vdo omdrejningstæller virker ikke.

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

hej

Ved godt det ikke lige er noget omkring yamaha, :oops: men håber i vil hjælpe alligevel, da jeg ikke kan finde noget hjælp andre steder.

jeg har sådan omdrejningstæller til en puch monza som ikke virker, den har ligget i nogle år snart, da jeg købte en sprit ny istedet for.
Men så forleden fik jeg helt lyst til at skille den ad for at se om man evt. selv kunne lave den, efter at have læst nogle emner her på siden hvor
der os er en omdrejningtæller der blev bragt tilbage til livet :D
Så måske er der nogle som allerede lige ved hvad der kan være galt, jeg er jo nok ikke den første til at skille en ad. :)
jeg har taget et par billeder den og er igang med at lave et diagram af komponenterne hvis det bliver nødvendigt.
Tilslutningen af den er ret enkel: en stel forbindelse også den guleledning fra lysspolen 6v så det burde næsten ikke kunne gå galt. :wink:

jeg har prøvet at måle lidt på de forskellige ting men det lidt svært nå man ikke kan få nålen og den sorte baggrunds plade af. :?

modstanden = 0,75 kilo ohm
kondensator = 413 nF
De 2 dioder spære den ene vej, så tror de er ok. = 0,56v
ensretteren har jeg prøvet at måle på men tror ikke det jeg måler er korekt da man jo nok måler igennem nogle af de andre komponenter.!

Her i nogle bud på hvad der et gået i stykker i den, eller har i nogle tricks til hvad jeg kan prøve.?
Vedhæftede filer
ny krom ring. :D
ny krom ring. :D
DSC_0391.jpg
DSC_0392.jpg
DSC_0393.jpg
DSC_0394.jpg
DSC_0395.jpg
DSC_0396.jpg
DSC_0397.jpg
DSC_0398.jpg
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af strynboen »

det ligner en brokobling. den sorte fyr.den kan tjekkes hvis du lodder den ud..er der bare en ensretter som ensretter vekselstrømmen..og trækker en lille elmotor..som trækker nålen som et spedometer..med magenet medbringer...???eller har jeg misforstået
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

ja det har du nok ret i, det må jeg prøve. :)
Nu har jeg prøvet at lave et diagram over den som du kan se, men jeg forstår bare ikke hvorfor der sidder en pære i serieforbindelse, det betyder vel at hvis den springer kommer strømmen ikke længere end til pæren! eller må jeg have set forkert på print banerne hehe.
Vedhæftede filer
puch Vdo omdrejningstæller.png
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg lure også over hvad sådan en pære gør midt i det hele, hvis det øvrige system kortslutter vil pæren bare lyse lidt, så måske en form for sikkerhed... jeg er helt enig med dig i at hvis pæren er sprunget virker tælleren ikke... jeg har nu aldrig tænkt som strynboen skriver med en lille elektromotor og så virke som speedometer, men ellers ganske simpelt... jeg kan se at der er 2 fjedre - kunne det ikke tænkes at den ene er en bimetalsfjeder og bliver udsat for stigende strømstyrke itakt med omdrejningerne ?
hilsen olieklud
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

Det kan godt være du har ret i det sikkerhed :idea: , udover den måske supplere den anden pære til bagrundsbelysning lidt.. Tror jeg prøver at lodde pæren ud
først, den er lidt nemmere at lodde af end brokoblingen. :wink:
hmm jeg har ikke helt luret virkemåden med viseren, men jeg tog lige 2 nærmere billeder så i bedre kan se. Der sidder 2 små spoler på den arm i bunden som svinger sammen med nålen, og det ligner at de 2 spiraler er til at forbinde de 2 spoler, så måske der det er noget magnetisme i spolerne som laver udsvinget på nålen, når der løber en strøm igennem dem. Men jeg er ikke så meget inde i sådan nogle ting....

Men hvad mon sådan en pære er på af watt eller kan man luse den over og se om tælleren virker. :D
Vedhæftede filer
DSC_0400.jpg
DSC_0401.jpg
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

Lille opdatering, jeg har lige loddet den lille pære ud, det viser sig at være en 36v pære :shock:
er der en der vil forklare hvad dens funktion er, for lyse kan den jo nok ikke, tænker jeg..?
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af kreidlerhansen »

Der findes to udgaver af omdrejningstællerne.

En til platiner + den første elektroniske Bosch-tænding med fire magneter i svinghjulet...
Og en til den senere 'stjernetænding' fra Bosch med seks magneter.

På bagsiden skulle MEGET gerne være angivet noget med '24000' (fire magneter) eller '36000' (seks magneter).

Sidstnævnte giver enten intet eller meget begrænset udslag med fire magneter og udslaget afhænger af, hvor meget knald der er i hovedlysspolen.
Den første virker stort set altid, men på stjernetændingen viser den 50% for meget.


Om der er sammenfald med pærens spændingsangivelse ved jeg ikke. Det kan være et tilfælde, uagtet det virker påfaldende. Pæren kan jeg dog oplyse ikke giver synligt lys fra sig, så den tjener ikke som supplement. Hvis du ikke kan finde en sikring, er det sikkert pærens funktion.

Omdrejningstællerne fungerer på tværs af 6-12V Bosch-systemer, blot antallet af magneter er rigtigt og uden at vide, hvad det eksakt betyder, måler de angiveligt omdrejningerne på baggrund af 'sinuskurven fra lysspolen'.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af kreidlerhansen »

Forresten... det er uhørt sjældent, elektronikken fejler i omdrejningstællerne. Fjedrene kan knække, men ud over dét, har jeg endnu til gode at opleve en, som ikke virkede eller som for den sags skyld var brændt af.

Det kan selvfølgelig være et tilfælde, men efter 15 Kreidler-år skulle man da tro, der var dukket bare en enkelt død tæller op.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af strynboen »

gad vide om den bare er et volt meter..eller som kreidler hansen er inde på en tændings impuls måler...hvis den er koblet ind som voltmeter..må den være på sin egen spole..da ethvert forbrug vil forstyre den..men puch har også mange små hjælpe spoler..til at skrue uden på de store spoler..til deverse forbrugere..som baglys..ladespole og måske omd tæller..
er du helt sikker på at den drives af den store lysspole( gul ledning)...mener at de små spoler er lilla/grå ledninger.


..er knallerten til udvendig tændspole??de har en lidt anden magenet kobling(tror jeg)..en indvendig tændspole køre syd-syd-syd-nord i svinghjuler...tror at dem med udvendig spole køre syd-nord-syd-nord--det giver kraftigere strøm til spolerne...til gengæld er afrivnings vinklen forsvundet...da der bare er konstant strøm til tændspolen...den indvendige tændspole behøver den for at have max magetisme på tændings tidspunktet..afrivnings tidspunktet..max magenetisme gennem spolen

men måske en svinghjuls expert kan bekrafte,,,eller afvise min teori.. :offtopic er jeg vist...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af kreidlerhansen »

Disse VDO-ure er til hovedlysspolen og hægtes generelt på udenom tændingskontakten. Tændingsimpulserne er slet ikke inde over, og modellerne til fire magneter fungerer på alt fra en 15-35W spole... men har man et svagt svinghjul eller et system som ikke kan levere saft nok til forpæren, viser omdrejningstælleren for lidt.

Et voltmeter er et udmærket bud.

På den anden side kræver modellerne til seks magneter en spændingsbegrænser for ikke at vise, som vinden blæser, så de måler måske på en helt tredje måde?


Kreidlerne har kørt med et væld af spole-konstellationer, deriblandt en model med grøn og lilla ledning. Lilla er typisk ladespolen, som ikke går til tændigskontakten, men som altid går direkte på batteriet. Den grønne er til baglygten og batteriet er så tiltænkt bremse- og blinklys, så vidt jeg har erfaret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Alex skrev:Lille opdatering, jeg har lige loddet den lille pære ud, det viser sig at være en 36v pære :shock:
er der en der vil forklare hvad dens funktion er, for lyse kan den jo nok ikke, tænker jeg..?
Ved du om pæren evt. er sprunget ? Ellers kan dens funktion sagtens være at lyse op hvis der opstår en fejl i det øvrige. Den erstatter sansynligvis samtidig en sikring, men i stedet for at springe, lyser den måske bare ?
Ellers simpel og enkel konstruktion og fint med det hjemmelavede diagram. :(y)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Kai »

Den ligner ikke helt den jeg engang lavede til min Puch Flagskib, men tæt på.

Pæren kan sagtens lyse hvis den får spænding nok (forudsat den ikke er sprunget)
De 2 små dioder er 2 Zenerdioder der æder overspændingen hvis man kobler den til et 12V system (og så lyser pæren svagt op)

Den virker som et voltmeter, men jeg syns der må mangle en forbindelse et sted ? Går der ikke stel til 2 af benene på potmeteret ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

Min tænding er den helt normale type, med indvendig tændspole, samt jeg har de 2 små ekstra lys spoler, men som kriedlerhansen siger, skal tælleren side tilsluttet på
den store lysspole. :wink: de 2 små spoler bruges til stopslys, ladestrøm og baglys, det kan vidst os varier lidt fra model til model..
Poul-Erik A. skrev:Ved du om pæren evt. er sprunget ? Ellers kan dens funktion sagtens være at lyse op hvis der opstår en fejl i det øvrige. Den erstatter sansynligvis samtidig en sikring, men i stedet for at springe, lyser den måske bare ?Ellers simpel og enkel konstruktion og fint med det hjemmelavede diagram.
jeg tjekkede pæren da jeg havde loddet den af og den virker fint, så ja i har nok ret i det er en form for sikring hvis der opstå en fejl... :idea:
tak :wink:


Jeg troede faktisk ikke der var forskel på de tællere :dust men på min tæller står der, 24000 4 polig :wink: så den burde vel passe til min model tænding :?: , tænk hvis jeg havde skildt en ad som ikke fejlede noget :oops:
Nå men faktisk har jeg fået den til at virke nu, :D det var en af de to meget tynde tråde som går fra den spole i bunden af instumentet og hen til spiral fjederen der var kækket lige ved lodningen, så man kunne ikke se at den ikke havde fat, først nå man prikkede lidt til den, så den skulle faktisk bare loddes på igen, selv om det er nemmere sagt end gjordt, men fedt det nu virker igen og så forbedret med krom kant. :)
kreidlerhansen skrev:Forresten... det er uhørt sjældent, elektronikken fejler i omdrejningstællerne. Fjedrene kan knække, men ud over dét, har jeg endnu til gode at opleve en, som ikke virkede eller som for den sags skyld var brændt af.
Det kan selvfølgelig være et tilfælde, men efter 15 Kreidler-år skulle man da tro, der var dukket bare en enkelt død tæller op.
Ja elektronikken fejlede jo faktisk heller ikke noget i min :), Nu må vi se, min far har desværre os en som ikke virker på hans monza, så den er jeg igang med nu, den kan
dog godt give et lille udsving nå man gasser op men kun meget lidt, har prøvet at justere lidt på trimmeren men uden held. kan det være brokoblingen som er ved at være
død.
Vedhæftede filer
sådan kan ledningsdiagmmet se ud.
sådan kan ledningsdiagmmet se ud.
ja tråden er øverst for pilen, og til højre er det et løst hår, det er næsten lige så tykt som tråden hehe.
ja tråden er øverst for pilen, og til højre er det et løst hår, det er næsten lige så tykt som tråden hehe.
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af strynboen »

vil tro du kan diode teste den..brokoblingen.....fra ben til ben..men hvad spændingen/udslaget på multimeteret skal være..må du sammenligne med den anden der sidder i det fungerende instrument..ved dog ikke om man kan måle når det er monteret..og dog..man måler jo kun gennem dioden..så der kan vel ikke forstyres af andre komponenter..

.en skam min monza er fra 1982...der er alt det sjove sparet væk..den har dog den store kobling,,med mange plader..puch har nok ikke ville levere den anderledes end de tyske modeller..og var ved at løbe tør for dele..specielt til danske modeller
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare du kan samle den igen uden den bliver kvæstet, er det ligegyldigt, om du har skilt den ad. ;)

For lidt visning på nålen = prøv uden anden belastning end omdrejningstælleren. Hvis det gør en forskel, duer spolen ikke.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

Jeg tog min fars tæller med hjem og satte den til min egen monza, så er sikker på den får de rigtige volt.
Det kunne os være rart hvis man lige havde en 6V ac strømforsyning, istedet for man hele tiden skal ud og starte knallerten Hehe
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

nu fik jeg målt lidt på den brokobling og tror den er defekt, jeg samlignede den med en ny brokobling som jeg havde liggende. :)

måling mellem:
+ - = 0,35v
~ - = 0,35v
~+ = 0,35v
~~ = 0,35v
den ene diode i den må være død, siden man kan måle mellem de to vekselstrøm poler, og målingen mellem +- ikke svare ca. til 2 dioder. eller kan de godt være sådan?

den nye brokobling:
+ - = 0,95v
~ - = 0,52v
~+ = 0,52v
~~ = 0


Kan jeg bruge den brokobling jeg har eller skal den helst have samme værdiger som den gamle?
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

:) Fedt nu virker min fars tæller også efter jeg fik loddet en ny ensretter på, desværre kunne jeg ikke finde en der kunne passe direkte på print, så måtte lodde nogle ledning på istedet, men det er der ikke noget at gøre ved.
Vedhæftede filer
DSC_0402.jpg
DSC_0406.jpg
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af kreidlerhansen »

Funktion over form!!! ;)

Det er da federe, at den virker, og SÅ meget fylder en ensretter vel heller ikke?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: vdo omdrejningstæller virker ikke.

Indlæg af Alex »

ja man ser det jo ikke når den er samlet og den kunne sagtens være i huset. :wink:

Men man skulle have et eller andet specielt værktøj til presse ringen på igen, ligesom fra frabrikken,
nu var den origianle sorte ring rimelig nem at sætte på igen. Men den nye krom ring var en del kraftigere
og ikk særlig med gørlig :?
Vedhæftede filer
DSC_0407.jpg
DSC_0403.jpg
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"