Batterivedligeholdelse

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af claus olieklud »

tja det kræver næsten 2 nye ens batterier + en masse tid idet det vel helst skal stå afladet i en længere periode for at udføre beviset. jeg har 6 stk 12 volt 33 ah agm batterier at stå, men syntes næsten ikke jeg vil ofre 2 af dem, dog vil det ene jo ikke tage skade idet man oplader det straks efter forsøget - det andet batteri burde ift. påstanden heller ikke tage skade... jeg tror dog helst det skal være alm syre batterier vi skal bruge til forsøget, måske kunne harald nyborg være til hjælp her, de har tilbud på 44-60 amphr til 289 kr stk, det er jo ikke så galt for at lave et ordenligt forsøg

til langsom belastning anbefaler jeg en forlygtepære og bruge 60 watt tråden, det giver et amperetræk på 5 amp pr time - herved må formodes at spændingen ikke burde dykke under 11,8-11,9 volt før efter 10 timer, såfremt batteriet reelt indholder 60 amphr målt på en 10 eller 12 timers faktor.

koldstrøm er meget mere vanskelig at måle - battericarlsen har en rigtig belastningstester, men den låner han nok ikke ud til vores forsøg - den er som en mega brødrister med blæserkøling og variabel last, på meterne kan man så se amperetræk kontra spænding... afhængig af batteriets kvalitet skal man kunne trække hundredevis af ampere uden spændingen dykker væsenligt, måske dykker spændingen højst 2 volt ift hvilespændingen

alle de billige batteritestere man kan købe til hobbybrug er ikke en bønne værd - de er ganske værdiløse og kan i bedste fald højst bruges i salgsøjemed ( de kan ikke belaste batteriet ordenligt ) - måske et par gamle startermotorer kunne hjælpe os, problemet er bare at de helst skal belastes for at trække ordenlig stor strøm... hmmm måske noget med en proppel eller en fysisk bremse ?

lad os gemme forsøget til det bliver vinter igen - lige nu er der så meget andet at gøre, dog er det yderst spændende

hilsen olieklud
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af strynboen »

jeg har en brødrister og alt auto test udstyr på elektro..af det gamle analoge 1960"...typer
vi bruger det ikke mere..er kun industri elektro nu
....men risteren er ikke vandkølet..den kan bruges i få minutter..til en qick test. vi måler volt/ ampære træk til ca 250 amp.men ikke lange test

en start test af en stor diesel motor er jo en fin belastning/test og gratis..et 60 ah batteri kan normalt i varmt vejr fint starte en 4-5 hk starter på en 150 hk motor...men ikke hvis det er den mindste fejl ..min case ih 1455 traktor var med 12 volt system..noget i den størelse ,er en fin testbænk

ja spændingen falder højest 2 volt. til ca 10-11 volt..op mod 100 amp forbrug.hvis batteriet er sundt..er det sløjt..falder det hurtigt til 3 volt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Twinsport »

Hej
Vi kan da bare belaste med standard H4-lamper. ved 14V går der ca. 8 Ah i hver - og dem kan vi holde i gang i timevis. 30-40 stykker af dem, så ligner det noget!
/Steen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af strynboen »

ja så kan jeg stå på langeland og se lyset fra køge....
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"