Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kris6861 »

Jeg har et problem med min omdrejningstæller. Den virker fint i tomgang osv. Men når jeg blinker med blinklysene, så kører omdreningstælleren op på 12 og hopper deroppe, ligesom den vil over flere omdrejninger end 12, når jeg så slukker blinklysset virker den fint/normalt igen. Det sker kun når jeg bruger mit blinklys, den virker fint hvis jeg bruger horn osv. Jeg har tjekket ledingerne i lygtehuset, og de alle sammen sidder som de skal, Men er der nogle andre ledninger som ikke sidder i lygtehuset som kunne gøre noget? jeg har næsten lige fået min 4 gears så har ikke tjekket det da jeg ville spørge jer først om i vidste hvad det mon kunne være der var galdt. Jeg har købt omdrejningstælleren hos Thansen. :what2
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af claus olieklud »

hej du... din omdrejningstæller fejler ikke noget, og der er også tale om den nye model som er stabil... det der er problemet er spændingsfald, hvilket den nye model omdrejningstæller er noget følsom overfor... det er typisk ved blink eller stoplys i forbindelse med halvt afladet batteri...
løsningen er som jeg ser det at bringe strømforbruget ned ved evt. diodelys eller bare mindre pærer... jeg har på nuværende tidspunkt 8 watt til blink og 21 watt til stop - jeg har 5 watt at ligge til blink, men har ikke prøvet endnu... jeg vil mene at de stadig vil blinke med kun 5 watt pærer, idet de kan blinke med kun een 8 watt pære monteret... så er det bare at finde en baglygtepære fx 5/10 watt istedet for 5/21 watt...
du kan også skifte det hele til diodelys, men det kræver et specialt blinkrelæ - se evt. efter niels fups vejledning her på forum...
jeg har mange gange tænkt, men aldrig prøvet, at sætte en diode foran strømtilførslen til omdrejningstælleren + en kraftig elektrolyt til stabilisering af spændingen - på den måde vil spændingsfaldet ikke være promte, hvilket jo er det den nye model omdrejningstæller ikke kan lide... jeg er godt med på det uheldige spændingsfald på typisk 0,7 volt i en diode, men tror egenligt ikke det har betydning, idet omdrejningstælleren fungerer udemærket ved kun 5-5,5 volt, blot den ikke udsættes for hurtige ryk i spænding...
hilsen olieklud...
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kris6861 »

Ok tak Claus jeg har fundet ud af det nu. Mit internet har ikke helt været det bedste på det sidste så jeg kunne først skrive nu men tak. :D
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af claus olieklud »

Kris6861 skrev:Ok tak Claus jeg har fundet ud af det nu. Mit internet har ikke helt været det bedste på det sidste så jeg kunne først skrive nu men tak. :D
hvad var da problemet ??? det kunne måske være til gavn for andre også, så det ville da være meget rimeligt at du skrev hvad du har gjort... hilsen olieklud
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Michael »

Ja lad os høre. Det er derfor det hedder et forum :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kris6861 »

Ja altså okay, Jeg ladede bare mit batteri op en dag og pludselig så var det bare væk igen. Så det var nok fordi batteriet var fladt tror jeg. Når jeg er ude og køre nogle gange og vis omdrejningstælleren begynder at opføre sig mærkeligt igen oplader jeg mit batteri og så virker det igen som det skal. :(y)
Thomas Pihl
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 9. apr 2012 13:59
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Thomas Pihl »

Jeg tilader lige at komme med et spørgsmål :hihi

Hvor finder jeg omdrejningstæller og speedo i fornuftig kvalitet Syns kun jeg kan finde hos T hansen er det ok til prisen ????
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kim B S »

Thomas Pihl skrev:Jeg tilader lige at komme med et spørgsmål :hihi

Hvor finder jeg omdrejningstæller og speedo i fornuftig kvalitet Syns kun jeg kan finde hos T hansen er det ok til prisen ????
Hej Thomas.
Velkommen på forum. :(y)
Det bedste speedometer er afgjort det originale, da det fra T Hansen som regel er lidt rigelig optimistisk i sin visning, men omdrejnings-tælleren fra T Hansen er faktisk hel fin. :D
Derfor søg efter et originalt speedometer her på forum, og køb en omdrejnings-tæller ved T Hansen. Det er du bedst tjent med. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Sv: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Morten - Webmaster »

De passer bare ikke ret godt sammen kim, diameter og højde er meget forskellige så det ser ikke så pænt ud.

Skrevet på telefon, forbehold for taste fejl
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kim B S »

Hej igen.
Hvis man bruger et gammelt kromspeedometer går det nu rimelig fint sammen. Man skal bare have de sorte gummikanter på. Til det originale speedometer bruger man en gummikant magen til den fra omdrejnings-tælleren, man skal bare skære et stykke af på ca. 15 mm. i længden, og så lime resten sammen med superlim. Her under ses det på min egen DXer. :wink:
Hilsen Kim.
Vedhæftede filer
Billede.jpg
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Thomas Pihl
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 9. apr 2012 13:59
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Thomas Pihl »

jamen hvor meget viser det forkert :what2 :hihi

Ps tak for svar
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kai »

Thaiwansen speedoer kan snildt vise 10-30km/t for meget alt efter hvor hurtig man kører.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kim B S »

Thomas Pihl skrev:jamen hvor meget viser det forkert :what2 :hihi

Ps tak for svar
Hej Thomas.
Det kan variere fra den ene til den anden. :D Jeg har haft to, den ene sad på min DXer ved købet. Den viste 55 km/t. når den burde vise 40 km/t. Den anden blev prøvet i stedet, og den viste 48 km/t når den burde vise 40 km/t, lidt bedre, men ikke godt nok. :lol: Så det synes jeg ikke var akseptabelt, Derfor købte jeg et originalt da muligheden bød sig. :wink: Og det er meget tættere på sandheden. viser 39 km/t når den skal vise 40 km/t. Så det kan klares med et fordæk i et nummer mindre. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Thomas Pihl
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 9. apr 2012 13:59
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Thomas Pihl »

Jamen er der ikke andre steder man kan købe omr tæller :crying :crying
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kim B S »

Thomas Pihl skrev:Jamen er der ikke andre steder man kan købe omr tæller :crying :crying
Hej Thomas.
Du kan jo også søge efter begge dele her på forum. :D Det kan da nemt være, at der er nogen som har noget i overskud. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Thomas Pihl
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 9. apr 2012 13:59
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Thomas Pihl »

ok jeg prøver :D :)
jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af jonas1998 »

Hvis man er helt hysterisk med at det skal være noget originalt noget kan man da finde en omdrejningstæller fra en rd 50.
http://viewitem.eim.ebay.dk/YAMAHA-RD50 ... 11992/item" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Morten - Webmaster »

jonas1998 skrev:Hvis man er helt hysterisk med at det skal være noget originalt noget kan man da finde en omdrejningstæller fra en rd 50.
http://viewitem.eim.ebay.dk/YAMAHA-RD50 ... 11992/item" onclick="window.open(this.href);return false;
Desværre ikke da den ikke er elektronisk men med kabel ligesom speedometret
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Problem med omdrejningstæller med blinklysene

Indlæg af Kai »

Morten - Webmaster skrev:
jonas1998 skrev:Hvis man er helt hysterisk med at det skal være noget originalt noget kan man da finde en omdrejningstæller fra en rd 50.
http://viewitem.eim.ebay.dk/YAMAHA-RD50 ... 11992/item" onclick="window.open(this.href);return false;
Desværre ikke da den ikke er elektronisk men med kabel ligesom speedometret
Den er ganske rigtig med kabeltræk..men fin er den..faktisk så fin jeg engang købte en for at mokke en elektronisk thaiwansen i den, men jeg fandt aldrig et blå glas der kunne erstatte den grønne frigearslampe..ellers havde den lige det jeg kunne tænke mig.
Høj lys / blink og så frigear som normalt i speedoet :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"