Svagt lys

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
EsbenNielsen
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 19:13

Svagt lys

Indlægaf EsbenNielsen » lør 12. okt 2013 20:04

Hej
Er ved at lave en FS1 til sønnen og er nu i gang med lyset. Der er ikke blinklys og bremselys på den, så jeg skal bare have lyset til at virke. Der er heller ingen batteri. Har kikket på diagram som er her på siden, og forbundet den Gule ledning fra lysspolen gennem tændingslås til lyskontakt til forlyset ( Høj/ Lav ) og direkte fra tændingslåsen til baglygten. Når lyset er slukket har jeg 4.7V på den gule ledning ved tomgang og omkring 9 V med omdrejninger. Når jeg så tænder lyset falder spændingen til ca 3V. Har prøvet at skifte lysspolen men med samme resultat. Har en 3W pære i baglygte og 6V standard i forlygte. Har prøvet at tilslutte forlygte direkte, og får lidt mere lys. Har også prøvet at tilslutte baglygte alene, men ikke rigtig nogen forskel, men når begge er tilsluttet får jeg næsten ingen lys i forlygten. Er der evt. nogle som har oplevet samme problem og fundet en løsning ?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Svagt lys

Indlægaf FS1originalen » lør 12. okt 2013 21:02

Gul ledning burde give strøm nok til både for og baglygte!

Baglygten er tit problemet - er du sikker på at det er "den rigtige tråd i baglygten" der er tilkoblet? "bremselysdelen" i pæren bruger mange flere watt, sååe hvis det er den du har tilsluttet???

Jeg har også oplevet en baglygte fra Tante Hansen hvor benene i bunden af soklen ikke var isolerede så de ramte stel når man satte en pære i!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Svagt lys

Indlægaf Poul-Erik A. » lør 12. okt 2013 21:06

Hej Esben.

Det første jeg tænker: Er der alu-svinghjul på, for jeg har netop prøvet lign. med ny model ankerplade med tilhørende spoler sammen med alu-svinghul. Men så fik jeg fat i en gammel model ankerplade med tilhørende spoler med "flapper" i form af større jernkerne-areal, så nu er der normal lys på. :idea:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

EsbenNielsen
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 19:13

Re: Svagt lys

Indlægaf EsbenNielsen » lør 12. okt 2013 21:55

Hej
Det er ikke er Alu svinghjul som sidder på den. Jeg kontrollere lige igen om baglygten måske kan være problemet. Ved nogen hvor stor modstanden i lysspolerne skal være for at de er i orden ?
Spolen burde vel også kunne trække bremselyset uden at slukke forlygten.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Svagt lys

Indlægaf 12V » lør 12. okt 2013 22:08

EsbenNielsen skrev:Spolen burde vel også kunne trække bremselyset uden at slukke forlygten.


Nej bremelyset kører på batteriet, spolen alene kan ikke trække 15W i forlygten og 21W som bremselyset trækker. Been there, done that :)
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Svagt lys

Indlægaf strynboen » lør 12. okt 2013 22:28

der er en ohm værdi på lys spolens gule udtag..prøv at søge i guiderne...fup har lavet en el guide..som har alle data
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Svagt lys

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 13. okt 2013 09:14

EsbenNielsen skrev:Hej
Det er ikke er Alu svinghjul som sidder på den. Jeg kontrollere lige igen om baglygten måske kan være problemet. Ved nogen hvor stor modstanden i lysspolerne skal være for at de er i orden ?
Spolen burde vel også kunne trække bremselyset uden at slukke forlygten.


Godt, vi glemmer lige teorien om alu-svinghjulet. Lysspolen måler ca. 0,8 ohm og fødespolen ca 1,2 ohm, hvilket kan være svær at måle med "alm." ohmmeter
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 231
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14

Re: Svagt lys

Indlægaf Dibii » lør 19. okt 2013 12:53

Hvis det ikke er et nyt ledningsnet, Kunne det muligvis være spadestik eller ledningsnettet, der ikke er for godt.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1977 og 1 Yamaha passola 1983.

MVH.
Danni N.

EsbenNielsen
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 19:13

Re: Svagt lys

Indlægaf EsbenNielsen » fre 25. okt 2013 15:50

Hej alle

Har fundet fejlen. På et tidspunkt er der skiftet spole på knallerten, og den gule og grønne ledning var forbyttet da man har loddet den nye spole på, så derfor.

Tak for de gode input.

Hvis man skal ind til frigearskontakten, skal hele motoren så tages af ?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Svagt lys

Indlægaf FS1originalen » fre 25. okt 2013 16:17

:(y)

Ja, motoren skal af for at komme til frigearskontakten (ihvertfald delvist).
Så vidt jeg husker kan du lade motoren hænge på den bolt der også holder fodhvilerkonsollen og vippe motoren lidt ned så man kan komme til kontakten. Så slipper du for at afmontere kabler og ledninger!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Svagt lys

Indlægaf Kim B S » fre 25. okt 2013 20:07

FS1originalen skrev::(y)

Ja, motoren skal af for at komme til frigearskontakten (ihvertfald delvist).
Så vidt jeg husker kan du lade motoren hænge på den bolt der også holder fodhvilerkonsollen og vippe motoren lidt ned så man kan komme til kontakten. Så slipper du for at afmontere kabler og ledninger!

Erik


Hej Espen.
Som Erik skriver kan motoren hænge i den bagerste motor-skrue for neden, som du kan se på et af mine billeder, et stykke nede i denne tråd. :wink:

viewtopic.php?f=6&t=284&start=280

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Svagt lys

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 25. okt 2013 22:25

EsbenNielsen skrev:Hej alle

Har fundet fejlen. På et tidspunkt er der skiftet spole på knallerten, og den gule og grønne ledning var forbyttet da man har loddet den nye spole på, så derfor.

Tak for de gode input.

Hvis man skal ind til frigearskontakten, skal hele motoren så tages af ?


Godt fejlen er fundet og så må den gule ledning åbenbart fejlagtig være loddet på udtaget i spolen, hvis jeg forstår ret ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

EsbenNielsen
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 19:13

Re: Svagt lys

Indlægaf EsbenNielsen » søn 27. okt 2013 13:12

Hej

Ja, den gule og grønne var byttet på spolen. Nu har jeg i mellemtiden fået et nyt problem. Alt lys virker ( Uden batteri ) forlygte, baglygte og instrumentlys. Problemet opstår når jeg blænder op og ned med forlyset, så springer pære i både baglygte og instrumentlys. Ved nogen hvad dette kan skyldes. Lader jeg være med at bruge op og nedblænding springer pærerne ikke.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Svagt lys

Indlægaf strynboen » søn 27. okt 2013 13:28

det plejer at være en taivansen lyskontakt som udløser dette fænonomen...når man skifter fra nær til fjern..er der et kort øjeblik den afbryder for begge styrker i forlyset..og derved får baglys /instrument lys overspænding..alså et strøm shok.pga en forkert konstr kontakt...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Svagt lys

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 27. okt 2013 13:32

Ja, her er et eksempel hvor et stykke metal skulle ha' været er par mm længere/bredere for IKKE at slippe begge glødetråde i splitsekunder, som også Lars nævner... :?

Også rart med billige varer - men her er varen FOR billig, så det bliver dyere i sidste ende i pærer...
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

EsbenNielsen
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 19:13

Re: Svagt lys

Indlægaf EsbenNielsen » søn 27. okt 2013 18:27

Hej
Jeg kan også se at det er det som er problemet, for når jeg blænder op og ned, slukker forlygten et øjeblik. Jeg tænkte ikke over dette, da det var lyst da jeg kørte, men efter jeres tip, kan jeg godt se problemet. Det er også en ny kontakt fra Thansen, så de skal lige have et besøg af mig vedr. dette.
Tak for info.
Esben.


Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron