Lysproblemer FS1 80-mod

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
T.Fog
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 5. nov 2015 18:43

Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf T.Fog » tors 5. nov 2015 18:54

Har en nyrestaurert fs1.
Nytt ledningsnett etc.
Tror framlykt får kun strøm ifra motor.
Lyser meget svakt ved lavt turtall og lyser sterkere ved høyere turtall.
Har vært ute og kjørt den nå....og syns det er alt for dårlig lys på den.

Hva kan jeg gjøre?
Vil jo gjerne at sønnen skal se tålig bra ihvertfall.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf FS1originalen » tors 5. nov 2015 20:51

Hej og velkommen.

Det er rigtigt at forlygten kun får strøm fra motoren, og at den er svag ved lave omdrejninger og skarp ved høje omdrejninger.
Men noget er galt hvis du ikke kan få skarpt lys. Prøv først at se om pæren i forlygten hedder 6V 15/15W og at den i baglygten hedder 6V 5/21W.
Virker baglys og bremselys rigtigt (altså svag baglys og skarp bremselys) - hvis ledningerne er byttet så bruger den 21watt til baglys, og så kan spolen i motoren ikke lave strøm nok - det samme gælder hvis forlygtepæren er for stor (feks 6V 30/30W eller evt en 12V pære).

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

T.Fog
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 5. nov 2015 18:43

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf T.Fog » fre 6. nov 2015 07:44

Det er riktig pære...både fram og bak.
Bremselys virker også som det skal....
Blir tålig skarp ved turtall....
Kan man koble framlys via batteri?
Vil vel på den måten få et mere javnt lys?

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf claus olieklud » fre 6. nov 2015 08:09

hejsa... det lyder som om din yamaha fungerer som den skal, det er helt normalt at der ikke er så meget lys ved lave omdrejninger.

du kan ikke bare sådan lige køre forlys over batteriet, det ville kræve stor ændring af ledningsnet, ladesystem, strømspole og batteri.

hvis dit lys er meget dårligt ved lave omdrejninger, ja så kan det måske hjælpe med en ny strømspole + evt. et nyt svinghjul.

hilsen olieklud

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Allan M » fre 6. nov 2015 08:33

Målt med 2015-standard er lyset bare vældigt dårligt. Sådan var det jo dengang, med 6v og glødepærer. Og i forvejen kan en FS1 ikke generere ret meget strøm.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Jensmc » fre 6. nov 2015 20:28

I Sverige har nogle FS1 modeller kørt med baglys og instrument lys på batteriet. Forlyset på magneten. Et underligt system. Om det er for at få mere forlys, ved jeg ikke, men det må da gå ud over baglyset, når batteriet er fladt.
Mener der er tændingslåsen, der har andre kontaktsæt taget i brug. Det er bl.a. derfor, at der er ubrugte loddeknopper i bunden af låsen.
For lidt forlys kan også skyldes en dårlig stelforbindelse. Flere FS1 modeller har derfor en stelledning med i hele ledningsnettet. Om FS80 har dette, ved jeg ikke.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Poul-Erik A. » man 18. jan 2016 18:04

Nu ved jeg ikke om fejlen blev fundet, men jeg har netop prøvet noget lignende i form at en ny forlygtepære fra Mopedspeed, som er stemplet 6 volt 15/15 watt. Både for-og baglys blev dårlig og jeg begyndte at fejlsøge. Mistanken var først på et brugt men originalt ledningsnet til 1974'eren - men langt om længe fik jeg mistanke til den nye pære og jeg tilsluttede den til en variabel strømforsyning, som viste pærens effekt til at være ca 21 watt. Se foto (hvis jeg kan få det til at virke). Jeg har nu nævnt det for Mopedspeed og svarer, at sådan er det med u-originale pærer. Kan de originale Stanley stadig fåes ?

Billede
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Jensmc » man 18. jan 2016 19:10

Hvis du kan finde dig i, at der står Honda på pakken, så leverer de den endnu. Afhængig af, hvor du køber den, koster den mellem 30 og 50 kr.
Yamaha leverer den ikke længere. De tog i øvrigt 70 kr for samme pære.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Poul-Erik A. » man 18. jan 2016 21:42

Tak for info Jens, det vil jeg forsøge. :-)

Tilføjelse: Jeg har nu bestil 2 stk Stanley PX15D pærer hos nærmeste Honda forhandler. :idea:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf claus olieklud » tirs 19. jan 2016 21:19

hejsa... ja det undre mig ikke at man ikke kan regne med watt styrken på de billige kopipære, men sig mig lige ved hvilken spænding beregner du så styrken til at være ca 21 watt ?
jeg går ud fra at det er i forbindelse med lidt overspænding ift. det påtrykte - havde det nu været en alm forlygtepære til en bil, ja så går jeg ud fra effekt angivelsen er ved ca 14 volt, det må så svare til ca 7 volt på knallertpæren.

gad vide om der er sådan en lille skærm til kortlyset inde i de Stanley pære du har bestilt ? det syntes jeg der var i gamle pærer, men jeg har ikke set det i billige knallertpære i mange år - når ikke denne lille skærm er tilstede er der nærmest ingen højdeforskel på kort/lang lys.

hilsen olieklud

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Jensmc » tirs 19. jan 2016 21:57

Watt = Volt x ampere
15 = 6 x ampere
15/6 = 2,5A

Det er ret meget fra sådan en lille spole, når instrumentlys (3W) og baglys (5W) også er med.

15 + 3 + 5 = 6 x A
23 / 6 = 3,83 A

Som du sikkert kan se, er generatoren ikke ligefrem overdimensioneret. Den er vist på 18 watt eller deromkring.
Spændingen er nok lidt højere, og så falder ampere lidt, men det kan du selv sætte ind i ligningen. Da det er vækselstrøm, er der muligvis lidt med faseforskydning, men se bort fra dette.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 20. jan 2016 19:20

claus olieklud skrev:hejsa... ja det undre mig ikke at man ikke kan regne med watt styrken på de billige kopipære, men sig mig lige ved hvilken spænding beregner du så styrken til at være ca 21 watt ?
jeg går ud fra at det er i forbindelse med lidt overspænding ift. det påtrykte - havde det nu været en alm forlygtepære til en bil, ja så går jeg ud fra effekt angivelsen er ved ca 14 volt, det må så svare til ca 7 volt på knallertpæren.

gad vide om der er sådan en lille skærm til kortlyset inde i de Stanley pære du har bestilt ? det syntes jeg der var i gamle pærer, men jeg har ikke set det i billige knallertpære i mange år - når ikke denne lille skærm er tilstede er der nærmest ingen højdeforskel på kort/lang lys.

hilsen olieklud


Hej Claus. Ja, billedet er nok ikke stor nok til at vise instrumenterne, men de viser 6 volt og 3,5 amp. og jeg sammenlignede det med en original Stanley (hvor nærlys-glødetråden er sprunget) på langtlys og den bruger kun 2,2 amp. og det giver 13,2 watt.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Poul-Erik A. » tors 28. jan 2016 16:37

claus olieklud skrev:hejsa... ja det undre mig ikke at man ikke kan regne med watt styrken på de billige kopipære, men sig mig lige ved hvilken spænding beregner du så styrken til at være ca 21 watt ?
jeg går ud fra at det er i forbindelse med lidt overspænding ift. det påtrykte - havde det nu været en alm forlygtepære til en bil, ja så går jeg ud fra effekt angivelsen er ved ca 14 volt, det må så svare til ca 7 volt på knallertpæren.

gad vide om der er sådan en lille skærm til kortlyset inde i de Stanley pære du har bestilt ? det syntes jeg der var i gamle pærer, men jeg har ikke set det i billige knallertpære i mange år - når ikke denne lille skærm er tilstede er der nærmest ingen højdeforskel på kort/lang lys.

hilsen olieklud

Så fik jeg - takket være Forum - 2 originale Stanley pærer i hænde og strømforbruget passer til 15 watt. Jeg forsøger at ta' et billede til forespørgslen om skærmen. :idea:
Billede
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Jensmc » tors 28. jan 2016 18:34

Hvad kostede en pære så?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf claus olieklud » tors 28. jan 2016 20:17

hejsa... nææ jeg kan ikke se nogen skærm... du ved sådan en som skærmer af for lyset ved kortlys tråden, således at lyset fra denne tråd ikke sendes nedaf i parabolen - det gør at kortlyset ikke blænder og man har en kraftig højdeforskel på kort/lang lys.

nå, men godt du alligevel har fundet en pære der passer med effekten.

hilsen olieklud

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Poul-Erik A. » tors 28. jan 2016 20:52

Jensmc skrev:Hvad kostede en pære så?


48,- stk.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Jensmc » tors 28. jan 2016 21:13

Det er da en fair pris for en ordentlig pære.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Lysproblemer FS1 80-mod

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 29. jan 2016 07:04

Absolut ja og især jeg tænker på det bøvl jeg fik med den u-originale til 30,- ;-) Samtidig har jeg ikke mere end ca. 2 km til MC forhandleren, så der kan jeg nøjes med at gå til. Jeg takker igen for info. Jens. :-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)


Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster