1750 Hz tonegerator ?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej med Jer.

Måske misbrug af Forum - men jeg har et problem med denne konstruktion fra Vejle, for den er periodisk ustabil ? Er der en kyndig bruger (evt. Nielsfup) der kan gennemskue om en værdi er kritisk ? Når den ikke vil starte, kan jeg hjælpe den igang ved at berøre den keramiske resonator's ben - og så holder den tonen. Jeg har værtet alle lodninger igennem, så jeg tvivler selv på en kold lodning og det hjælper ikke at berøre komponenterne ovenpå.
Konstruktionen er fra 1999 og har virket upåklagelig for konstruktøren, men den oprindelige brugte kemiske resonator ZTB 455 kunne ikke fås i Vejle RC, så jeg fik en erstatning CSB 455 - kan det være årsagen ?
Jeg troede foriøvrigt, at ændringen af Forum ville muliggør indscanning i alm format, men der er filen for stor - så derfor i Costum-format, beklager...

På forhånd tak for hjælpen. :)
Vedhæftede filer
PDF0037.pdf
(568.18 KiB) Downloadet 323 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul Erik
Jeg ville prøve som det første at ændre lidt på de to kondensatorer der ved resonatoren. Da erstatninger kan ha andre egenskaber en den oprindelig
Og så lodde en 10uF over plus og minus på printet for at stabilisere.

Kik også på databaldet på 4060 og tøjer dele indgangene til stell og plus alt efter dele forholdet.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

nielsfup skrev: tøjer dele indgangene
Hej Niels og tak for svaret, men jeg forstår ikke lige ovenstående ? Jeg har samtidig haft kontakt med konstruktøren, der også foreslår de samme ændringer som du, men jeg har ikke fundet en mindre kondensator end 390 pF endnu. Kunne man ikke engang få trimmekondensatorer med farvebestemte værdier, såsom 5 - 90 pF, eller husker jeg forkert ?
En sjov opdagelse jeg har gjort er, at når jeg tilslutter strømmen varer det ca. 15 - 30 sek. inden den starter - fortæller det noget brugbart ? :idea:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul Erik
Jeg har kikket lidt på det igen.
Jeg kan ikke se der skulle være noget galt med konstruktionen.
Som skrevet skal pin 12 RST forbindes til stel. eller er alt OK

Tror det er de to kondensatore der skal ændres lidt op og ned til den starter stabilt.
Man kan også prøve med en modstand parallelt over resonatoren. Måske 10 til 47K for at få den til at starte stabilt.

Hilsen
Niels
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af strynboen »

off topic..men et spørgsmål til telefon manden..hvordan kobler jeg 2/flere gamle telefoner sammen..en central alså..110 volt ringe spænding..nogle relæer til tale koblingen..men hvordan gøres det praktisk...det er som samtale anlæg i huset/værkstedet jeg vil bruge det...
har en andlm klokke koplet på telefon ledningerne nu.. en 6 volts dørklokke..men det var sejere med egen central
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen Niels.

SÅ LYKKEDES DET ENDELIG, v.h.a. det sidste råd om modstanden tværs over resonatoren og jeg fandt en 56 kohm at forsøge med - og vupti - den starter så stabil, at den ville kunne bruges som morsegenerator.... :lol: Mange tak for hjælpen Niels. :bravo
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af nielsfup »

:teeth2 :teeth2 :teeth2 :teeth2
Sådan
Det glæder mig. Det er et gammelt trix også brugt på X-Tal.
:dust :dust
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

strynboen skrev:off topic..men et spørgsmål til telefon manden..hvordan kobler jeg 2/flere gamle telefoner sammen..en central alså..110 volt ringe spænding..nogle relæer til tale koblingen..men hvordan gøres det praktisk...det er som samtale anlæg i huset/værkstedet jeg vil bruge det...
har en andlm klokke koplet på telefon ledningerne nu.. en 6 volts dørklokke..men det var sejere med egen central
Hej Lars. Jeg tror jeg har løsningen, men vil lige tænke over det og vender tilbage. Vi har nemlig brugt et gammelt Micromat omstillingsanlæg (1/5) - dog til trykknapper fra ca. 1976 - her som babyalarm da børnene var små og det fungerede fint.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af strynboen »

hej hvis du bare har grund oplysningerne..alså ringe spænding110..vekselstrøm..?? tale spænding 20volt???og kan det hele koples parelelt sammen..det er ligemeget at det ringer på alle telefoner..hvis de ikke kan sepereres i linjer..men vil helst have 1 2 3 som linje nummer
tror jeg kan finde en traffo i en kopi maskine..de er tit med 110 driftspænding..og med en traffo som byttes ud efter lande spænding...gamle maskiner self..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af strynboen »

du har jo givet mig en ide...jeg søger på g&g og den blå efter en gammel omstilling..de små virksom hedder brugte dem jo for 20 år siden
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

strynboen skrev:hej hvis du bare har grund oplysningerne..alså ringe spænding110..vekselstrøm..?? tale spænding 20volt???og kan det hele koples parelelt sammen..det er ligemeget at det ringer på alle telefoner..hvis de ikke kan sepereres i linjer..men vil helst have 1 2 3 som linje nummer
tror jeg kan finde en traffo i en kopi maskine..de er tit med 110 driftspænding..og med en traffo som byttes ud efter lande spænding...gamle maskiner self..

Efter nærmere eftertanke kan jeg nu huske, at der skete noget mystisk med Micromat-anlægget, så det nærmest ikke er brugelig til dit formål. Ellers er de normale data : Hvilespænding på 48 volt DC, hvor den blå b-tråd er centraljordet med + 5 volt til jord og den røde a-tråd har - 48 volt til jord. Ringespændingen er på ca. 90 volt AC og ved afløftning er talespændingen ned på 10 - 20 volt afhængig af dæmpningen/den ohmske modstand i kobberet.

Men det er nok en god idé med G&G eller DBA, for det omtalte Micromat-anlæg er temmelig speciel, da der skal sidde en toneringer ved hvert lokalapperat. En lidt nemmere løsning, er Alpha'en der er ca. 25 år gammel og kan håndtere 8 lokalnr. samt 2 centrallinier.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af subwoof »

hvad bruger man en tonegenerator til? :)
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

subwoof skrev:hvad bruger man en tonegenerator til? :)
Hej Alex.

Ja, det glemte jeg egentlig at nævne, men jeg "kom til" at byde på en amatør-radio fra 1977, som ikke var udstyret med det toneopkald, som er nødvendig for at "åbne" en repeater (gentager). Derfor fandt jeg den lille konstruktion i amatør-tidsskriftet OZ oktober 1999 og har derfor lavet denne.
Jeg mangler desuden diagrammer til denne radio Kyokuto Denshi (KDK) FM 144 XR, hvis nogen skulle ligge inde med det ? Desuden mangler jeg også den originale VFO med dobbeltvirkende omskifter med hulaksel, for det er udskiftet med en hjemmelavet synthese, der kan springe med 12,5 kHz i stedet for 25 kHz til de mange "halve" frekvenser. Lidt i stil med S-kanalerne på TV samt MPEG4 standarden.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af strynboen »

er det selektiv opkald( hedder det det)??..mener da at der er flere toner..men de genereres måske på samme enhed

jeg har lige fundet kassen med mine" walkie talkie"s.".27 mhz....der er en lækker model som kan scanne på en kanal..når man taler på en anden..der er små relæer..og lamper som blinker...det er før lys dioder og digital kanaler :offtopic :offtopic :offtopic
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Poul-Erik A. skrev:
subwoof skrev:hvad bruger man en tonegenerator til? :)
Hej Alex.

Ja, det glemte jeg egentlig at nævne, men jeg "kom til" at byde på en amatør-radio fra 1977, som ikke var udstyret med det toneopkald, som er nødvendig for at "åbne" en repeater (gentager). Derfor fandt jeg den lille konstruktion i amatør-tidsskriftet OZ oktober 1999 og har derfor lavet denne.
Jeg mangler desuden diagrammer til denne radio Kyokuto Denshi (KDK) FM 144 XR, hvis nogen skulle ligge inde med det ? Desuden mangler jeg også den originale VFO med dobbeltvirkende omskifter med hulaksel, for det er udskiftet med en hjemmelavet synthese, der kan springe med 12,5 kHz i stedet for 25 kHz til de mange "halve" frekvenser. Lidt i stil med S-kanalerne på TV samt MPEG4 standarden.
Hvad med diagnode konspektret ? er der konformer på den ? :thunge


Du snakker sort Poul-Erik :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

strynboen skrev:er det selektiv opkald( hedder det det)??..mener da at der er flere toner..men de genereres måske på samme enhed

jeg har lige fundet kassen med mine" walkie talkie"s.".27 mhz....der er en lækker model som kan scanne på en kanal..når man taler på en anden..der er små relæer..og lamper som blinker...det er før lys dioder og digital kanaler :offtopic :offtopic :offtopic
Nej, det er ikke selektiv opkald som f.eks. erhvervsradioer. Derimod er det lille print (10*15 mm) blevet monteret i den store mikrofon (med pladsoverskud) samt en lille ringetryk til at aktivere f.eks Skive-repeateren på 145,6625 MHz via spacing (som er 600 KHz lavere) med 1750 Hz tonen, hvorefter repeateren er klar til at videresende mit signal, der så kan nå vidt omkring. Når jeg så har snakket færdig med en anden amatør, de-aktiveres repeateren igen efter få sekunder og kræver toneopkaldet igen før næste samtale.
Problemet med det lille print har stået på længe og jeg har også forsøgt at være tålmodig med den, for een af delene var jeg omkring Vejle RC for at hente før vi ankom til Vejle-træffet i maj. Jeg har også snakket med konstruktøren et par gange uden held - men det var Niels her på Forum, der kom med "de vise sten" . :bravo
Sort snak ? Tja, vi har nok hver vore laster.... :lol: Men jeg kan godt bestille sletning, hvis... ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af nielsfup »

:hihi :hihi Ja man er vel lidt af en nørd.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af subwoof »

hmm nu lyder det ligesom min chef.
han er landmand, og i gamle dage, inden den satans mobiltelefon. brugte han walkietalkier i traktorerne.. det var en stor bedrift dengang og de skulle jo flere km hjemmefra.

han havde en hovedstation derhjemme. han mener at kunne mindes at de kunne række 150 km inden at montøren kom og justerede dem ned, fordi Hjørring taxa klagede over at de bestilte taxaer alle mulige steder hen, når arbejdsdagen var ved at blive kedelig :hihi

men jeg har arvet 6 Storno walkier, med antenner og hele skidtet.. men kan simpelthen ikke få modtagelsen til at fungerer....

de virker fint på arbejdsbordet
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Poul-Erik A. skrev:Sort snak ? Tja, vi har nok hver vore laster.... :lol: Men jeg kan godt bestille sletning, hvis... ?
Absolut ikke, jeg syntes det er sjovt. (og jeg er jo faktisk også selv gammel elektronik nørd selv om det er 20 år siden jeg rigtig brugte tid på det.)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af strynboen »

HOUSTON ve have a problem_-- - ----BEEEEEEB.... :(y) ....jeg er vild med elektro tråde,,,,det er alså et signal til RELÆ stationer
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"