Side 3 af 4

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: fre 29. jun 2012 21:57
af Nikolaj Y
Nå det gjorde det så ikke :lol: Hvordan oploader man en film? :)

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: fre 29. jun 2012 22:10
af Dewil
Youtube og linker.. :P

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: fre 29. jun 2012 22:15
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Youtube og linker.. :P
Så skal jeg jo have lavet en bruger :roll: Det må blive i morgen :thunge heh

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: fre 29. jun 2012 22:31
af Nikolaj Y
Men jeg mangler stadig svar på det med sikringen inden jeg kan køre med det :thunge

Så hvilken størrelse sikring skal der bruges? :D

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 10:10
af kreidlerhansen
Som sagt, alt mellem 1-10A vil fungere fint.


Undrer mig i grunden over, du har valgt en rød nål på omdrejningstælleren, når dit speedometer har en hvid nål. ;)


At nålen hopper rundt kan skyldes, at følerledningen er viklet for mange gange rundt om tændkablet (3-5 gange, max), eller at den sidder for tæt på tændspolen. Selv om KOSO foreskriver, at man for alt i verden ikke må klippe af følerledningen, så virkede min først ordentligt, da jeg kappede 10-15cm af min.

Prøv dig lidt frem med placeringen osv. Min fungerer perfekt, undtagen i frostvejr hvor den springer mellem 10-14.000rpm, når motoren runder de 10.000rpm... Følsomt stads! :)

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 10:15
af Nikolaj Y
kreidlerhansen skrev:Som sagt, alt mellem 1-10A vil fungere fint.


Undrer mig i grunden over, du har valgt en rød nål på omdrejningstælleren, når dit speedometer har en hvid nål. ;)


At nålen hopper rundt kan skyldes, at følerledningen er viklet for mange gange rundt om tændkablet (3-5 gange, max), eller at den sidder for tæt på tændspolen. Selv om KOSO foreskriver, at man for alt i verden ikke må klippe af følerledningen, så virkede min først ordentligt, da jeg kappede 10-15cm af min.

Prøv dig lidt frem med placeringen osv. Min fungerer perfekt, undtagen i frostvejr hvor den springer mellem 10-14.000rpm, når motoren runder de 10.000rpm... Følsomt stads! :)
Ja, det rigtige speedometer til den er jeg jo ved at renovere... og nålen er kun malet i spidsen, men hele nålen kunne jo blive rød :teeth2 eller hvad.. :wink:

Jeg har prøvet at vikle den 3-5 gange rundt om kablet.. endda næsten ved tændrøret.. men jeg vil prøve mig lidt frem :D

Hvis der på et tidspunkt kommer for meget af ledningen, så kan man vel bare erstatte den med en anden "normal" ledning? :)

Ja der står den virker fra -10 til +60 grader :D

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 10:28
af kreidlerhansen
Jeg ved ikke, om ledningen kan erstattes af en anden. Prøv at gøre dét, først. :) Det kan jo være, det virker bedre, men HVIS nu det er helt ad h...... til, så er det bedre at have den oprindelige følerledning i intakt stand!

Det tager ikke længere til, at oprette en Youtube-konto, end det gør at oprette en her på forummet. Ydermere findes der en app til både IOS og Android, så du kan uploade direkte fra telefonen, så det er faktisk rart nok at have, hvis man nu oplever et eller andet blæret.

Medmindre du kan ramme farven helt perfekt, synes jeg, det er synd at male nålen! Især hvis det viser sig, at den lak, du bruger, ikke duer til nålen, og malingen enten skaller af eller opløser nålen! Begge dele er lige sandsynlige, men det kan selvfølgelig også gå godt. Det ved man først, når man har prøvet!

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 11:17
af Nikolaj Y
kreidlerhansen skrev:Jeg ved ikke, om ledningen kan erstattes af en anden. Prøv at gøre dét, først. :) Det kan jo være, det virker bedre, men HVIS nu det er helt ad h...... til, så er det bedre at have den oprindelige følerledning i intakt stand!

Det tager ikke længere til, at oprette en Youtube-konto, end det gør at oprette en her på forummet. Ydermere findes der en app til både IOS og Android, så du kan uploade direkte fra telefonen, så det er faktisk rart nok at have, hvis man nu oplever et eller andet blæret.

Medmindre du kan ramme farven helt perfekt, synes jeg, det er synd at male nålen! Især hvis det viser sig, at den lak, du bruger, ikke duer til nålen, og malingen enten skaller af eller opløser nålen! Begge dele er lige sandsynlige, men det kan selvfølgelig også gå godt. Det ved man først, når man har prøvet!
Ja, det er selvfølgelig rigtigt. Jeg har nogle ledninger til at ligge i forskellige tykkelser.. vil lige prøve med nogle af dem. Jeg fik den forresten indstillet til 2 takt og 1 cylinder... det hjalp en hel del på omdrejningerne nu hopper den kun ca. 1000 omd :thunge (før var den 4 takt og 4 cylindre :lol: )

Ja, det med nålen bliver måske et senere projekt :D

Kontoen bliver lavet senere i dag.

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 12:35
af kreidlerhansen
Mystisk... Standardindstillingen er netop 2t/1cyl på begge mine! Oh well, bare den virker! ;)

Jeg går ud fra, vi også får et klip, der viser nålens hopperi? :)

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 15:03
af Nikolaj Y
kreidlerhansen skrev:Mystisk... Standardindstillingen er netop 2t/1cyl på begge mine! Oh well, bare den virker! ;)

Jeg går ud fra, vi også får et klip, der viser nålens hopperi? :)
Selvfølgelig :thunge

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 16:30
af Nikolaj Y
Så efter lidt bøvl med min gmail, fik jeg endelig oprettet den første video :D

" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 17:24
af Nikolaj Y
Og en film hvor den er startet.. jeg har prøvet lidt at hvert, med anden kortere ledning, forskellige antal viklinger, forskellige længder mellem viklingerne, sætte viklingerne forskellige steder osv. Hvad kan det være :?

" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 20:29
af kreidlerhansen
Forstyrrelser/støk fra anden elektronik i nærheden af følerledningen.

Den er da også HELT ude i hampen med antallet af omdrejninger! Sikker på den ikke står på 4t?!

Og et halmstrå...: Et du 100% sikker på, at knasten som åbner platinerne, er i orden? En slidt/beskadiget af slagsen kan nemlig kaste gnisten lidt hid og did, uden det kan mærkes, men det vil få omdrejningstælleren til at skabe sig.

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 20:52
af Nikolaj Y
kreidlerhansen skrev:Forstyrrelser/støk fra anden elektronik i nærheden af følerledningen.

Den er da også HELT ude i hampen med antallet af omdrejninger! Sikker på den ikke står på 4t?!

Og et halmstrå...: Et du 100% sikker på, at knasten som åbner platinerne, er i orden? En slidt/beskadiget af slagsen kan nemlig kaste gnisten lidt hid og did, uden det kan mærkes, men det vil få omdrejningstælleren til at skabe sig.
Vil lige tjekke det igennem igen, enten senere i aften eller i morgen.

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 21:38
af Poul-Erik A.
Undskyld jeg lige blander mig, men jeg så lige filmen - og bemærkede, at neutral-lampen (frigear) lyste som om der ikke er batteri tilsluttet og kunne det være årsagen til omtalte problem ?

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 21:56
af Nikolaj Y
Poul-Erik A. skrev:Undskyld jeg lige blander mig, men jeg så lige filmen - og bemærkede, at neutral-lampen (frigear) lyste som om der ikke er batteri tilsluttet og kunne det være årsagen til omtalte problem ?
Det er til 6 volt :D Og batteriet til 6 volt er ikke sat til pga. jeg roder med ledningerne.. tror ikke det har nogen betydning?

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: lør 30. jun 2012 22:54
af Nikolaj Y
Hvad er det normale antal omdrejninger når en Yamaha står i tomgang? 1000 omd/min.? Og hvad er top omdrejninger når den er std. (når den står stille). :D

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: søn 1. jul 2012 11:33
af Poul-Erik A.
...hmm min (begrænsede) erfaring med de "normale" RPM er, at forsyningsspændingen i den grad er vigtig, for de mest følsomme og billige metres nåle nærmest hopper & danser ved både stoplys og blinklys aktivering - men muligvis er denne model ligeglad ?

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: søn 1. jul 2012 11:44
af kreidlerhansen
Poul-Erik A. skrev:...hmm min (begrænsede) erfaring med de "normale" RPM er, at forsyningsspændingen i den grad er vigtig, for de mest følsomme og billige metres nåle nærmest hopper & danser ved både stoplys og blinklys aktivering - men muligvis er denne model ligeglad ?
Det har vel ingen indflydelse, når instrumentet sidder på en isoleret 12V kreds på et batteri?

Jeg lurer lidt på, om det kan betale sig at benytte et coax-kabel som føler. De fås trods alt i ganske tynde udgaver, hvor man så kan lade signalet gå gennem den inderste leder, og den yderste skal enten isoleres (efter bedste evne) i begge ender. Eller måske forbindes med stel?

De par spille-højt-anlæg jeg har monteret i biler, hvor der har været et hint af generatorstøj, og en opgradering af stelledning på batteri og generator ikke har hjulpet, har det fjernet problemet ved at afskærme phonokablerne med alutape - bedste resultater opstod, når alu-overfladen blev forbundet direkte til karossen i hver ende af kablet. Rent gætværk, men det virkede.
:whew

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

: søn 1. jul 2012 11:49
af Poul-Erik A.
...ups, jeg har ikke nærlæst tråden, men forstår nu, at metret er forsynet af et seperat 12 volt batteri - beklager ! Men jo, evt. et coaxkabel kunne nok være løsningen, hvis indstråling udefra er årsagen.