Hvor meget må den gniste mellem platinerne?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Hvor meget må den gniste mellem platinerne?

Indlæg af 12V »

Synes min FS1 gnister ret meget mellem platinerne, set i forhold til de andre knallerter jeg plejer at skrue i, som nærmest aldrig gnister ved platinerne.

Den trækker en fin 1 cm gnist fra tændkablet bare ved at dreje svinghjulet med hånden, men der kommer også en synlig gnist ved platinerne en gang imellem.

Kondensatoren er jo det første sted jeg ville fejlsøge, den måler dog fint 290 nF.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvor meget må den gniste mellem platinerne?

Indlæg af strynboen »

prøv at koble en ekstra kond... på i " motor stikket" til stopknappen/tændspolen.. den sorte ledn.en fra en 220 volt vinkel sliber/boremaskine passer i størelsen..22 mf=220nf..hvis gnisterne forsvinder er den indbyggede konds færdig..man kan godt have 2 koblet ind samtidig...den anden ledning på kond"sen skal bare til stel..jeg plejer at teste på den måde...uden at adskille noget
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvor meget må den gniste mellem platinerne?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er en fin ide som strynboen skriver mht udvendig kondensator for at afprøve uden adskillelse, men er det ikke helt normalt at det smågnister lidt i platinerne ? det er jo en væsenlig strøm der bliver kortsluttet til stel når platinen er lukket... uden kondensatorens funktion vil knallerten slet ikke kunne køre, så jeg tror ikke der er noget ivejen i dette tilfælde...

ja man siger kondensatoren er til for at det ikke skal gniste i platinen, men mere korrekt er det vist at sige at kondensatoren er til for at få systemet til at fungere
hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvor meget må den gniste mellem platinerne?

Indlæg af 12V »

Jeg takker for svarene, jeg venter lige til motoren kommer i brug og ser hvor meget den gnister mens motoren kører.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvor meget må den gniste mellem platinerne?

Indlæg af 12V »

Fik testet sidste nat i mørke uden svinghjulsdæksel monteret. Den gnister en del når man slipper gassen efter den har taget nogle vindinger. Ved højere omdrejninger gnister den ikke, er sku lidt nervøs for de originale fine platiner jeg har monteret :)

Er der nogen der kunne prøve at kigge på deres platiner en mørk aften, hvor meget den gnister? Kondensatoren burde jo være i orden hvis den måler den rigtige kapacitet, en defekt ville vel vise en del lavere? Har ikke prøvet at koble en ekstra på endnu, men har en liggende.
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"