Fødespole. Trådtykkelse.

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Fødespole. Trådtykkelse.

Indlæg af Lehmann »

Hej med jer.

Jeg går og leger med idéen om selv at omspole mine defekte fødespoler. Men de er så godt lakeret sammen, at det er svært at få målt trådtykkelsen på dem.

Er der nogen der har målene på tråden der skal bruges, eller har en god måde til at måle den ud? Jeg har fundet en masse lakerede tråde her: elektroniklavpris

Ellers nogen der selv har eksperimenteret med lignende og har fifs, kom endelig med input. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Fødespole. Trådtykkelse.

Indlæg af strynboen »

jeg har lavet mange spoler på langelands elektro..det vigtigeste er trådtykkelse måles ved at brænde lakken af..og måle med mikrometer skrue ..og så ohm på en ikke defekt spole..der er problemet så...hvad er den rigtige værdi..på japanske motore..skifter de fra årgang til årgang...ja fra måned til måned..det er næsten umuligt at finde de rigtige data..selv værksteds bøgerne er fejlfulde..så derfor undgår vi ofte at vikle for folk..da de ikke forstår at den nye spole ikke virker..selv om vi har brugt 3 timer på at fjerne den gamle vikling..rense isolere spole op lodde ledninger på. bendle.lakere.. hærde lakken i ovn..rense overskydene lak af...osv osv

du kan nemt lave det..kør tråden op..lod en ledning på enden..eller låd enden af spolen på den lus der sidder på ... smør det hele ind i araldit..så fugt ikke kan komme ind..eller giv den shellak
du kan bruge en drejebænk..eller batteri boremaskine..du laver et ? spørgsmåls tegn i tynd gevindstang...spænder spolen op i et af hullerne..og retter det op så den rotere i sentrum af patronen....
du køre tråd på så der er mere på end nøvendigt...måler ohm...så du er over de nøvendige ohm...og begynder så at vikle af..indtil du rammer det rigtige tal..
man kan ikke måle uden at ødelægge lakken/isoleringen...så derfør den baglænds måde

" onclick="window.open(this.href);return false;

på klippet er en gammel maskine..jeg arbejder på at renovere....du kan købe den billigt...hvis du har interesse,,send en pm...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Fødespole. Trådtykkelse.

Indlæg af Lehmann »

Mange tak for din meget fine forklaring. :dust

Jeg fik fumlet en stump af tråden frem, og målte groft med et digitalt skydelære. Jeg kunne måle 0,03 mm. hvilket jeg kan se er den tyndeste tråd de sælger. De ligger godtnok også tæt, så der skal vindes en del gange rundt med sådan en spole før tykkelsen er opnået. Og med så tynd en tråd, så må det også ha tendens til at briste, hvis ikke man passer på.

Så det virker ikke umiddelbart heelt så enkelt som jeg havde håbet på. Eller er det ikke såå svært igen med så tynd en tråd? Er med på at der skal placeres/bindes loddeøjer/lus på efter opspolingen, og at starten af tråden skal med ud på det ene øje.

Modstanden der skal bruges, kender jeg. Den skal hedde 300 Ohm +/- 10%. Og det er også det de intakte spoler viser ved udmåling.
Jeg har en del spoler, hvor modstanden ligger lige under. De gnister fint et øjeblik (nogen kan køre et par minutter), så går de i stå, og gnisten udebliver. Så kan jeg måle typisk et sted mellem 100 og 220 Ohm. ca. på spolen lige efter. -hvilket giver mig en idé om, at lakken er brændt igennem et eller flere steder i spolen, og der skabes kortslutning. Korrekt?

På forhånd tak.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Fødespole. Trådtykkelse.

Indlæg af Lehmann »

Lidt billeder af herlighederne:

spoler

De første billeder er af alle de defekte jeg har liggende. Så har jeg slidset en op, og vist lidt billeder af den. Og til sidst en Tante Hansen udgave, som end ikke har fået lak eller anden behandling end tape over tråden.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Fødespole. Trådtykkelse.

Indlæg af strynboen »

når du har data er der ingen problemer.. måske man kan bruge en gammel symaskine..den har gaspedal..hvis man kan skrue en gammel borepatron på..et sted

hvis du vikler ca samme tykkelse på..+ lidt ekstra....skal er entelig ikke måles noget..andet måle ohm..efterhånden du tager tråd af..men en tæller er rar..hvis du skal lave mange ens..og det skal du jo...du kan købe tråd hos alle elektro vikle værksteder..grene har en del værksteder..og langelands elektro har alt i tråd..og flex isolering

du skal nok regne med 10,000 viklinger/omgange på sådan en højvolt fødespole
og ja der sker kortslutninger,,når spolen varmes op ved brug..det kaldes isolations nedbrud
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"