Ingen gnist i tændrør

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Hej..
Jeg er ny indenfor yamaha og har lige købt en billig yamaha som ikke kunne starte da jeg kom ud for at hente den. Jeg accepterede det og fik ham længere ned i pris, og står nu og skal have det lavet.
Jeg har tjekket gnisten i tændrøret og der er absolut ingen ligegyldig hvilket tændrør jeg bruger. Så har jeg testet min tændspole på min vens yamaha og den virker fint på hans men ikke min egen.
Jeg kan se de har rodet alle ledninger rundt og det ser forfærdeligt ud nede ved batteriet som ikke er monteret.
Men nu hvor det ikke er tændspolen eller tændrøret hvad kan det så skyldes?..
skal jeg så ned til fødespolen og tjekke eller kan i lige give en god beskrivelse af hvad jeg kan gøre.
På min vens yamaha var der monteret 2 ledninger på tændspolen (sort/hvid og en gul/grøn), men såvidt jeg kan se skal der kun være stel og så den sort/hvide ned til svinghjulet.. Alt hjælp vil gøre stor hjælp. Overvejer at montere nyt ledningsnet, så det er mange ledninger ved batteriet som ikke er monteret nogle steder, jeg tænker næsten de skal have stel mange af dem, dog ville det næsten værre lettere at føre helt nyt ledningsnet så man er sikker på hvor man har monteret ledningerne henne osv :)
Håber i gider bruge lidt tid på stakkels mig.. ;)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Kim B S »

Hej Jonas.
Velkommen på forum. :(y) Jeg kunne godt forestille mig at problemet kan være tændings problemer. :wink: Derfor er her et link til en fin guide om tændings-indstilling.

http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ending.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg håber at det er noget du kan bruge. :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Okay tak ;) Jeg prøver at måle mig frem.. Men han sagde han havde kørt på den 1 gang fra et års tid siden, så kunne det ikke godt tænkes at det er fødespolen den er gal med? Det sikker tape rundt om den, ved ikke lige hvad det skulle gøre godt for? :/
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Sidst i guiden på side 10, står der:
"Et trick, til at udelukkefejl i lednings nette i stellet, er at forbinde ledningen fra tændspolen direkte til det 4
polede stik fra motoren. Samme stik position som test boksen forbindes til (sort/hvid ledning)"
for at forstå det korrekt, er det så at forbinde den sort/hvide ledning fra tændspolen på den sort/hvide ledning fra motoren som sidder i det 4 polede stik?..
Hvis ja, hvor finder jeg så det 4polede stik? :)

Hvis jeg ikke forstår dette korrekt med at montere de 2 sort/hvide ledninger, så ville en beskrivelse være rar! :D
Mvh Jonas
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af FS1originalen »

Hej Jonas,

Det har du helt rigtigt fat i!!!

Du skal ind i stellet lige foran batteriholderen - det bør 4 stikket fra motoren være og lidt fremme i stellet kan du også mærke tændspolen og finde den sort/hvide ledning til spolen - den har et enkeltstik.

Så skal du (måske med en ekstra stump ledning) forbinde sort fra motoren (i 4 stikket) med sort/hvid til tændspolen. Så har du udelukket fejl i tændingslås, ledningsnet etc....

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Super jamen det vil jeg så prøve, lækkert med et forum som dette, i er til stor hjælp, sætter jeg stor pris på ;-)
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Så fandt jeg det "4-polede" stik... eller rettere de ledninger der burde sidde der, den tidligere ejer har ødelagt ledningsnettet så groft at man slet ikke kan finde rundt i det, men samlinger over alt, så nu er der bestilt nyt ledningsnet hos Benny, samt ny fødespole til tændningen fordi:

Jeg fandt de ledninger der går fra motoren op til "batterikassen", dog gik der kun 3 ledninger, en grøn, gul og sort... ingen sort/hvid.. men jeg tog den sorte og førte sammen med tændspolens sorte/hvide. Tændrøret slog ingen form for gnister, og det må jo så betyder at der er fejl i fødespolen/tændspolen, og tændspolen er udelukket, da vi testede den på min vens yamaha...
Men er det set før at der kun går 3 ledninger fra motoren?.. Fordi der var kun 3 stk inde i den gummislange hvor de sammen går i op til batteri kassen... Mvh Jonas :) Spændende at finde frem til hvor fejlen lægger, i er til stor hjælp! ;)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af strynboen »

hej den fra motoren er kun sort..det er den fra spolen oppe i stellet som er sort/hvid......den ledning du mangler nede fra motoren er den blå ledning..den er til frigear lys kontakten
din spole nede i tændingen fejler ikke noget..det er nok din platin ..eller kondensator som er defekt..eller en ledning som røre stel..og kortslutter det hele
spolerne fejler aldrig noget....så brug nu pengene fornuftigt..ikke bare købe alt muligt..som du tror du mangler..alle delene kan måles og kontroleres..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Hvor skal den blå ledning så sidde henne af?, altså hvis jeg vil montere en ny ledning så frigearslyset virker, skal jeg så til at åbne motorblokken osv? eller sidder den på svinghjulet et sted? ;s

Så må jeg have fat i nogle platiner, men det er jo bare underligt når den tidligere ejer har kørt på den (Hvis det passer), og så at platinerne bare pludselig er defekte? :) Men er de lette at skifte, og hvis jeg kun har et søgeblad, er det så nok til at indstille tændingen efter jeg har skiftet platinerne? :)

Mvh Jonas
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Morten - Webmaster »

Platiner kan dø på 5 minutter hvis kondensatoren er dårlig.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Okay, jamen så tror jeg lige jeg snupser en kondensator med i købet for en sikkerhedsskyld ;-) takker
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af FS1originalen »

Hmmm.... Nu "ævler" vi jo allesammen om 4 stikket... Det kan meget nemt være at forrige ejer har ødelagt ledningsnettet (især hvis lyseblå mangler), men hvis det er en gammel model du har så ser "4 stikket" altså sådan ud :oops:
Billede0354.jpg
Men hvis du har haft sort forbundet direkte til tændspolen så er det jo ikke problemet!

Min første tanke ved tændingsproblemer er ALTID "T. Hansen tændspole" - de duer simpelthen ikke! Om den hedder Mitsubitshi, Hanjin eller noget andet er nærmest ligemeget, men hvis der bare ingenting står så er det fejlen :!: :!: :!:
Men den har i jo testet på din vens knallert... Har i også testet tændrørshætten???

Og i den helt elementære afdeling :oops: Nu åbner platinerne vel (omkring 0,3 mm) når stemplet er i top???
Måske et dumt spørgsmål, men jeg har før set tændingsproblemer fordi de simpelthen ikke var indstillet - og sågar også at tændingen var monteret en halv omgang forkert så den tændte hvergang stemplet var i bund!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Dewil »

Når nu ledningsnettet ser ud som det gør, tror jeg at jeg ville pille tændingen helt af og dels undersøge ledningerne og dels udmåle spolerne. Har alt for ofte mødt samlinger med kronmuffer og lodninger der sidder og rører ved stel..... :?

Billede
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Tændrørs hætten er også testet ja :)
Jeg er lige ved at anskaffe mig et værktøj så jeg kan se hvor mange grader før top stemplet er osv... så har ikke testet det endnu :)
Men jeg vil og klart lige tage tændingen helt af og så måle de forskellige ting...
Og vil også lige trække en ledning oppe fra møtrikken oven på motoren, jeg synes bare ikke jeg kan se møtrikken nogle steder, så jeg regner med den sidder under stellet når motoren er monteret? s:

I så fald hvordan får jeg motoren afmonteret for lige at trække en ledning?

OG kan jeg sætte en donkraft under og så bare afmontere motoren uden at tage kæden af og evt andre ting af? :)
Har aldrig rodet med tændingen før, så jeg kommer til at lære meget af det, dog er min ven rimlig godt inde i det, så der kan jeg altid hente hjælp ;) Men jeg udarbejder selvfølgelig udfra nielsfups geniale guides :)

Mvh Jonas
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Kim B S »

Hej Jonas.
Her kan du se hvordan man kan komme til at arbejde med tændingen. :wink: Motoren hænger skrå i en motorskrue, så man kan komme til at afmontere ledningen til tændingen oven på motoren. :(y) Inden man er kommet der til, skal udstødningen afmonteres, og hvis man har motorbøjler og/eller Styrtbøjle skal de også afmonteres nederst på motoren, og kæden skal lige skilles ad ved kædesamleren. :wink:
Hilsen Kim.
Vedhæftede filer
Billede 479.jpg
Billede 479.jpg (93 KiB) Vist 20834 gange
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Super kim, tak!! Lige hvad jeg manglede :-P
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Michael »

Jeg tror det er din kondesator det er galt med. Hvis der er en kortslutning på din ledning som går til toppen af kondensatoren således at den går til stel istedet for gennem kondensatoren så kappes din strøm i primærspolen (Den nede på motoren) ikke så hurtigt og dermed vil den gnist som sekunddær spolen skal kunne trække ikke være nær så stor. Udover dette vil den ikke "komme af med strømmen" hurtigt og vil derfor trække en gnist over platinnerne i stedet og disse vil blive ødelagt. Der kan også være en kortslutning i selve kondensatoren.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af strynboen »

ja også mit bud...den ledning fra platinen..kan nemt røre stel...vil mene at en platin altid kan slibes til at virke..om måske kun kortere tid..men de kan ikke gøre at motoren ikke kan starte..men kondensatoren kan ødelægge det hele..men du skal have svinghjulet af og ankerpladen af..og kontrolere ledningerne på bagsiden..
og så rense den..så alt er rent og tørt..bare vask det hele i bensin og blæs det rent..og husk så at lige pudse platinen..med fint smergel..ved vask kommer der en olie film på kontakt sættet

på billed er min hjemmelavede svinghjuls holder..den er god til at holde det fast når møtrikken skal af...taivansen har en god aftrækker til 50 kr..man skal dog huske at rense malingen af gevindet på aftrækkeren..ellers kan den ikke gå ind i svinghjulet..havde meget bøvl før jeg opdagede det lille fif
Vedhæftede filer
svinghjul holde værktøj.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
jonas.s.p
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 16:19
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af jonas.s.p »

Så stødte jeg på lidt problemer nede ved svinghjulet.
Har nu haft ankerpladen helt af, og synes ikke udmiddelbart at der var noget dder kunne resultere til kortslutninger. Jeg har taget lidt billeder så i kan se med...
Men nu hvor jeg har haft fødespolen afmonteret kan jeg ikke montere den igen, skruerne er simpelthen så stramme at få i, det skal de vel ikke være??!..

Hvis en i nærheden af Jelling ville kigge forbi og evt skifte platiner, kondensator og den fødespole for en lille skilling, vil jeg være meget interesseret i det!.. For som jeg står lige nu kan jeg ikke rigtig komme videre hvis det er...

OG Vil en af jer lige skrive hvordan jeg måler ohm over en spole? Skal der være strøm igennem den når jeg måler og hvor skal jeg måle fra og til?!.. :s blev lidt i tvivl da jeg sad med det, dog også et gammelt multimeter, så kan være jeg har gjort det korrekt men at multimeteret så tilfældigvis ikke virker længere ;)

Mvh Jonas
Vedhæftede filer
DSC_0488-1024.jpg
DSC_0490-1024.jpg
DSC_0491-1024.jpg
DSC_0491-1024.jpg
DSC_0492-1024.jpg
DSC_0494-1024.jpg
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ingen gnist i tændrør

Indlæg af Dewil »

Hjælpen er på vej..... 8)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"