Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej :D jeg har fået en sjov ide om at jeg vil have monteret en omdrejningstæller på min blå yamaha fs1 4 gear. Det er ikke den normale store crom omdrejningstæller jeg vil have.. jeg har nemlig forelsket mig i sådan en koso omdrejningstæller som er vist på billedet :(y)

Problemet ligger bare i at en fs1 ikke køre med cdi eller for den sags skyld 12 volt.. :( jeg har en løsning på problemet med 12 volt, men ikke at den skal køre med cdi..

Kan man gøre noget så man ikke skal have fat i en cdi-tænding eller er der ingen vej udenom? :(


Link til hvor de evt. kan købes:

http://www.kgi.dk/product-4162-1.php" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.scooter-attack.com/shop/#!/ ... -mini.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.speedline.dk/da/scooter/elek ... -ba481b16/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
4162.jpg
4162.jpg (92.49 KiB) Vist 14338 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Nikolaj Y »

Ingen der har et kvalificeret bud på spørgsmålet :whew ?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Thorsen »

Du burde kunne køre med det til 12 volt, hvis det bliver styret af ladestrømmen som på en almindelig 6 volt FS1 omdrejningstæller. Men det kan også være den måler på cdi'en, eller pickuppen også skal du have cdi tænding på. Prøv at hør på scootergalleri, de burde vide hvordan den bliver styret :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvad elektronik angår, er jeg ikke meget for at forlade mig på gætterier, men man kan vel gøre en undtagelse! Og i samme åndedrag frasige mig ethvert ansvar... :whew :hihi


Så længe du drøner rundt på en encylindret totakter, er batteriet strengt taget ikke nødvendigt. Batteriet tjener primært det formål at levere strøm til omdrejningstællerens memory-funktion, så man ikke skal indstille motortype (2t/4t) og antallet af cylindre.
Batteriet gør selvfølgelig den forskel, at strømmen leveres jævnt; En egenskab som de gamle vekselstrømsanlæg IKKE ligefrem er kendt for!


Jeg har tilfældigvis en omdrejningstæller magen til den, du har vist på fotoet og databladet siger følgende:

0,08A
12V DC


Hvis blot ladespolen leverer Ampere nok ved 6V i tomgang, skulle det altså være muligt at hægte en 12V spændingsregulator på mellem spole og omdrejningstæller.
Hvis den IKKE leverer saft nok, skal du finde et bette 12V batteri at sætte mellem regulator og omdrejningstæller, og du må sikkert finde dig i, du skal lade batteriet op engang i mellem.

Kredsløbet på 12V bør være 100% adskilt fra det på 6V. Jeg vil anbefale at smide en vippekontakt (til udendørs brug) mellem omdrejningstæller og batteri/DC kilde - hvorvidt det er nødvendigt afhænger af tændingslåsen, men jeg anbefaler alligevel en separat kontakt alene for at øge overskueligheden.


Og så var det det med CDI-detaljen...

Jeg kan ikke hjælpe, idet jeg ikke kender forskellen på strømmen i tændkablet. Min logik i den sammenhæng er på hulemandsstadiet (dvs. 'strøm' er vel for pokker 'strøm' i et tændkabel?!), og på min maskine er følerledningen blot viklet 3-4 gange om tændkablet.

Om CDI'en giver en blidere udladning af strømmen eller blot en mere jævn af slagsen, ved jeg ikke. Men det giver sig selv, at føleren i den anden ende er noget følsomt stads, når alt der skal til er en tynd ledning viklet om en tyk ledning! Og der går TOTALT ged i det, hvis jeg hægter den på min CDI-boks, i stedet; Dermed menes at tomgang registreres som 5-7.000rpm, hvis nålen da ikke bare danser rundt som en 5-årig på sukkertrip før sengetid.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af kreidlerhansen »

Thorsen skrev:Du burde kunne køre med det til 12 volt, hvis det bliver styret af ladestrømmen som på en almindelig 6 volt FS1 omdrejningstæller. Men det kan også være den måler på cdi'en, eller pickuppen også skal du have cdi tænding på. Prøv at hør på scootergalleri, de burde vide hvordan den bliver styret :)
Jeg vil garantere for, den ikke kan køres på samme måde som den originale omdrejningstæller. Den er indrettet til at registrere tændingsimpulsen via enten CDI'en før tændspolen, pickup eller tændkabel.

Jeg sidder netop og studerer vedlagte installationsvejledning, og den er ikke helt magen til min GP-udgave på Kreidleren. Der står nemlig intet om at vikle følerledningen om tændkablet på denne eksakte model.

Og ja, jeg har to forskellige omdrejningstællere. GP-udgaven er for stor og klodset - den lille sag her passer i min forlygte, hvor mit speedometer sidder. Speedometeret skal skiftes ud til et meget lille af slagsen.
Men det er altså årsagen til, jeg har to forskellige KOSO omdrejningstællere ved mig. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Nikolaj Y »

Mange tak for svarene... Jeg havde tænkt dig samme som dig kreidlerhansen, nemlig at lave et 12v system, med et batteri, som kører ved siden af det andet :) Men som du også studser over, hvordan filan sætter man det til tændingen så den viser noget :whew :roll: ..

Men har du evt. en ide til hvordan man kan sætte den på den normale tænding? Evt. forsøg med dine.. som du selv siger: Jeg frasiger mig et hvert ansvar hvis der går noget i stykker :teeth2 hihi..
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af kreidlerhansen »

Smid følerledningen om tændkablet... Det er din eneste mulighed, og sørg for at bruge et radiodæmpet tændrør. Min KOSO viser lidt af hvert med et B8HS, men med BR8HS er den stabil nok.

Fuld respekt herfra, hvis du forsøger, trods risikoen for at brænde instrumentet af! Den slags kan jeg også finde på... :P

Ladespole
Spændingsregulator
Sikring
Batteri
sikring
Kontakt
Omdrejningstæller

Den rækkefølge vil jeg anbefale, når du ikke ved om det duer.

På tælleren er tre ledninger:
Rød = konstant strøm fra batteri (memory)
Brun = kontakten
Sort = stel
Blå/gul = føler

:)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Kai »

Ampere er altså ikke helt det samme som spænding.. så selvom ladespolen kan give 2A på 6V, så kan en spændingsregulator ikke "bare lige" lave 12V ud af det.

Men skal den "kun" bruge 12V 0.08A (80 Milliampere) så kunne man sikkert godt strikke en 6 -> 12V converter sammen der kan klare den del.. det er i simpleste form bare en spole,1 transistor og en diode.

Men så er der lige det med aftastning..der er temmelig stor forskel på om man bare vikler en ledning omkring tændkablet, eller den skal have direkte signal fra pickup.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Smid følerledningen om tændkablet... Det er din eneste mulighed, og sørg for at bruge et radiodæmpet tændrør. Min KOSO viser lidt af hvert med et B8HS, men med BR8HS er den stabil nok.

Fuld respekt herfra, hvis du forsøger, trods risikoen for at brænde instrumentet af! Den slags kan jeg også finde på... :P

Ladespole
Spændingsregulator
Sikring
Batteri
sikring
Kontakt
Omdrejningstæller

Den rækkefølge vil jeg anbefale, når du ikke ved om det duer.

På tælleren er tre ledninger:
Rød = konstant strøm fra batteri (memory)
Brun = kontakten
Sort = stel
Blå/gul = føler

:)
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstå dig rigtig... Har du prøvet at montere en KOSO omdrejningstæller til cdi på din Kreidler med k´platin-tænding?.. Ellers er jeg ikke helt med??..

Og skal jeg tilslutte den til ladespolen, når jeg bare vil kører med et batteri, som skal oplades en gang i mellem?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:Ampere er altså ikke helt det samme som spænding.. så selvom ladespolen kan give 2A på 6V, så kan en spændingsregulator ikke "bare lige" lave 12V ud af det.

Men skal den "kun" bruge 12V 0.08A (80 Milliampere) så kunne man sikkert godt strikke en 6 -> 12V converter sammen der kan klare den del.. det er i simpleste form bare en spole,1 transistor og en diode.

Men så er der lige det med aftastning..der er temmelig stor forskel på om man bare vikler en ledning omkring tændkablet, eller den skal have direkte signal fra pickup.
Ja, jeg ikke lige frem den bedste at spørge/snakke med, når det gælder sådan noget el :lol: ... Så jeg lytter bare lige med :oops:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Kai »

Det du mangler, er en DC-DC converter, der kan lave 6V om til 12V, for at få spændingen til at passe til rpm tælleren.
Det er ikke bare memory funktionen der skal have 12V, hele tællerens elektronik skal bruge 12V for at fungere.
(eller have et lille separat 12V batteri til den)

Du skal også ha fundet ud af hvordan den får rpm signalet, hvis den bare skal have følerledningen viklet omkring tændkablet, så er det nemt nok..
men skal den bruge et signal direkte fra pickuppen på et CDI anlæg, så har du et problem.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af kreidlerhansen »

Min teoretiske viden omkring el er begrænset, det erkender jeg blankt. Netop fordi jeg ikke er 100% sikker, runder jeg af med forslaget om batteri.

Et 12V/1AH eller mindre som kun trækker omdrejningstælleren, bør en 6V spole ku' holde oppe, men der vil være behov for 'manuel ladning'.

Det er mit bedste bud, som jeg så håber kan afføde en diskussion.


Mht. føleren, er alle KOSO-apparater klar til både pickup- og CDI-tilslutning. GP-udgaven klarer sig ydermere med at være viklet om tændkablet tæt på tændrøret. Sidstnævnte benytter jeg som sagt selv, og med et radiofæmpet tændrør, viser den præcist nok; næppe mere end 10% galt. Sikkert med langt lavere fejlvisning, men jeg stoler ikke ubetinget på elektronik. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af strynboen »

det er desvære ikke som en pære..hvor man ved at sætte en med større watt pære kan kompensere for spændingen. via belastningen..elektronik vil have korrekt spænding=volt..der er desuden stor forskel på ac/dc. og et u stabiliceret system..batteri løsningen er fin nok...det hele er spørgsmålet om pick up...som er en lille bitte strøm impuls...eller direkte koblet på fødespændingen../spolens peak på 300 volt...eller en helt 3 impuls system..så instrument instruktion/data blad er helt nøvendigt..for ikke at brænde en masse instrument/ penge af

hvis det er pick up styret kan du nemt lave et lille kredsløb med en magenet limet på svinghjulet..og en lille pick up spole limet fast med en klat silikone på

her er link til koso forum
http://www.kosoeurope.com/forum/showthr ... 199&page=3" onclick="window.open(this.href);return false;


det er ikke forsiden...du må lige selv søge
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:Jeg vil garantere for, den ikke kan køres på samme måde som den originale omdrejningstæller. Den er indrettet til at registrere tændingsimpulsen via enten CDI'en før tændspolen, pickup eller tændkabel.
Okay, så blev jeg lidt klogere.. men så burde det i teorien jo kunne lade sig gøre... Citat af det kreidlerhansen skrev længere oppe i tråden: "Jeg vil garantere for, den ikke kan køres på samme måde som den originale omdrejningstæller. Den er indrettet til at registrere tændingsimpulsen via enten CDI'en før tændspolen, pickup eller tændkabel."

Så hvis jeg sætter et 12 volt batteri på og laver en tænd/sluk kontakt.. og så laver din ide med mangeten.. Du nåede dog ikke lige at beskrive hvor jeg skulle lime pick up-spolen på :hihi ..

Og nu vi snakker pich up-spole.. hvor er det så helt præcist (er ikke så meget inde i de scootere :thunge )
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af strynboen »

i det link jeg lagde ind...har de 3 muligheder..en snyde spole viklet om højspændings ledningen..og en ledning direkte på tændspolen den hvid/sorte på din yamaha..det er en aprilla de har gjordt det på.(. det lyder lidt farligt)....men tjek lige siden. det var vist kun hvis der var signal problemer de gjorde det
.der er måske flere gode råd..det med en pick up spole...er på samme måde som cdi tændingen på kina bikes...de har en udvendig magnet på svinghjulet..som bevæger sig forbi en lille spole...og giver et lille strøm stød...netop i tændings tidspunktet....det kan måske bruges i en omdrejnings tæller...som helt separat impuls..uden om hele knallertens systemer

netop som kreidler h skriver..om de 3 muligheder...men drop at lade batteriet fra knallerten...det kan nok nemt holde en uges tid ,,og så lade op med strømforsyning..
men instrument belysningen...er der ikke en ledning til den...eller der den diode lys som tages fra drift spændingen...og tænder med instrumentet..mon ikke de lys dioder bruger jo minimalt

her er forsiden
http://www.kosoeurope.com/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af trs »

Noget ala dette kan måske bruges?`

http://www.alibaba.com/product-gs/28032 ... r_Car.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men... man skal bestille min 10 stk og den skal have DC på indgang!.

Betaling med Western Union :roll:
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:
netop som kreidler h skriver..om de 3 muligheder...men drop at lade batteriet fra knallerten...det kan nok nemt holde en uges tid ,,og så lade op med strømforsyning..
men instrument belysningen...er der ikke en ledning til den...eller der den diode lys som tages fra drift spændingen...og tænder med instrumentet..mon ikke de lys dioder bruger jo minimalt

her er forsiden
http://www.kosoeurope.com/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Den røde ledning forbindes direkte til batteriet, og når den brune får strøm, aktiveres instrumentet med lys og det hele.
Den brune må vel således fungere som trigger og den røde som 'strømsluger' med fordeling via elektronikken?

Når alle ledninger er sat korrekt til, sker følgende:

" onclick="window.open(this.href);return false;


Alt jeg har ku' finde af data siger 0,08A på deres omdrejningstællere. Så lysstærke som dioder er blevet ift. strømbehovet, skulle det ikke undre mig, om der kun sad en enkelt diode og lyste ind i et trådgitter af klar glasfiber eller tilsvarende.
I min den bette (shift light, uuuuh! :P) er der nu nok tre i det hele.

Hmmmmmm...

http://www.batteribyen.dk/batteriholder ... bbelt-2467" onclick="window.open(this.href);return false;

+ 10stk genopladelige AA er selvfølgelig en halvvoksen udgift ift. et billigt 12V/4AH vedligeholdelsesfrit hos T.Hansen (149,-), men jeg kan egentlig godt lide idéen om at kunne drøne ind på tanken efter en flok Duracell-batterier til knallerten...

Eller er der noget med, at de genopladelige er på 1,2V og alm. alkaline er på 1,5V, og i så fald skal man IKKE ind på tanken? :thunge


Hvis alt skal foregå uden ladespole, har jeg mere til overs for et sæt genopladelige Duracell-batterier, end jeg har til et billigt møg-batteri fra T.Hansen. Ydermere fylder sådan en 10-boks ikke mere, end man kan gemme den godt af vejen og køre med det org. ladesystem til resten af knallerten.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Nikolaj Y »

okay, jeg vil tjekke det til bunds når jeg kommer hjem engang på søndag eller i starten af næste uge :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Nikolaj Y »

Nu har jeg endelig fået tid til at tjekke det igennem.. :roll:

Jeg er ikke den bedste til engelsk så I må lige rette mig hvis jeg skriver noget fejlt.

Som jeg forstod det, så kunne de ikke få det til at virke ved at sno ledningen 3-4 gange rundt om tændkablet. Men han fik det til at virke på en anden måde.... som jeg så ikke lige forstod :whew "I have my scooter running and i put the rpm wire on the + of the coil (bobine) and it works ". Og så linket til at det virker: " onclick="window.open(this.href);return false;

Nogen som lige kan hjælpe? :lol:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Cdi tænding - problem med omdrejningstæller..

Indlæg af Kai »

Der er temmelig stor forskel på at måle et lillebitte signal 0-1V ved at sno ledningen omkring tændkablet, og på at måle direkte på strømpulsen direkte på tændspolens indgang ( 200-300V)..så det er ikke så underligt den ikke kan måle noget på tændkablet, hvis den internt er konstrueret til at måle på meget højere spændinger.

Hvad står der i brugerforvirringen til rpm tælleren ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"