Side 1 af 1

Tændspole ?

: tors 14. jul 2016 18:37
af Mikkel45
Hej
Jeg har ikke mindre end 3 gamle tændspoler liggende som jeg kan sætte på mit projekt, som jeg aldrig har haft ude at køre endnu

Jeg prøvede for første gang i dag, at se om der var tænding på, ... men nej
Jeg har kontrollereret kabler og ledninger.
Men nu har jeg lige målt på tændspolen, (den der sidder inde i stellet) og den giver mig ca 3 ohm mellem ledning og stel på spolen. ( jeg har skilt ledningen ad).
Og den giver mig 7 ohm mellem stel og tændledning
Det er alle 3 brugte tændspoler der giver ca samme resultat

I guide_ledningsnettet står der følgende.

Kontrol af tændspolen:
For at kontrollere modstanden i tænd-spolen, måles der med et OHM-meter:
Modstanden mellem den sort/hvide ledning og en af de to M6 bolte der holder
spolen skal være omkring 1 til 1.2 OHM.
Måles der i mellem M6 bolten og tænd-ledningen (ude ved tændrørs hætten)
skal der være 5000-7000 OHM (5-6 Kohm)

Kan det virkeligt passe at der er 3 spoler der er defekte her, eller skal jeg lede andre steder.

Re: Tændspole ?

: tors 14. jul 2016 19:24
af knallert
der er 2 typer af spoler..

..som er blever solgt af t hansen..og andre.
.den ene type, er entelig til cdi tænding..så hvis dine er u orginale..kan de alle være den "forkerte" type..
man kan kende den " forkete er med fladstik........de( mere) orginale har en ledning sort/hvid...som har et rundt stik i enden

Re: Tændspole ?

: tors 14. jul 2016 21:52
af Mikkel45
Alle mine spoler er med det runde stik

Re: Tændspole ?

: fre 15. jul 2016 07:10
af Poul-Erik A.
Hej Mikkel. Som jeg læser det, tror jeg nærmere, at noget snyder dig (evt. multimeteret i forkert område) - selvom din detaljerede beskrivelse tyder på at du har styr på det. Det er mærkelig, at alle 3 tændspoler skulle ha' den samme defekt ? Evt. et billede af målingen... ;-)

Re: Tændspole ?

: fre 15. jul 2016 15:26
af Jensmc
Thassan spoler har jeg ingen erfaring med. En original spole (Mitsubishi) fiser meget sjældent af. jeg har aldrig oplevet det.
Da jeg, på min FS1, kørte med Passola tænding, som jo er CDI, brugte jeg en FS1 spole, som jo er magnettænding, og det virkede formidabelt. Så det er åbenbart ikke den store forskel på spolerne. Og hvorfor skulle der også være det?
I rigtig mange tilfælde kan manglende gnist henledes til dårlige platiner eller defekt kondensator. I andre tilfælde skyldes det, at en ledning berører stel et eller andet sted. Oftest på tændingspladen.
Jeg er enig med Poul Erik i, at der nok er en brist i din måling. At alle 3 spoler skulle være defekte, er ret usandsynligt (med mindre det er fra abefirmaet Thassan).
Der er, her på forummet, lagt en værkstedsmanual ud. Her kan du finde de af Yamaha oplyste modstandsværdier.
God arbejdslyst.
PS. Husk at der ind imellem skal skiftes batteri i måleinstrumentet. Måske din fejlmåling ligger der.

Re: Tændspole ?

: fre 15. jul 2016 18:42
af Mikkel45
Hej igen
Jeg har været sammen med en kammerat i dag, han havde en tænsspole liggende fra T,Hansen, den prøvede vi så at måle på, og også op imod de 3 jeg har liggende, den han havde målte fine værdier, og nu kører motoren med fin gnist.
Næste gang jeg skal have noget fra http://shop.yamahafs1.dk/ skal jeg have en ny spole med derfa, for jeg har snart lagt rigtigt mange penge til dette projekt hos Benny, og mangler stadig lidt stumper for at den er rigtig perfekt.

De 3 jeg have liggende er allerede smidt i affald, og ja, det lyder helt tosset at der er 3 der er defekte, men den sidste og 4 fra min kammerat målte som den skulle.
10000 tak for hjælpen fra alle jer :-)

Re: Tændspole ?

: lør 16. jul 2016 07:42
af claus olieklud
hejsa... har godt fulgt tråden og ville også være tilbøjelig til at svare som jens at det sikkert ville være en anden fejl tiltrods dine oplyste målinger... dog må man sige du havde ret mht 3 x defekte tændspoler, hvis ellers du ikke har pillet ved andet ( rykket i en ledning eller blot tilfældighed )

man kan godt opleve for høj ohmsk værdi på sekundærsiden ( måske ligefrem uendelig ) og at tændspolen alligevel virker uproblematisk fint - det sker hvis der ikke er direkte kontakt imellem sekundær vikling og tændrør ( fx hvis der er lidt afstand imellem tændledningens kobber og kontaktpunktet i tændspolen ) - da vil den målte ohmske værdi være urimelig høj eller uendelig, men alligevel overføres strømimpulsen med fuld styrke igennem luftspalten som lysbue.

en original tændspole er mærket med Mitsubishi logo og hedder F6T401, under dette står der: made in japan.

der er også uoriginale tændspoler der virker, de er gerne mærket med F6T401, men Mitsubishi logoet mangler, der står heller ikke: made in japan.

står der ingenting, eller made in china skal du endelig ikke købe sådan en - de siges nemlig at være værdiløse.

hilsen olieklud

Re: Tændspole ?

: lør 16. jul 2016 13:31
af Mikkel45
Ja ud fra dette, lærer man at der kun skal købes original stumper,
Jeg har aldrig købt fra T.Hansen, og kommer aldrig til det, og med den service at benny har, ser jeg heller ikke nogen grund til ikke at støtte ham

1000 tak for hjælpen.

Re: Tændspole ?

: lør 16. jul 2016 18:39
af Poul-Erik A.
Ja, det må siges at være mærkeligt, at 3 tændspoler fejler det samme - men godt det nu er lokaliseret. :-)

Re: Tændspole ?

: lør 16. jul 2016 19:48
af Jensmc
Jaaaeh, nogle af delene fra Thassan er såmænd ok. Bl.a. dæk, kuglelejer, fælgbånd osv. MEN andre vitale dele for at skidtet kan køre, SKAL, efter min mening, være originale.

Re: Tændspole ?

: søn 17. jul 2016 20:40
af knallert
tha sund fornuft og lidt skeptisk kontrol af tingene..så kan man handle alle steder...jeg køber også olie..og nogle knallert dele som dæk og browdon kabler i taivansen...men ting som bil/mc/knallert pære er utrolige dårlige..og billige..