LED pærer

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

LED pærer

Indlæg af PoulHP »

Er der nogen, der har erfaring med LED pærer?
Hvilke kan du anbefale?
Lyser de godt nok? Også til forlygten?
Holder de godt nok? (LED pærer holder ofte ikke så længe som lovet fordi elektronikken i dem svigter)
Hilsen Poul
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: LED pærer

Indlæg af juhl-drengen »

LED er fine til baglys, blink og positions lys, til forlys er bedst som halogen eller xenon da led ikke lyser langt nok :-)

Og skal du have LED så få dem gerne med Canbus
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: LED pærer

Indlæg af 12V »

Canbus, på en gammel knallert?

Ellers meget enig med Juhl. Der findes enkelte LED der kan yde fornuftig som forlys, men de er med inverter og stor køleprofil, næsten lig med et xenon kit.
Et 12V lys system ville hjælpe en del på udvalget af pærer, tror ikke der bliver lavet meget til 6V?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: LED pærer

Indlæg af kreidlerhansen »

LED-pærer rasler fra hinanden, medmindre de er lavet RETTI'. Det er min erfaring.

Canbus-tanken ser jeg heller ingen mening i. Er det ikke noget med en "snyde-modstand", som blot gør, at Canbus-systemet kan "se" pæren for ikke at give en fejlmelding?

Stator + ankerplade til Yamaha Jog AS/FS passer på FS1, så vidt jeg har forstået.
Konussen fra et FS1- eller Passola-svinghjul skal så nittes i scootersvinghjulet.
Der skal laves lidt plads til pickuppen, også.

Dermed opnås 12V og masser af Ampere. Helt sikkert nok til 12V/35W foran og til at lade nok på et 12V 4AH batteri.
Det skulle ikke undre mig, om den skulle kunne æde en H4 55/60W forpære og et 3AH batteri!

Der burde ydes statstilskud til sådanne ombygninger. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: LED pærer

Indlæg af kalbaek »

Jeg har ombygget min så alt kører på 12 volt men batteri og svinghjul er stadig kun 6 volt. Jeg har købt nogle volt step-up moduler som jeg har installeret og koblet til det elektriske system.

De trækker 6 volt fra batteriet og laver det til 12 volt som bag-, bremse-, blink- og forlys kører på. (Hornet er dog 6 volt, da jeg ikke har skiftet det endnu.)

Så alt er LED og forlygten er en special pære på 15 w led. Den lyser fantastisk. Batteriet er et gelsyre på 4,5 ah

En anden lille fix detalje er USB opladningen som jeg også har installeret. Den trækker dog en del strøm hvis man lader mobilen op hver gang man kører.

Der er voltmeter på styringen så det ikke kortslutter eller overbelastes.

Ombygningen har kostet mig 5-600 kr og det har kørt fejlfrit i et år nu. Bortset lige fra en dårlig lodning på baglyset.

Det har intet med en original fs1 at gøre, men det er også min forsøgsmaskine.
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________
Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: LED pærer

Indlæg af kalbaek »

rsz_imag0237.jpg
rsz_imag0237.jpg (455.83 KiB) Vist 8777 gange
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: LED pærer

Indlæg af claus olieklud »

tak for kaffe der er lysshow i sideskjoldet !!! fint at forsøge noget forskelligt, og jeg er helt med på converter omformning kan være over 90% effektivt, men jeg fatter ikke hvorfor det skaber problemer når du sætter en så lille en forbruger som en mobiltelefon til i usb stikket.

det er nu ellers godt mulig at trække 12 volt ud af std 6 volt strømspole - du skal bare lave et udtag via en ledning på din lysspole der hvor spolens ende ellers ligger til stel - imellem den gule ledning og den nye extra har du så vekselstrøm adskilt fra stel, med 2 dioder & 2 kondensatorer laver du så en ensretter som virker som spændingsfordobler og alt energi fra lysspolen vil kunne bruges til batteriladning / evt direkte lys 12 volt, selvfølgelig skal du benytte et 12 volt batteri, og en spændingsbegrænser er også nødvendig

nu skriver du jo ikke hvordan du har koblet lysspolen til ladning, men hvis den ikke er adskilt fra stel, ja så betyder det at du kun benytter en diode og derved kun trækker på den ene halvbølge af en sinuskurve - alså du kan højst belaste lysspolen 50 % af den teoretiske max effekt

alså at forstå at hvis man vil havde minus i stel og samtidig udnytte lysspolens effekt 100 % kræver det at lysspolen adskilles fra stel !

jeg har fornyligt købt diodepærer beregnet til 6 volt så det kan sagtens fåes, dog er udvalget unægtelig større i 12 volt, men alt undtagen forlys kan købes i 6 volt... bare google 6 volt led/diodepære

hilsen olieklud
Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: LED pærer

Indlæg af kalbaek »

Hej.

Converterne kører fra batteriet via tændingslåsen. Den kan også sagtens lade en mobil op, men hvis jeg sætter min store HTC til at lade når den er nede på 15% så suger den gerne næsten 2 ah. Og det kan spolen ikke nå at lade. Så kan jeg se på voltmeteret at den kommer under 6 volt. Så skal den lige køre 30 minutter uden og så er den god igen.

Den med dobbelt ensretter havde jeg tænkt på, men den lader fint op til 8 volt på batteriet. I starten var converterne tiltænkt som stabilisatorer, men jeg fandt ud af at de kunne køre 12 volt uden at dræbe batteriet.

Jeg har forsøgt med 6 volt dioder. Jeg synes bare de var for uregelmæssige på mit elsystem. Enten lyste de ikke nok eller også brændte de over. Så derfor prøvede jeg med en computer jeg havde liggende og vups. Så lyste det hele som det skulle.

På min måde er kredsløbet stabilt selvom der også kører vekselstrøm på stellet.

Som en ekstra bonus så glor de noget i puchklubben når jeg åbner til dækslet hvor der er temp- måler, voltmeter, convertere, USB og indbygget lys i batterikassen :lol: :(y)
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: LED pærer

Indlæg af Kim B S »

Som en ekstra bonus så glor de noget i puchklubben når jeg åbner til dækslet hvor der er temp- måler, voltmeter, convertere, USB og indbygget lys i batterikassen :lol: :(y)[/quote]

Hej Kenneth.
Fedt. :(y) :bravo Det er altså også blæret. :hihi
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"