køre kun med lille platin afstand??

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

køre kun med lille platin afstand??

Indlæg af knallert »

vi kæmper med 76 yamahaen.
..knægten har overtaget den(indtil han finder en kina dax)..men den kan kun køre fornuftigt når platin åbningen er ekstrem lille..tror det er for tidelig tænding vi kæmper med..har en mistanke til platin løfte knasten(ikke på svinghjul)..men den på selve knikseren

den første var knækket..og gav mange problemer før vi fandt ud af at den kortsluttede mod svinghjul knasten 2 gange pr rotation..alså gav en dobbelt tændings impuls..den lille nitte som holder spring bøjle fjederen..gav en ekstra stel impuls..men en anden platin monteret og nu har vi for tidelig tænding(tror jeg)...ved normal åbning banker motoren ..og vil ikke tage rpm,,men når den så endelig kommer i rpm..overdrejer den..køre stærkt men med svag trækkraft..

er der dårlige platiner med forkert knast højde???.eller flere typer svinghjul knast typer..vi måske har fåer mixet.(.det er ikke et gult 2 gear)svinghjul
Vedhæftede filer
dx 76 færdig 001-250.jpg
dx 76 færdig 001-250.jpg (78.55 KiB) Vist 8009 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: køre kun med lille platin afstand??

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har lige haft Carlos FS1 på besøg i nogle uger. Den var bla. udstyret med en fin ny komplet "no name tænding" og havde en underlig gangart der gav mig op til flere ekstra grå hår.
Den startede ok og tog gassen fint når man holdt stille, men "i drift" døde den næsten når man drejede håndtaget, og fik man endelig sneget den op i fart så kørte den ok med næsten for mange omdrejninger. Nål, dyser etc. blev selvfølgelig prøvet men uden held.

Klassikeren med "T.Hansen tændspolen" i stellet blev også testet - men nej :oops:
Så prøvede jeg at måle på fødespolen i tændingen som allerede når man kiggede på den så "noget tykkere ud" end de gamle jeg havde liggende. "Tyksakken" målte godt 1,5 ohm hvor mine "gamle referencer" lå mellem 0,8 og 1 ohm. En "ny gammel spole" løste ikke problemet, men forklarer måske hvorfor nogen maskiner kører ok med den udvendige no name spoole og andre ikke gør - altså hvis inputtet fra fødespolen ikke er nogenlunde den samme...

Nå men det der fik det hele til at spille var et originalt svinghjul. Udmålt med 0,35mm platinafstand på både originalt og uoriginalt svinghjul så startede platinernes åbning over 1mm tidligere med det uoriginale svinghjul!!!!

Så Lars, hele meningen med denne lange historie er at fortælle at det lyder som en forkert knastudformning på svinghjulet - har det Mitshubisi logo og evt. et nummer???

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: køre kun med lille platin afstand??

Indlæg af 12V »

Jeg ville skifte til et nyt sæt inden der spekuleres mere på den front, har haft de underligste platin problemer på knallerter, hvor jeg ikke kunne måle eller se mig frem til fejlen.

Lille platin afstand giver mindre fortænding. Kunne også tyde på dårlig kondensator eller dårlige spoler. Længere lukketid, mere opladning?

Det problem i havde med det første sæt havde jeg også på min, skide træls at finde frem til :-)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: køre kun med lille platin afstand??

Indlæg af knallert »

det giver vel mere dwell ( opladening) med lille platin afstand..og mere saft i spolen..og senere tændings tidspunkt. tror jeg nok
.min tændspole er fra dax erik.(.nok Mitsubishi)..mener den er magen til min honda cd 50 spole.(.men måske ikke indendisk med Yamaha)
en rigtig god kvalitet..svinghjulet er med Mitsubishi trekant mærkning,,så må være orginalt..men hele knallerten er sammensat af forskelige dele,,samlet over mange år fra forum..krumtappen er en ny model..motoren er 77..så et mix ..med de små detalje forskelle..som kan give problemer i samlesæt..
men vil skifte platinen først..det kan ikke skade,,og ,, systematisk at begynde der..kondensatoren er målt efter..og der er ingen gnister under drift
strynboen på test profil
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: køre kun med lille platin afstand??

Indlæg af Allan M »

Svinghjul. Mit bud. Det er svinghjulet, som afgør, hvornår der åbnes for platinen. Men derudover er platinen så rimeligt billig, at den selvfølgelig også skal skiftes.

Når det er sagt: Mit eget tændingsproblem viste sig at skyldes, at jeg indstillede platinafstanden med søgerblade, som var olieindsmurte. Dermed fik jeg platinerne til at brænde af omgående pga den oliefilm, som afsattes på platinerne. Djævelen ligger skjult i detaljen!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: køre kun med lille platin afstand??

Indlæg af knallert »

tja..men noten i krumtap akslen bestemmer/overstyre.. jo over svinghjul knasten..så hvis min krumtap er vredet lidt er tændings tidspunktet også flyttet..endnu en mulighed for fejl.(.ses på mange italy puch maxier)..de køre kronisk med lav tænding=25 kmt
jeg skal ud og låne et stroteskob lys pistol...så jeg kan aflæse det presise dynamiske tidspunkt..(.lige nu køre knallerten fint)..til trods for den mærkelige justering

jeg vil også aflæse nummerene...måske svinghjulet er til en yl1 eller en anden variant..med 2 mm længre slaglængde/forskudt tænding(teori)..

men knætgten nyder maskinen..den starter i første hug,,nu..og køre stabilt i tomgang..så er ved at have styr på detaljerne..gider ikke at prøve elektronisk tænding..det orginale simple skal kunne køre stabilt......jeg er stædig... :hihi
Vedhæftede filer
dx bremsesystem færdigt ..forgaffel med reflekser-250.jpg
dx bremsesystem færdigt ..forgaffel med reflekser-250.jpg (77.85 KiB) Vist 7929 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: køre kun med lille platin afstand??

Indlæg af Twinsport »

Hej

Hvis alt andet glipper, så kan du vel prøve at montere svinghjulet uden not? Bare for at få tændingstidspunktet på plads.

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: køre kun med lille platin afstand??

Indlæg af knallert »

ja det bliver sidste mulighed.
.har før filet en halv forskudt not. til lige at give lidt ekstra .kan også fræse aflange huller i anker pladen. men det vil kræve en opsvejsning af de undersænkede huller..men vil helst ikke lave for meget flux på denne knallert..heldivis køre den stadig perfekt..knægten høvler en masse km...uden start problemer..men det nager jo altid..he he...
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"