ensretter eller???

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

ensretter eller???

Indlæg af ølhunden »

Hej alle.
Jeg har skiftet alt el på min fs1 dx. Jeg har dog det problem at den ikke vil lade på batteriet... på primærsiden af ensretteren er der 6-9 volt ac afhængig af omdrejninger, men på sekundær siden kommer der kun mellem 1,5 og 4,5 volt dc... ensretteren var sprit ny, men alligevel købte jeg endnu en sprit ny for at være sikker, desværre med samme resultat.
Er det lysspolen der simpelthen ikke giver nok på primær siden eller er det, på trods af gentagne skift til nye, ensretteren?
Jeg er meget desperat for svar!
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: ensretter eller???

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej ølhunden. I din desperation for svar vil jeg forsøge med flg.: Selvom du skriver meget detaljeret, er jeg i tvivl om batteriet - i forvejen - VAR ladt op, eller nærmere afladt ? Med andre ord tror jeg ikke den simple ensretter har mulighed for at oplade et afladt batteri. Netop i denne henseende er FS1 meget simpel konstrueret og var baseret på at vi kun kørte med lys når det var mørkt. Ensretter og lys deles om effekten fra lysspolen, men fejlen KAN måske ligge i, at på nogle modeller var den grønne ledning lavet som et udtag på spolen og på andre var grøn og gul loddet sammen i spolens ende. Hvis jeg husker ret, var de gamle modeller med udtaget og de nyere med grøn & gul sammenloddet.
Det er desuden ikke ualmindelig at lade batteriet op flere gange på en sæson. Jeg gør det typisk inden et træf. Lad os høre nærmere...
P.S. Her på forum HAR vi lavet forsøg med at bruge en diodebro (4 brokoblede dioder) med seperat stelforbindelse - med det kunne lysspolen ikke magte.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: ensretter eller???

Indlæg af ølhunden »

Hej! Jeg havde ladet batteriet op inden det kom på, men det der undre mig er at ensretteren sløjfer så meget af spændingen for på primær siden af ensretteren er der jo godt nok mellem 6 og 9 volt AC... ensretteren jeg prøvede i første omgang var en fra thansen, og den jeg har på nu er fra Benny. Derfor kan det vel ikke være ensretteren der er af dårlig kvalitet.
Alt el er nyt også tænding og lysspolen. Den gule og den grønne er loddet i enden. Måske er det bare sådan det skal være så når nu lader på din en i mellem også.
Mvh
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: ensretter eller???

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen.
Ja, jeg tror det fungerer normal, men evt. kunne du sætte voltmeter på batteriet inden start, hvor spændingen nok ligger på godt 6 volt DC og efter start vil spændingen stige ganske lidt.
Havde det været en gammel traktor eller bil ville spændingen stige til ca. 7 volt - men ikke med den simple konstruktion på FS1...
Forøvrigt er der mange brugere med go'e erfaringer med de nye gel-batterier, der kun kræver opladning een gang om året, typisk inden første træf om foråret. :(y)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: ensretter eller???

Indlæg af kalbaek »

Hej.

Jeg kører med voltmeter på min. Når jeg har kørt en god bytur kan jeg se at batteriet bliver drænet pga de lave omdrejninger. Helt ned til 5,8 volt.

Hvis jeg i stedet kører en lang tur med god fart sniger jeg mig langsomt op på 6,5 volt.

I frigear uden forlys kan jeg få spændingen helt op på 8,8 volt.

Men gør som mig og invester 109 kr i et gelsyrebatteri som de andre også foreslår. Skift evt blinklys og baglys til LED. Det funker for mig, men der går selvfølgelig lidt af det originale af.

B&B - Brug det, eller Bræk dig :D
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: ensretter eller???

Indlæg af claus olieklud »

hej du... alt er helt normalt som det skal være, det som snyder dig er dit multimeter ! når du indstiller til at måle ac på en vekselstrømskilde skriver multimeteret en effektiv middelværdi, men når du indstiller til dc forventer multimeteret en konstant spænding - du udsætter det for pulserende jævnspænding når du måler direkte efter ensretteren og det kan multimeteret ikke måle retvisende... for at få en retvisende spidsværdi måling er du nød til at sætte en kondensator til at lave " hold " på spidserne - du vil da måle nøjagtig den aktuelle ac spænding gange faktor 1,41 da der er tale om en sinus ac spænding ! derfor bliver 6 volt ac middelværdi til nøjagtig 8,46 volt, eller afrundet sagt 8,5 volt, derfra skal du så trække diodens spændingstab som typisk er 0,7 volt... du har så en spændingsspids på 7,8 volt til ladning, men du har ikke denne spændingsspids til rådighed ret lang tid

den tidsperiode hvor spændingsspidsen overstiger batterispændingen vil så medføre ladning på batteriet - det vil måske i praksis kun være 10 -15 % af tiden - kan du se det for dig ? selve spændingsspidsen er mådke kraftig, men da den kun er tilstede i en kort periode vil middel ladestrømmen være minimal...

hvis vi antager at strømspolen yder 25 watt ved 4000 - 5000 omdrejninger, ja så vil kun en brøkdel blive til effektiv ladestrøm til batteriet - har du tillige med tændt for lyset er ladestrømmen næsten ingenting, sådan er en yamaha !

for at forstå det med faktor 1,41 på en sinuskurve kan jeg som et eksempel nævne en alm 230 volt stikkontakt - du måler en middelværdi på 230 volt, men i praksis er der spændingsspidser på 325 volt... sådan er det

hilsen olieklud
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: ensretter eller???

Indlæg af ølhunden »

Hej alle mange tak for svar :)
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: ensretter eller???

Indlæg af Dibii »

claus olieklud skrev:hej du... alt er helt normalt som det skal være, det som snyder dig er dit multimeter ! når du indstiller til at måle ac på en vekselstrømskilde skriver multimeteret en effektiv middelværdi, men når du indstiller til dc forventer multimeteret en konstant spænding - du udsætter det for pulserende jævnspænding når du måler direkte efter ensretteren og det kan multimeteret ikke måle retvisende... for at få en retvisende spidsværdi måling er du nød til at sætte en kondensator til at lave " hold " på spidserne - du vil da måle nøjagtig den aktuelle ac spænding gange faktor 1,41 da der er tale om en sinus ac spænding ! derfor bliver 6 volt ac middelværdi til nøjagtig 8,46 volt, eller afrundet sagt 8,5 volt, derfra skal du så trække diodens spændingstab som typisk er 0,7 volt... du har så en spændingsspids på 7,8 volt til ladning, men du har ikke denne spændingsspids til rådighed ret lang tid

den tidsperiode hvor spændingsspidsen overstiger batterispændingen vil så medføre ladning på batteriet - det vil måske i praksis kun være 10 -15 % af tiden - kan du se det for dig ? selve spændingsspidsen er mådke kraftig, men da den kun er tilstede i en kort periode vil middel ladestrømmen være minimal...

hvis vi antager at strømspolen yder 25 watt ved 4000 - 5000 omdrejninger, ja så vil kun en brøkdel blive til effektiv ladestrøm til batteriet - har du tillige med tændt for lyset er ladestrømmen næsten ingenting, sådan er en yamaha !

for at forstå det med faktor 1,41 på en sinuskurve kan jeg som et eksempel nævne en alm 230 volt stikkontakt - du måler en middelværdi på 230 volt, men i praksis er der spændingsspidser på 325 volt... sådan er det

hilsen olieklud
Det var dæl dulma en rigtig godt forklaring. :(y)
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"