvet det...
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 690
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af Twinsport » ons 2. aug 2017 07:45

Hej

Du har helt ret, Poul-Erik. Da tændingsanlæggene (så vidt jeg kan google mig til) er opbygget ens og ledningsdiagrammet viser at der skal være en spændingsbegrænser, vil jeg mene at det bør være første punkt i fejlfindingen. Selvfølgelig er Passola 6V sammenlignet med Sting's 12V, så effekten kan godt være tilsvarende mindre.
Jeg har også lavet forsøg med Sting uden spændingsbegrænser. Den kan uden problemer blæse en H4 lampe af på en 3-4 sekunder ;-)

/Steen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2018
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Pærer springer på 3-4 minutter

Indlæg af Poul-Erik A. » tors 3. aug 2017 09:17

Ja OK Steen og fejlen kan muligvis være stelforbindelsen, hvor begrænseren er skruet på under sædet i højre side, som kan være tæret. Begrænseren er forresten blå :-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"