Batteriet - levetidsforlængelse

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Batteriet - levetidsforlængelse

Indlæg af Allan M »

Problemerne med batteriets levetid - og de tæsk det får - bliver (vel?) større, når vi kører med kørelys og bagbremselys oveni?

Jeg har tænkt på, om det kunne hjælpe at have 2 batterier, og så bruge dem skiftevis: Den ene dag kører jeg med batteri 1, den næste med batteri 2 mens nummer 1 får en delvis opladning på nogle timer. Og så modsat igen næste dag. På den måde kan jeg undgå at køre batterierne helt tør for strøm (fordelen er også, at så er der altid et batteri med frisk strøm klar)

Ville det øge batterilevetiden generelt? Eller kan det bedre betale sig at slide et batteri op ad gangen, totaløkonomisk set?
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Batteriet - levetidsforlængelse

Indlæg af Krelleh »

Jeg vil helt klar anbefale et vedligeholdelsesfrit gel batteri, jeg har endnu ikke oplevet problemer med det.
Mit har jeg købt i biltema og tror det er snart over et år siden :(y)
Mvh. Christian
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Batteriet - levetidsforlængelse

Indlæg af kreidlerhansen »

Køb en vedligeholdelseslader og lad den stå tilsluttet natten over fra tid til anden.

Om vinteren afmonterer jeg batteriet og opbevarer det nogenlunde lunt og tørt, samt giver det en tur med laderen engang i mellem.

Mine oplevelser med BilTemas batterier er langt fra positive, indtil jeg købte et 3AH gel-batteri. Det 'lader' til at virke upåklageligt, men det kan først bekræftes, når jeg får det monteret og begynder at køre jævnligt, igen.
De tidligere vedligeholdelsesfri batterier har holdt fra et par måneder og helt ned til 14 dage, før de var slidt op. Men med et gel-batteri med omtrent 40% overkapacitet er det som sagt gået godt, sidste år. Noget siger mig, det har mere at gøre med kapacitet end med type! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Batteriet - levetidsforlængelse

Indlæg af Allan M »

Krelleh og Kreidlerhansen: Det lyder meget interessant! Findes de i 6v og i en fysisk størrelse, som svarer til den originale?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Batteriet - levetidsforlængelse

Indlæg af Nikolaj Y »

Her er batteri'et Krelleh snakker om :(y)

http://www.thansen.dk/product.asp?n=-11 ... 1156714472" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg køre også med dem - og de virker fint :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Batteriet - levetidsforlængelse

Indlæg af Allan M »

Aha :D

I mellemtiden fik jeg kig på bl.a. dette gel-batteri, som er i en rimelig fysisk størrelse, men som har 5 amperetimers kapacitet i stedet for 4:
http://www.batteribyen.dk/blybatterier/ ... -0012-2988" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis et batteri på 15x10x3,4 cm på nogen måde kunne klemmes ind i stellet, så er der også mulighed for at 6v 7,2 Ah gelbatteri til 157,- kr. http://elektronik-lavpris.dk/p91862/BN2 ... _V/7,2_Ah/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spekulere-spekulere og måle-måle :thunge
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"