endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

Prøver jeg lige om lidt!:) tak
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af Dibii »

Er du sikker på at din tændingslås er ok. ?
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

nej ikke 100 % men vil mene at fejle er før det da jeg heller ikke kan få gnis når jeg køre uden om tændings låsen. altså sort ledning fra tændspole direkte med ledning fra platinerne..
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

Kai skrev:Et simpelt tjek uden at skille det hele ad, er at tage et lille stykke karton der er tykkere end platinafstanden ( fx 1mm tykt) og proppe imellem platinerne.
Så står de åbne hele tiden, og kortslutter heller ikke til stel.
Sæt en prøvelampe på stel + den sorte ledning i multistikket fra motoren og gi den et godt hug i kickstarteren så skal lampen lyse op.

Er der ingen lys, så er spolen måske afbrudt, eller kondensatoren er kortsluttet.
jeg fik ikke lys ved at gøre dette.
Så må fejlen lægge i kordonsator eller fødespole?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

hvis tændspolen i stelet er en tante fy ,,, så er der ingen garanti for at den virker selv om den er helt ny,,,, og der skal også være stel gennem gang i de bolte der holder den fast i stelet ,,, hvad med de ledninger der kommer nede fra anker pladen,,, kan en af inderlederne være knækket ??? ,,, men prøv at køre uden om tændingslåsen først,,, ved at "luse" de to ledninger over til tændingen nede i forlygten (uden om tændingslåsen ),,, tante fy tændingslåsen har det med at lave fejl også,,, jeg går ud fra at vi snakker Yamaha her,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

Yamaha FS1 50SS skrev:hvis tændspolen i stelet er en tante fy ,,, så er der ingen garanti for at den virker selv om den er helt ny,,,, og der skal også være stel gennem gang i de bolte der holder den fast i stelet ,,, hvad med de ledninger der kommer nede fra anker pladen,,, kan en af inderlederne være knækket ??? ,,, men prøv at køre uden om tændingslåsen først,,, ved at "luse" de to ledninger over til tændingen nede i forlygten (uden om tændingslåsen ),,, tante fy tændingslåsen har det med at lave fejl også,,, jeg går ud fra at vi snakker Yamaha her,,,,
Jeg har kørt de 2 ledninger sammen.
Der er stel gennemgang i boltene fra tændspolen. tænd spole er som skrevet fra t hansen.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

hvis lednings nettet er samlet korrekt ,,, og platinet er isoleret fra hvor det skal ( en lille isoleringsskive ) og konsensatoren er ny / skiftet med anden og problemet stadig er der,,, så er der fødespole til tænding på ankerpladen ( der må ikke være blotlagte og knækkede tråde ) og tændspole i stel og multistikket i stel tilbage som kan give dig problemer,,, da du skriver at alt andet er tjekket / skiftet ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

Hvordan skal isolerings skiverne side ved platinerne?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

en på hver side at skruen hvor blyantspidsen er,,, bemærk at skruen ikke må rør ved platinets "sokkel",,, det vil give stel forbindelse over til ankerpladen,,, den må kun røre ved platinfjederen og ledningen,,,

Billede

Billede

Billede
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

Tror faktisk at jeg har sat kabel skoen på uden isolerings skiven!. Tjekker det lige hurtigst muligt.. Er det svære på arbejde hele dagen så blir i morgen .
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

når du nu er derinde så tjek at der ikke sidder en lille fin kobber tråd og stritter ud fra en af ledningerne og samlingerne er isoleret fra på ledningerne ,,, husk strøm er "doven" og springer / afleder hvor det er nemmest at komme til det,,, det springer gerne i et gab på 1~5 mm i mellem en bar lednings tråd og stel,,, specielt tændings strøm der er på flere tusinde volt,,, er meget "doven" da der er mindre modstand ved en lednings tråd tæt på strøm kilden end der op igennem hele systemet ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

Jeg havde sat isolerings skiven forkert.
Men når jeg måler gennemgang på platinere før ledningen komme på så er der gennemgang når de er lukket og der er ikke gennemgang når de er åbnede. Det er korrekt ikke?

Når jeg sætter ledning på fra kondensator så har jeg gennemgang både når de er åbne og lukkede. Det er da ikke rigtigt vel?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af 12V »

skibber91 skrev:Når jeg sætter ledning på fra kondensator så har jeg gennemgang både når de er åbne og lukkede. Det er da ikke rigtigt vel?
Jo, sådan skal det være. Kondensatoren forbinder til stel i den anden ende og har en lav indvendig modstand, så der vil du måle forbindelse. Hvis tændingsnøglen står på slukket vil den i øvrigt også forbinde det hele til stel.
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

Okey. Jeg prøver og samle det igen så..
skibber91
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 15. maj 2013 14:28
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af skibber91 »

Tak for svar. Jeg er nu så "tændt" at det gnistre!:D

Tak for hjælpen alle sammen.
- så langt så godt:)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: endnu et spørgsmål med tændnings problemer..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

velbekomme,,, godt du fandt fejlen :bravo ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"