De to lysspoler på FS1 (gul & grøn ledning).

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

De to lysspoler på FS1 (gul & grøn ledning).

Indlæg af 12V »

Har lavet ledningsnet på min FS1 i weekenden, jeg kører et meget simpelt setup uden nogen batteri. Jeg bruger en 6V spændingsregulator, ikke bare en modstand.

Kan man parallelkoble begge lysspoler? Så kunne jeg måske trække en større forpære end de std. 15W.

Hvis jeg læser service manualen rigtig er den normale lysspole på 19,5W - eller er det begge samlet? På en gammel spole jeg har liggende, kan jeg se at begge spoler har været koblet sammen med en klemmemuffe ting, det er det der gav mig ideén. Men har det været sådan på nogle modeller, eller tidligere ejers værk?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: De to lysspoler på FS1 (gul & grøn ledning).

Indlæg af FS1originalen »

Jeg mener at der ligger en gammel instruks til forhandlere om at koble dem sammen hvis kunden kørte meget med lys på, og mest korte ture!!!

Kan bare ikke lige huske hvor det er det står :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De to lysspoler på FS1 (gul & grøn ledning).

Indlæg af Jensmc »

Hvis det er et originalt tændingssystem med dertil hørende spoler, får du intet ud af det.
På FS1 havde de tidligste modeller 2 udtag på spolen. Et udtag til dagkørsel (grøn vist nok), og et udtag til natkørsel, altså med lys på (gul).
På modeller fra 1974 er der kun et udtag. De 2 ledninger er derfor sat på samme udtag. Derfor vinder du intet.
Visse lande, bl.a. Norge, har en kraftigere lysspole fra fabrikken. Lur mig om ikke denne spole har de 2 udtag, du søger. Jeg mener dog ikke, at du kan trække mere strøm ud på denne, hvis du bruger begge udtag i stedet for kun det kraftigste udtag. Du får heller ikke mere vand ud af en spand, hvis du borer hul i siden på den, og samtidig hælder resten af vandet ud, som man normalt tømmer en spand. :wink:
Måske Strynboen vil kommentere. Han arbejder jo med de dele til daglig.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: De to lysspoler på FS1 (gul & grøn ledning).

Indlæg af strynboen »

hej de orginale har et mellem udtag..hvor tråden lige slår et smut ud.( til grøn).til et udtag..og går ind igen og fortsætter til enden.( gul).der får man det maximale ud i enden..u anset hvad man gør

på nogle af tantens..(.som giver masser af strøm)..er spolerne delt op..på dem er det en fordel at sammenkoble..før man tager ud i enden...men vil mene at en tante spole giver rigeligt strøm bare på det ene store spole..tror de er 12volt spoler..som sælges fejlaktigt som 6 v ,, som så meget andet fra den butik..der er tykkere tråd i tantens ...poul,har undersøgt de forskelige spoler engang..vi forsøgte at få 12 volt batteri ladening...det kunne ikke lade sig gøre med en orginal spole...tråden var for tynd/lang..til at give de 3-4 amp vi gerne ville have ud..(med en brokobling)


og så lige lidt tanke torske spin....

der er også den tidelige variant som honda og yamaha brugte..der er et udtag ekstra..som bruges til at booste tænd fødespolen..der er så 3 udtag

jeg er næsten sikker på at yamaha på 72/73 gjorde som honda..hvor lyskontakten/nøglen styrede ladespændingen..så batteriet fik ekstra..ved at bytte udtagene ved nat/dag indstilling...så den ladede på batteriet med gult udtag..når lyset var slukket..og med grønt ,,når lyset var tændt...det skulle så være på side nøgle modellerne
som mange har problemer med svagt lys...måske fordi de køre med lyset på grønt udtag altid...som entelig er ment som svagt batteri lade system ..ved tænt lys

men de tændingsnøgler man kan købe i dag er vist ikke 100% som dengang..men til en mc..med et nyere system..uden omkobling mellem spole udtagene
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: De to lysspoler på FS1 (gul & grøn ledning).

Indlæg af 12V »

Tak for de fyldestgørende svar! :)

Det er nemlig en uoriginal spole, som lå nyindpakket i en pose sammen med en trailerfuld Puch dele jeg købte for nyligt. Ved ikke hvor den stammer fra. Men den er opdelt i to sektioner på jernkernen, med en plastikplade imellem. De fleste vindinger har den gule ledning fået. Hvis den giver så meget strøm, prøver jeg bare med den gule alene først.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: De to lysspoler på FS1 (gul & grøn ledning).

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har "forsket" lidt i lysspolen p.g.a. svagt lys på den lysegrønne SS, for efter nummerblok-bytte med Smeden 45 fik jeg en 74'er blok fra T.B. på og samtidig en gl.model ankerplade med "flap-øre spoler" fra Sorring. Ved at læse i Nielsfup's guide forstår jeg, at lysspolen skal måle ca. 1,7 ohm mellem stel og gul - men det kunne jeg ikke få til at passe og ydermere fandt jeg ud af, at der var direkte overgang til jernkernen, så jeg gav mig i kast med at afvikle spolen og fandt ud af flere ting:

Den består af 5 lag viklinger med ca. 40 vindinger/lag og så troede jeg, at udtaget til grøn ville være "tæt" på gul - men nej, udtaget er allerede efter 2 lag (ca. 80 vindinger ud af ca. 200 vindinger i alt) Trådtykkelsen tror jeg er tæt på 0,7 - 0,8 mm (+ lak), for der er som nævnt 40 vindinger/lag over ca. 38 mm.

Overgangen viste sig at være i enden af det første lag vikling, så det blev efterisoleret med al. tape og med en kontrolmåling med en megger (der måler med 200 volt) viste det sig at være OK og SÅ KOM DER "NORMAL GODT" LYS PÅ.... :idea: :D

Det jeg så ikke ved: Spolerne med flapører, hører de til Hitachi tænding, for de sidder ikke i den urørte lyseblå SS fra sommeren 1974 med Mitshubishi tænding?
Mitsubishi ankerpladen fra den urørte SS fra sommeren 1974.
Mitsubishi ankerpladen fra den urørte SS fra sommeren 1974.
August 2013 001.JPG (48.07 KiB) Vist 5502 gange
Hvilke spoler har udtag - og hvilke har ikke ? Hvad har i andre målt i modstand, for jeg måler ca. 0,6 ohm med digital-Fluke ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"