Kørelys når motoren ikk er startet??

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
BLinde
Junior knallert
Indlæg: 59
Tilmeldt: søn 31. okt 2010 13:56
Kontakt:

Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af BLinde »

Jeg har fået et problem med at der pludselig er kommet kørelys dvs bag og forlys lige så snart jeg bare drejer nøglen i tændingslåsen! Jeg har prøvet at sætte ny ensretter i og prøvet med anden tændingslås? Nogle bud på denne fejl?
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af Thorsen »

Ledningsnettet er samlet forkert så det kører over batteriet i stedet for tændingen :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af Dewil »

Ja enten samlet forkert eller en tændingslås der er gået til?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af Jensmc »

Hvis du har skiftet ledningsnet og tændingslås ud med noget svensk, er det derfor.
Sådan kører (I hvert fald) de nyere svenskere.
Studer eltegninger og res, nr. og I vil forstå!!!!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af Morten - Webmaster »

Thorsen skrev:Ledningsnettet er samlet forkert så det kører over batteriet i stedet for tændingen :)
Nix, jeg ved det er samlet rigtigt, har selv samlet det :thunge

Der må være en kortslutning et sted så der render 6 volt jævnstrøm over i gul, grøn, blå eller hvid.

Jeg kommer og kigger på det med mit "stetoskop" :teeth2
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af strynboen »

kan det rende baglænds i ensretteren..og ned i lysspolen..og hoppe over i lys spolen? induktion
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
BLinde
Junior knallert
Indlæg: 59
Tilmeldt: søn 31. okt 2010 13:56
Kontakt:

Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af BLinde »

Hmm.... Det bliver spændende Morten! Så du vil altså lege læge? Troede to nætter på Strynø var rigeligt! Hir hir :-)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:kan det rende baglænds i ensretteren..og ned i lysspolen..og hoppe over i lys spolen? induktion
Det var også min teori Lars, men Brian har skiftet den uden resultat :(n)

Jeg skal nok poste løsningen søndag.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af claus olieklud »

hej... må jeg lige minde om at induktion kun kan foregå med velselstrøm eller pulserende jævnstrøm, så derfor hvis ensretteren er kortsluttet vil jævnspændingen såment bare blive brændt af i strømspolen som varmeudvikling, og tømme batteriet på et øjeblik - dette vil også ske når tændingslåsen står på off, og ærlig talt tror jeg sikringen vil smutte sig en tur...
selv om ensretteren leder strøm baglæns i ladespolen, med det resultat at energien bliver brændt af i spolen, vil der så længe der er energi i batteriet også være strøm til tændingslåsen, men det kan da ikke komme frem til lygterne før tændingslåsen drejes helt til højre...
jeg tror på defekt ledningsnet eller defekt tændingslås, men spændende at høre hvad fejlen er...
hilsen olieklud
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nå, så fik jeg kigget sagen og tjekket ensretter, tændingslås m.m. og alt var iorden :roll:

Ledningsnettet blev hurtigt testet for kortslutning men intet at komme efter. Jeg har selv monteret og tilsluttet alt i maj måned så jeg var ret sikker på det var iorden.

Fejlen blev pludselig opdaget da strømmen rendte gennem ensretteren INDTIL jeg vendte den om :lol:

Så siger jeg til Brian at det er som om strømmen løber "baglæns" fra batteriet og pludselig siger han "kig lige på den her gamle oplader og så viser det sig at batteriet er "vendt om" så det er ladet omvendt op og derfor kan strømmen rende fra batteriet over ensretteren og i lyset samt lysspolen !!

Bevisførelse i følgende billeder og video.

Jeg har ALDRIG før set et batteri hvor polariseringen er blevet vendt, men det kan åbenbart godt ske... SÆRT !! :hot

Video: " onclick="window.open(this.href);return false;

Billede

Billede

Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af Kai »

Jeg har set det 1 gang på et 12V batteri, det var et spritny batteri der blev pakket ud af kassen og fyldt syre på og fik lov at stå lidt inden det blev sat på motorcyklen. Det kostede en ny generator/laderelæ / tændingsmodul og diverse andre ting.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af Dewil »

Det var pokkers.... jamen den er noteret
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kørelys når motoren ikk er startet??

Indlæg af strynboen »

jeg har også "polvendt"et helt afladt batteri....satte så en pære på..som spiste helt op..og ladte så op den rigtige vej...det virkede bagefter..det var ikke et start batteri..så ved ikke om det skader de høje amp afladeninger fra evt en start motor

lige et ps...hvis man vil skylle bundfald ud af en accu..pga den aflader...skal den så ikke aflades..for at elektrolytten/pladerne er i balance..og alt matriale er vandret hen hvor de skal være...før en opladening..alså syren er for sig selv...så man ikke får skyllet"kraften" ud i genbrugs beholderen..ikke kloakken
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"