Batterivedligeholdelse

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Batterivedligeholdelse

Indlæg af Allan M »

Nu, hvor køretøjet staldes op for vinteren, så vil jeg tage batteriet af, og lade det op før det stilles til at vente på foråret.

Spørgsmålet er, hvor længe skal jeg lade på det? Det er meget afladet, som det er nu (det sædvanlige problem med, at den ikke producerer så meget strøm ved kørsel)

Er der en generel regel for den slags "opfyldningsladninger" ? Jeg har nemlig også et 12v til motorcyklen, som kunne bruge en genopladning.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af FS1originalen »

Det er effekten af din lader der afgør ladetiden:
FS1 batteriet er på 4AH (amperetimer), så har du en lader der giver 1 amp. skal du lade i 4 timer, og er din lader på f.eks. 4 amp skal du lade i en time!
Lader du i kortere tid bliver batteriet ikke helt opladet, og lader du ALT for længe så koger du vandet af batteriet...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af strynboen »

jeg plejer lige at give den 3 gange 15 min...over vinteren...på 15 min kan den ikke nå at smelte batteriet..med en (auto/bil type lader) nok ca 4 ah ladning..hvis den giver max..det gør de sjældent...jeg gider ikke at bruge en formue for en spec lader til 2 knallert batterier...men glem ikke batteriet under ladeningen..... :what2 :what2
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af claus olieklud »

hej derude... ja regnstykket er såment rigtig nok, men der er også en anden regel der siger at for at opnå 100 % opladning skal man højst lade med en styrke svarende til max 10 % af batteriets kapacitet ! det vil så sige 400 ma i 10 timer...

desuden tager et batteri voldsomt skade af underafladning, dvs hvis du bruger af de sidste ca 20 - 30 % af kapaciteten ! man kan dog godt oplade batteriet igen, men det bliver aldrig som inden mishandlingen... dette er et udbredt problem med syrebatterier, men gælder også generalt...

hilsen olieklud
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Allan M »

aha! :(y)

Det giver jo mening, og da jeg opladede fra ny var det netop den lange opladningstid, som olieklud beskriver (da fulgte jeg bare instruktionen, som fulgte med batteriet)

Min oplader giver 300 mA. Det må betyde, at der skal lades 13 timer og 20 minutter på et nyt batteri ?

Ved et "ret fladt" batteri til FS1 på 4 amperetimer (regne-regne...) 8-9-10 timer ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af strynboen »

ja overopladening for høj amp... renser ikke sulfaten rigtig ud af pladerne..nok derfor vores små knallert batterier dør ret hurtigt...de får tæsk..og pines på alle måder

så på et mc forum..at man kan bygge elelektrolyt kondensator batteri..som lige kan holde spænding til blink/frigear lys...nok ikke bremselys...mendet kan så drives fra lysspolen
så har man funktionerne man gerne vil have...men uden batteri..entelig en fin løsning...på honda kan eks frigearlampen ikke lyse uden batteri...så er afhænig af en form for oplageret spænding...men ikke så pokkers meget

kan forestille mig at der skal en spændingsstabilisator ind over..ellers stiger spændingen måske..eller er modstanden i de store kondensatore så det regulere sig selv
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Kai »

400ma i 10 timer = 4ah i den ideelle verden, men sådan er virkeligheden ikke altid. Reelt er der et tab i processen og på et tomt batteri indlader ofte batteriets kapacitet x 1.4 og så ender man på at lade med 1/10del strøm i ~14-15 timer før batteriet er fuld opladt.

Der er dumme ladere...og intelligente ladere...jeg har et par små 6V/12V 500ma ladere der ikke består af andet end en lille trafo og 4 dioder og glemmer jeg sådan en på et fx et Yamaha batteri, så "koger" det hvis det står til dagen efter, det kan ikke være "sundt" for batteriet.

Jeg har købt en brugt intelligent lader til R/C brug til 200kr, den kan lade bly/ni-cd/nimh/diverse Li-ion og li-fe celler fra 1.2-36V og 0-6A
Eneste "ulempe" den har...er at den kun kan fødes fra 12V men min strømforsyning kan lige klare den hvis den skal lade med 5A.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af dalgaard »

Husk også at lade ved stuetemperatur ! Ellers får du ikke batterier opladet til maks da de fleste ladere ikke tager hensyn til den højere spænding som skal lades med ved kolde tilstande
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja batterier er en kompeks størrelse... jeg bruger batteristrøm altid idet jeg ikke har nettilslutning, men istedet kæmpe batteribanker på tilsammen over 1500 amperetimer ( 12 volt ) - de bliver ladet af solceller og en vindgenerator, men fra det bliver efterår til det bliver forår er det min generator der leverer ladestrømmen... jeg har fornyligt købt en ny swithsmode hovedlader der kan levere 60 amp, og i kan tro den trækker strøm fra generatoren. jeg bruger samtidigt en anden lader til en anden batteribank som lader med 20 - 25 ampere, så tilsammen er det noget af en strøm !
jo jo så jeg kender alt til at slide batterier op... noget af batteristrømmen bruger jeg direkte som 12 volt fx til køl/frys, visse former for belysning, samt flimmerkassen, imens min computer, amatørradiogrej, diverse belysning og opladere forsynes via powerinverter ( 12v til 230v vekselstrømshakker )

tro ikke strømmen er billigere på min alternative måde, men jeg er uafhængig af statsstrøm, og det virker altid...

ca 1 gang om året bliver mine batterier langsomt opladet i ca 200 timer itræk for veligeholdensens skyld, her bliver de også kontroleret for vand...

vidste i også at: et batteri har ikke godt af temp over 30 grader... et opladet batteri opbevares lige så godt koldt som ved stuetemp... et batteri tåler lang tids konstant ladestrøm blot strømstyrken kun er 1% af kapaciteten... et batteri slides ved både indladning & forbrug...

hilsen alternative olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Twinsport »

claus olieklud skrev:...men jeg er uafhængig af statsstrøm, og det virker altid...
:offtopic Jeg kan godt sætte mig ind i dit ønske om uafhængighed, men at den offentlige forsyning skulle være ustabil, er vist lidt søgt..
claus olieklud skrev:... et batteri slides ved både indladning & forbrug...
Korrekt! Derfor har jeg de senere år brugt en mere kontroversiel metode til vinteropbevaring af mine akkumulatorer. Jeg hørte om den fra en pensioneret leverandør af akkumulatorer og ladere, og selvom jeg var skeptisk, besluttede jeg mig for at prøve den. Det foregår sådan her:

1: Akkumulatoren afmonteres og henstilles frostfrit.
2: Den aflades fuldstændig. Jeg bruger en lille lampe med to prøveledninger.
3: Når akkumulatoren er 100% afladet, erstattes lampen med en prøveledning direkte over polerne, dvs. en direkte kortslutning.
4: Akkumulatoren står nu kortsluttet hele vinteren.
5: Til foråret oplades akkumulatoren som normalt, dvs. ca. 10% af mærkestrømmen i 14-18 timer.

Det vigtige er her: FROSTFRIT! og KORTSLUTTET! Det sidste er vigtigt for at undgå sulfatering, som ødelægger akkumulatoren helt.

Jeg ved at den er kontroversiel, men det virker. Herudover skal man ikke huske periodevis opladninger, og som olieklud skriver - så slider konstant ladestrøm også. Det undgås her.

/Steen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Kai »

Temmelig kontroversiel måde at overvintre bly/syre batterier på. Jeg har selv hørt om metoden* men aldrig prøvet det da det strider mod al sund fornuft og viden om blybatterier. Dybdeafladning slider enormt meget på "alm" startbatterier, selv rørcellebatterier (el-truck/standby celler på kraftværker/ubåde osv) kan ikke lide den behandling.
Til gengæld kan de "overvintre" i meget lang tid hvis de er fuld opladet og stilles køligt ved 0-2gr, så er selvafladning på et minimum og selv efter 12mnd har det ikke tabt nævneværdig kapacitet.

* bl.a i forbindelse med Nicd celler i "gamle" dage, hvor en enkelt "død" celle kunne trække et helt batteri ned fordi det polvendes under hård afladning, og/eller er grund til de andre overlades. Det virker heller ikke i praksis, cellerne dør af det på rekordtid.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Twinsport »

Kai skrev:.... Dybdeafladning slider enormt meget på "alm" startbatterier, selv rørcellebatterier (el-truck/standby celler på kraftværker/ubåde osv) kan ikke lide den behandling....
Præcis! Men hvad er dybdeafladning i din verden? Er det noget med én volt per celle, eller noget i den stil? Dét giver nemlig den sulfatering af cellerne, som vi for alt i verden vil undgå. Ved en kortslutning af akkumulatoren opnår du, at der ikke er noget spændingsfald over den enkelte celle. Dermed er der ikke basis for sulfatering - og der er ingen nedbrydning af den enkelte celle.

Derfor virker metoden. Ham som fortalte mig om det, kom i øvrigt fra truck-verdenen, hvor han også praktiserede teknikken.

/Steen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Kai »

Sulfatering begynder så snart batteriet/syrevægten er under 100% og jo dybere afladning jo værre er det = over 60% afladning ifølge min viden hvis det ikke straks lades op igen. Bliver man ved at trække strøm fra det eller kortslutter batteriet og trækker det helt til 0V = syren er "ren" vand og sulfatkrystaller har frit spil til at dannes på vejen derned og dem kommer man ikke bare lige af med hvis batteriet får lov at stå.

Jeg har selv øvet en del i at kalde totalt afladede kasserede batterier til live igen (både alm og lukkede AGM og gel) man "kan" godt, men kapaciteten og resterende levetid er meget langt under et batteri der vedligeholdes på 13.5 - 13.8V, ligesom batteriets evne til at spytte sine fulde 400A ud i gentagne starter uden at falde under 9-10V er væk. Selv et batteri på standby (13.8V) har godt af en lille overladning til ~ 15V med en lille ladestrøm engang imellem for at udligne cellerne. Det samme som Oliekluden gør i 200timer, ellers accelerer sulfateringen af sig selv når en celle falder under fuldt opladet syrevægt fordi den ikke har samme evne til at afgive og modtage ladestrøm som de andre.

Visse nymodens ladere kan "desulfatere" batterier, ved at lægge en højfrekvent ripple på op til 50-90V oveni de 12V der i teorien kan "slå krystallerne i stykker" jeg har en hjemmestrikket der i spikes giver 5A, om den har nogen virkning på totalt afladede/sulfaterede celler må tiden vise, miraklet sker hverken på en uge eller 1 mnd selvom batteriet kan vise 13.8V efter en normal opladning på 16timer. Der er bare ingen ampere bagved mere.

Jeg har hørt en del historier om batterier fra en tidligere kollega der har været i mange år hos Linde, også om truck batts der forsøges tømt for syre og skylles ud, eller tvinges til at aflades helt fordi det ikke lever 10år som det egentlig skulle kunne. Ingen af dem har haft nær samme levetid som et batteri der holdes fuldt opladet, og gerne længere end de 8 timer trucken "måske" når at få om natten og aldrig når at udligne alle celler.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Twinsport »

Kai skrev:.. sulfatkrystaller har frit spil til at dannes på vejen derned og dem kommer man ikke bare lige af med hvis batteriet får lov at stå.
Korrekt! hvis man derfor foretager afladningen over få timer, vil der kun være kort tid til at sulfatere.
Kai skrev:..Jeg har selv øvet en del i at kalde totalt afladede kasserede batterier til live igen
Det har jeg også syslet med. Det er, efter min mening, spild af tid. Problemet er, at der er et potentiale over hver celle. Potentiale = sulfatering.
Kai skrev:...Ingen af dem har haft nær samme levetid som et batteri der holdes fuldt opladet...
Selvfølgelig vil manglende vedligeholdelse gå ud over levetiden. Nu lever vi imidlertid i kompromisernes verden, så man kan ikke på samme tid bruge akkumulatoren og holde den fuldt opladet. Men man kan bestræbe sig på at gøre sit bedste, indenfor de rammer der er.

Udfordringen med vinteropbevaring af akkumulatorer er, efter min mening, at da mange af os er glemsomme af natur, så glemmer vi at holde vore akkumulatorer opladet i hele vinterperioden. Dér er fuld afladning et bedre alternativ, da man ikke skal huske på noget hele vinteren.

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Twinsport »

Hej igen

Så er Honda'ens akkumulator oppe på lakridserne igen! Den har stået afladet siden Oktober. I går tog jeg den frem, fjernede kortslutningen og ladede den op over natten. Ingen problemer - nu på 4. sæson:

Billede

/Steen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af strynboen »

..mit kina batteri på honda 550 sider på for 4 år i træk uden opladening..fik den dog tømt forrig sommer da kaburatoren overløb..og den ikke ville starte..så den er ladt op en gang..
så batterier fra kina til 300 kr..er både billige og pålidelige..så alt det arbejde med afladening/opladening er tid/penge spild.(eller en sjov hobby)
.køb nyt batteri hvert 6 år..så er ladestrømmen sparet


de eneste batterier som ikke holder for mig..er på knallerterne..de holder max 3 år...tror ikke en knallert lader en fis ,,når man køre med lys..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Twinsport »

Hej igen

Sæsonstarten er lige om hjørnet, så jeg synes lige vi skal tage en status: Honda'ens akkumulator er blevet ladet op fra i går, efter at have stået kortsluttet siden Oktober 2014. Kapacitetn skal checkes om et par dage, men det ser ud til at have klaret en overvintring mere..

/Steen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af claus olieklud »

hej steen... hmm det strider imod enhver form for fornuft, men lader til at virke - jeg syntes desværre ikke man kan læse om andre der benytter metoden, det syntes jeg er mærkeligt idet man ellers kan læse alt på nettet.

som jeg forstår, siger du at det der gør batteriet ikke tager skade alene skyldes kortslutningen ? og selvfølgelig frostfri opbevaring da det jo ikke i sig selv er frostsikret når det er uopladet.

jeg er lige ved at tro på det, men jeg ville nu gerne se en test med et fx 60 aht startbatteri eller forbrugsbatteri, som efter din afladning blev testet for maximal koldstrøm, samt langtidsbelastet for at måle batteriets kapacitet ift. det angivende.

ja nu har vi måtte køre i 14 dage, men min gamle kawasaki står stadig og venter på årets første start - jeg er helt overbevist om jeg skal lade lidt på batteriet, idet den ikke har været startet i snart 4 måneder - jeg har en lille 25 watt solcelle som jeg lægger oven på sadlen, efter et par dage ( afhængig af solen ) er batteriet opladet til det maximale ift. den tilstand det befinder sig i, det er nemlig flere år gammelt.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af Twinsport »

Hej Claus

Jamen, så må vi i laboratoriet! Hvem har en akkumulator? Næste problem er jo at måle startstrømmen. Hvem har en belastning vi kan bruge?

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Batterivedligeholdelse

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev:(...)Hvem har en belastning vi kan bruge?

/Steen
Undertegnede før kl09.00?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"