sikring springer?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

sikring springer?

Indlæg af wolfe »

hey forum

har uden held søgt i forum ang. mit problem uden held. Så nu prøver jeg lykken!

er ved og bygge min 78dx færdig som mc, så det med bremselys foran + bag, blinklys, kort og lang lys, horn, baglygte med nummerpladelys osv.

mit problem er nu den springer sikringen hvis man bruger flere af de overnævnte ting på en gang :(n)

har 15A sikring i nu, kan man med fordel komme en 20A i?

synes jeg har gennemgået hele ledningsnettet for brud og stik som er dårlige så de kan kortslutte, men nej det hele ser fint ud, og alt virker! batteri er et nyt vedligeholdelsesfrit blybatteri 6v 4ah

den er std mc lige nu, 40mm cylinder med 3 skyllekanaler, 16mm karburator + indsugning. og køre vel 70 er mit bud, thansen speedo passer ikke tror jeg :teeth2

Tim C
Senest rettet af wolfe ons 5. jun 2013 22:51, rettet i alt 1 gang.
Tim C
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af Kai »

15A burde være mere end rigeligt. Forlys/baglys/nummerpladelys kører vel ikke over batteriet ?

Min første mistanke er bremselyskontakten til fodbremsen, hvis den er Uorg er det ikke så sjældent at den kan finde på at kortslutte til stel.

Eller du på en eller anden måde har koblet bremselys (på forbremse) forkert til, så den kortslutter når du samtidig bruger fodbremsen ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af Jensmc »

Hvordan har du lavet bremselyset foran?
Ledningsnettet er ikke forberedt til det. Jeg kender til flere, der har fået synet uden for-bremselys, så dit arbejde kan måske være spildt.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af wolfe »

nej lyset køre ikke over batteriet.

bremse kontakten, sad på knallerten så ved ikke om den er original, men den er nok ikke original. og ledningen er bare ført fra håndtaget og ned til der hvor bremselyset er koblet til til fod bremsen.

så ledningerne er sat sammen for kontakterne og sat til ledningsnettet. kan da godt være der problemet ligger? :whew

og jensmc det er et bremsegreb fra en scooter med kontakt i, og ledningen er bare ført ned og sat sammen med ledningerne til kontakten til fodbremsen. og det virker også et stykke tid :hihi

tim C
Tim C
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af Jensmc »

Så fjern det, og betal for et omsyn, hvis synsmanden kræver det, hvilket jeg ikke tror, han gør.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af wolfe »

tak for hjælpen jensmc, men hvordan er den "rigtige" måde og koble ledningerne fra bremselys foran til på?

tim C
Tim C
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af Jensmc »

Med forbehold for, at jeg ikke kan huske farverne:
Fra bremselyskontakten er der 2 ledninger. En grøn m. gul streg og en brun. Den brune er + når tændingslåsen er i stilling, hvor motoren kan starte. Når du aktiverer bremselyskontakten, sender du denne + gennem den grønne med gul streg til stoplys tråden i bagpæren. Dette sker ved at koble den til gul, der går til stoplys tråden. På 74-76 er ledningsnettet forberedt. Det er 77-79 ikke.
For de der så på 74-76 undrer sig over den gul/sorte ledning i ledningsnettet, kan det oplyses, at den er til en belastningsmodstand, der sidder på modeller med ekstra kraftig lys/ladespole, og i de fleste tilfælde kører med 25/25W forpære.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af wolfe »

super tak jensmc, vil have bremselys foran så prøver på den måde. med den brune ledning fra tændingskontakten, og en ledning ned til den gule ved kontakten.

ved ikke om det giver nogen forskel da jeg har monteret det på samme måde bare nede ved tilslutningen inde i stellet, til bremselys kontakten.

Tim C
Tim C
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af Jensmc »

Mange ting er vanskelige at løse pr. korrespondance.
God arbejdslyst. :(y)
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: skring springer?

Indlæg af wolfe »

fejlen er fundet!

det var en fejl 40 :rocks

havde sat en ikke isoleret kabelsko på ved bremselys ledningen inde i stellet som lå op af stellet, det eneste sted jeg ikke kiggede da jeg jo lige havde lavet det :(y)

men tak for hjælpen ! :(y)
Tim C
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"