yamaha 4 gear

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Micki
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 08:35

yamaha 4 gear

Indlægaf Micki » man 10. nov 2014 10:40

Hej har brug for lidt hjælp,har en total renoveret 4 gear,motoren er lige blevet lavet for 3000 og lyder perfekt.
problemet ligger i at den ingen bundtræk har og knalder tændrøret efter meget kort tid.
der sidder en Z1 cylinder original 16mm karbu 150 dysse,13 tand gearing foran.
den lyder super når man starter den og gasser op men der er ingen bundtræk når man kører,den firtakter ik eller noget den kommer bare ik afsted som den skal,har fået stillet platiner af en specialist på området.har fået tjekket efter utæthederog der er intet at komme efter.

kan det være kodensatoren eller tændspolen der er noget hø eller hvad.???

Oscar
Stor knallert
Indlæg: 147
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 22:41

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Oscar » man 10. nov 2014 12:07

Hvilket tændrør kører du med?
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5572
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Kim B S » man 10. nov 2014 12:54

Hej Micki.
Det med at tændrørene går til hurtigt, kan godt være en dårlig tændspole, hvis du eksempelvis har en tændspole fra THansen, de er nemlig tit ret dårlige. :roll: Jeg har set eksempler hvor en hel ny tændspole ødelage det ene tændrør efter det andet. :roll:
Men det med det dårlige bundtræk, ved jeg ikke om tændspolen kan være skyld i. :wink: Hvad køre du med af Udstødning? :?: Udstødningen kan nemlig have stor betydning for hvor meget bundtræk man har. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Micki
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 08:35

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Micki » man 10. nov 2014 14:35

jamen lige nu kører den med modellen fra 72 hvor den sidder oppe langs sadlen næsten,prøvede at sætte den originale lovlige jeg har og det hjalp ik en dyt,den kørte faktisk dårligere af det.men prøver at bestille ny tændspole platiner og kodensator og ser om det hjælper på den.hvis ik ryger den i skammekrogen

Micki
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 08:35

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Micki » man 10. nov 2014 14:55

og har prøvet forskellige tændrør og de ryger alle sammen,kører en tur på den og sætter den ind i skuret når den skal ud igen siger den pift og så er det dødt.det samme hver gang.

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Knud » ons 12. nov 2014 09:08

DEN lyd kender jeg godt fra kopi NGK prøv nogle originale Bosch.
Er cylinderen /stempel /stempel ringene slidte ? en Z1 cylinder er der heller ikke noget bundtræk i men måske er der nogen der har pillet ved den du har?
jeg ville tro, at den skal have en noget større dyse
:mrgreen:

Micki
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 08:35

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Micki » tors 13. nov 2014 21:25

+hvis ik en Z1 cylinder har bundtræk hvilken en skal jeg så ha fat i,er ligeglad med topfarten bare den trækker helt fra bunden af.og de tændrør jeg har kørt med er fra thansen,så måske jeg skulle prøve andre rør osse.og hvor kan man evt købe en go cylinder henne

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Knud » tors 13. nov 2014 21:59

KØB ALDRIG tændrør eller andre betydningsfulde dele fra den fucking kreiler.
Faktisk er det bedste man kan gøre ang. cylinder er at tage en slidt standard 40 mm og bore den op til 44mm: jo større boring desto bedre bundtræk og jo lavere skylle kanaler og især udstødning jo bedre; det er netop problemet med FS1 tuningscylindrene: de er temmelig højt portet... så kan man altid porte den så der er ca. 8.5 mm mellem skylle og udstødnings kanalernes åbnings punkt... det er fex. helt åndsvag som blot 1 mm højere udstødningsport på en standard cylinder giver af virkning og så en ordentlig udstødning fex en YB1 og et gradueret afgangsrør 100mm Ø28 mm efter fulgt af et tilpasset Ø32mm tunings afgangsrør inden potten og så brug et stempel af kvalitet og fin-tilpasset ved honing dette til den opborede cylinder: 3.5/100mm pasning og så smæk et planet topstykke på den... til kompressions forholdet er på ca. 1:10; stil tænding til 0.8mm før TDC (DET er svært med det tændingsanker som FS1 er født med).. igen : lidt snilde og tålmodighed...og lad for GUds skyld være med at overgøre portningen af cylinderen: dog slib portene større i bredden: både skylle porte og udstødningen og man får lidt af det hele. Udstødningens bredde må maax være 60% af boringens diameter.
Dyse den ind til den går lidt til den fede side.. udstødnings porten og valget af udstødning bestemmer temmelig meget her; men det ender sikkert med ca. dyse-180..
får du en mild klemmer: gen-honing af cylinderen: blot nogle få snoninger og skift altid stempel ringene ... og også låse ringene (de er engangs-monterede)-
Sørg for at bund pakninger er tilpasset cylinder ikke noget med at de rager ind i porten, for de gør selv de originale pakninger: brug en skarp scalpel/linoleumskniv (Panduro hobby har nogle).. og btw.: stort set alle FS1 cylindre er lavet (efter min orientering) helt forkert: det er dybt godnat med en deck height på 1.7mm eller mere: op i drejebænken og af med 1.5mm i toppen (jeg (dvs. Claus Sigsauer) plejer at give den 1.7mm og så justerer jeg med bundpakninger) og så bruger jeg altid topstykker med O-rings pakninger; ikke de trælse kobber pakninger. Claus har lavet flere topstykker med drejet O-rings gang

Men jeg glemte også i min "opskrift"
at fremhæve at man skal sørge for at petalerne i membran huset virker perfekt... ellers er resultatet dårlig tomgang og INTET bundtræk
DET fandt jeg fex. ud af på et par af mine Yamaha´er, med samme symptom: efter at have syslet lidt med en tynd carbon plade fik jeg lavet den bedste bladventil OG man slipper for havari NÅR fjederstål petalen revner og den sluger/gnasker petalen (ja en carbon petal revner også men der sker så ikke noget andet end at den ikke vil køre).

Ja ja! det lyder vildt.. brug de råd du har lyst til.
Jeg er leveringsdygtig i diverse tun dele incl ny-borede cylindre med stempel..
That´s my 1 Dollar
:whew
:whew
:mrgreen:

Micki
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 08:35

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Micki » man 17. nov 2014 12:58

ok hvad koster en cylinder med stempel 44 eller45 mm og det var sku noget af en tekst,den skal lige lures lidt ekstra på haha :what2

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Knud » man 17. nov 2014 19:18

Kan du håndtere at hone en cylinder? de er borede og rå honet og skal have en tur med en batteri boremaskine honer.. det kræver megen tålmodighed at lave et godt resultat. :what2
:mrgreen:

Micki
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 08:35

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Micki » man 17. nov 2014 19:53

har lige fået en komplet ny tænding med posten ser lige imorgen om det ik skulle løse problemet,ellers ser vi på cylindere. :sad

Micki
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 08:35

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Micki » ons 19. nov 2014 20:56

hmm det var ik tændspolen fødespolen,kodensatoren,så platinerne får skylden,satte en lovlig cylinder på tum 178 og det hjalp gevaldigt,men kom i tanke om at de stjernefælge jeg har på jo ik er samme størrelse som de originale de er jo større så gearingen er sku nok forkert,men nu kommer der en 45 mm cylinder på hvis jeg kan finde en go en,og kan ik selv lave den større men der er et firma i byen der kan fikse det.

men tak for hjælpen,og den lyder som næsten ny nu og det er dejligt. :thunge

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Knud » ons 19. nov 2014 21:10

45mm er lige grænsen skørtet bliver meget tyndt og kan derfor nemt knække....det giver noget værre rod i krumtap huset når det sker men du vælger.. det er nu klart for mig at der er noget galt med den du havde på før
ikke dermed sagt at den ikke kan komme til at virke men hele systemet er tunet skævt
du kan overveje at prøve nogle af de andre muligheder som nævnt sammen med den cylinder
:hihi :what2
:mrgreen:

Micki
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 08:35

Re: yamaha 4 gear

Indlægaf Micki » tors 20. nov 2014 20:14

jeg skiftede tændspolen platiner kodensatoren fødespolen,satte en lovlig cylinder på nyt tøndrør ik fra thansen,satte en anden gearing på da mine hjul jo er større end end de normale,stjernefælge.og nu spinder den som en mis og trækker perfekt.og dropper den 45 mm den kører 70 med det den har nu så super


Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron