Lysspole med to ledninger eller en ledninger

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
golf1600
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 1. jan 2013 20:36

Lysspole med to ledninger eller en ledninger

Indlægaf golf1600 » lør 13. aug 2016 13:02

Hej jeg vil lige høre om hvad forskel på den Lysspole med to ledninger. man kan købe i shop.yamahafs1.dk og en der kun er Lysspole med en ledninger på. er det bare en exter der er monter på den i shop.yamahafs1.dk :shock:

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Lysspole med to ledninger eller en ledninger

Indlægaf FS1originalen » lør 13. aug 2016 13:41

Der har mig bekendt altid været 2 ledninger på en FS1 lysspole - de går til gul og grøn i ledningsnettet. 1 til "forbrug" og en til at lade batteriet.

Hvis du har en spole med kun en ledning gætter jeg på at det er en fødespole til tændingen. Jeg har før set dem brugt som lysspole, og det kan faktisk virke nogenlunde hvis gul og grøn i ledningsnettet bliver koblet sammen.

Det idelle og rigtige er dog spolen med 2 ledninger, så bestil du roligt den rigtige hos Benny...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

golf1600
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 1. jan 2013 20:36

Re: Lysspole med to ledninger eller en ledninger

Indlægaf golf1600 » lør 13. aug 2016 13:45

Ok tak for svar. :dust :D

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Lysspole med to ledninger eller en ledninger

Indlægaf Jensmc » lør 13. aug 2016 19:26

Erik har, efter min mening, kun delvist ret.
På de gamle tændingsanlæg (FAZ1Q2L) var der 2 udtag på spolen. Et for dagkørsel (uden lys) og et for natkørsel.
Ved dagkørsel skal kun batteriet lades. Der er ikke meget forbrug derudover. Derfor en svag spole for ikke at overlade batteriet. Ved natkørsel skal spolen være kraftigere, da lyset jo bruger en del strøm. Samtidig skal der stadi lades på batteriet. Derfor 2 udtag. I en servicemeddelse fra Yamaha foreslås der, i tilfælde af for lidt strøm på batteriet, at både gul og grøn fra tændingen sættes i samme stik i ledningsnettet. Nette er forberedt til det med et dobbeltstik. Derved er er strøm nok.
På de andre danske tændinger (FOTO 3171 vist nok) er der kun eet udtag på spolen. Her er både den gule og den grønne ledning tilkoblet spolen. En dansk FS1 lader altså altid maximalt, men da vi kører med lavere o/min lovligt, koger vi sjældent batteriet tørt. Lovligt altså.
I Norge har de en 25W forpære og dermed også en kraftigere spole. Med 2 udtag vist nok.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1104
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Lysspole med to ledninger eller en ledninger

Indlægaf knallert » søn 14. aug 2016 12:37

,,, taivansen har solgt den med et udgangs punkt .. deres har begge farvede ledninger samlet på..enden af spolen.
rent praktisk er orginal spolen ført ud med en udstikker lus..så man på den grønne ..kun bruger 1/3 af længden..den gule går hele vejen gennem..og er således kraftigere/længre.
strynboen på test profil

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Lysspole med to ledninger eller en ledninger

Indlægaf Jensmc » søn 14. aug 2016 12:46

Ja, men det er stadig kun på de ældste FS1. Fra 1974 (Muligvis også 1973) og frem er der KUN et udtag. I DK.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.


Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster