1750 Hz tonegerator ?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

strynboen skrev:HOUSTON ve have a problem_-- - ----BEEEEEEB.... :(y) ....jeg er vild med elektro tråde,,,,det er alså et signal til RELÆ stationer
He He Lars, jeg har faktisk tænkt på at indbygge min 30 år gamle hjemmelavede apollopip i omtalte radio velvidende, at folk med høreapperat bander det langt væk, for det føles åbenbart som smerte i ørene... :?
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 25. dec 2011 19:37, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Morten - Webmaster skrev:
Poul-Erik A. skrev:Sort snak ? Tja, vi har nok hver vore laster.... :lol: Men jeg kan godt bestille sletning, hvis... ?
Absolut ikke, jeg syntes det er sjovt. (og jeg er jo faktisk også selv gammel elektronik nørd selv om det er 20 år siden jeg rigtig brugte tid på det.)
Helt OK Morten og jeg mener også at kunne huske du også var ved at lave blinkrelæ eller alarm efter Niels' diagrammer, eller husker jeg forkert ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

subwoof skrev:hmm nu lyder det ligesom min chef.
han er landmand, og i gamle dage, inden den satans mobiltelefon. brugte han walkietalkier i traktorerne.. det var en stor bedrift dengang og de skulle jo flere km hjemmefra.

han havde en hovedstation derhjemme. han mener at kunne mindes at de kunne række 150 km inden at montøren kom og justerede dem ned, fordi Hjørring taxa klagede over at de bestilte taxaer alle mulige steder hen, når arbejdsdagen var ved at blive kedelig :hihi

men jeg har arvet 6 Storno walkier, med antenner og hele skidtet.. men kan simpelthen ikke få modtagelsen til at fungerer....

de virker fint på arbejdsbordet
Jamen, gad vide om du er gammel nok til at have hørt på tilsvarende erhvervs-samtaler fra Kisumkjær Maskinstation for 15-20 år siden, for afstanden herfra til Møldrup er indenfor rækkevide ? Jeg ved nemlig, at der var rækkevidde til bl.a. Videbæk omegn.
Det med modtageren kan sagtens være en synthese (frekvens-styring), der er ude af justering, det var nemlig galt i sendesiden på denne radio...
"...de virker fint på arbejdsbordet..." hmm.. fra hvilken strømforsyning ?
Vedhæftede filer
December 2011 002.jpg
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af subwoof »

poul erik..

hov har ikke fået opdateret min profil.. er nu bosiddende nær hjørring..

men strømforsyningen var et alm. bil batteri :) en lader dur ikke, den er for ustabil..

og nej er ikke så gammel at jeg kan være med :) er kun de 19, men man er søn af en elektriker så elektronik det elsker jeg :) og især gammel elektronik..
har fået at vide man skal justere squelch, altså trykke knappen ind, der hedder det og justere på den lille skrue indtil der ingen støj er..

og så skal jeg ha opgradet min antenne
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af strynboen »

hej sq er bare en dreje knap..hvor du stiller den så den lukker højttaleren til signalet er stærkt nok..så slipper du for baggrunds knasen(og svage stationer)..
der er tit et filter som er en on/off knap...og så er der en PA/ som er en udgang til højttaler..så du taler ud gennem udgangen....så vidt jeg husker...
de syntese kanaler havde jeg store problemer med da min danita..ikke var stabiliceret så de gled ud..det var en af de første modeller uden krystal kanaler
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Sidste nyt er at jeg har forsøgt at justere modtageren i Kyokuto'en efter anvisning fra diagram/vejledningen, men den justerbare L5 's ferritkerne er knust og jeg HAR forsøgt 2 elektronoklagre incl. radioklubben - men nej, findes ikke længere. Diagrammet skriver 7422 og på spolehuset står der 22, men så er jeg i tvivl om det betyder 22 milli Henry - eller ? Kan nogen skaffe den evt. Niels ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af claus olieklud »

hej poul erik a... jeg har fået en masse af den slags du søger fra en afdød radioamatør... der er mange helt nye varer fra gammel tid, men også lidt brugt... jeg er godt med på at det du søger er en variabel spole ( spole med forskydende kerne ), men kunne du ikke tage et billede af dimsen du skal bruge ???

hvis der er andre ting du mangler må du endelig bare spørge mig...

jeg har også et par cigaræsker fyldt med krystaller af enhver værdi - der er nok 200 stk...

jeg tror jeg har det du skal bruge idet jeg nok har 50 kg blandet guf fra gammel tid...

hilsen olieklud
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Claus og tak for respons.

Jeg har taget et billede - men den "nye" PC her fra 2007 har åbenbart ikke det program til at komprimere billeder med, så jeg venter lige til i aften med at forsøge det.... og nu regner det, så jeg stopper Deutz'en efter at have fået jorden harvet igennen til kartofler. Sønnike hjalp nu med at installere Picture Manager, så her er billedet...

Var det forresten dig, der spurgte om jeg var radioamatør første gang vi mødtes ved Langelands Elektro ?
Vedhæftede filer
001.JPG
001.JPG (63.29 KiB) Vist 12644 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 10. maj 2012 19:24, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af claus olieklud »

Poul-Erik A. skrev:Hej Claus og tak for respons.

Jeg har taget et billede - men den "nye" PC her fra 2007 har åbenbart ikke det program til at komprimere billeder med, så jeg venter lige til i aften med at forsøge det.... og nu regner det, så jeg stopper Deutz'en efter at have fået jorden harvet igennen til kartofler. Jeg fulgte vejledningen herfra Forum og her er billedet i zipform.
Resized Images.zip
Var det forresten dig, der spurgte om jeg var radioamatør første gang vi mødtes ved Langelands Elektro ?
hejsa igen... ja det var mig der spurte, det var jo let at se når der stod oz på trøjen...
jeg kikker efter sådan en variabel spole til dig... hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg har ikke den justerbare spole som du skal bruge som ny vare, men jeg har da et par gamle danita skibs vhfèr som du kan få... som du ser er der 3 fysiske størrelser af trim-spoler, og jeg vil gætte på det er en af den lille model du skal bruge... når nu du skriver 0,22mh, betyder det så at den er justerbar imellem 0,00mh til 0,22mh eller hvordan ??? jeg tænker hvis det er tilfælde så kunne du måske godt bruge en der hedder 0,47mh istedet, da den vel så er justerbar imellem 0,00mh til 0,47mh ??? jeg går ud fra at des længere ferritkernen er skruet ned i spolen, des lavere er værdien, men om den ligefrem bliver 0,00mh med kernen i bund er et godt spørgsmål...

kan du bruge dem på billedet så må du få dem... jeg samler ikke på gamle radioer længere, men har aligevel en stak at stå som egenligt bare skal smides ud... der er bla nogle gamle 23ch 27mhz danita og uniden, og du må såment få det hele hvis du vil...

du kan også få de 200 krystaller som jeg tidligere nævnte... hvis du ikke selv kan bruge dem kan det jo være du kunne give dem til en i radioklubben...

hvis der er noget andet du skal bruge så sig det, da jeg syntes det er bedst at elektronikken kommer til at gøre gavn... det skal ikke koste noget...

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
DSC00439.JPG
DSC00439.JPG (91.4 KiB) Vist 12694 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af strynboen »

jeg har også nogle gamle 27 mhz..bla en med mekanisk scan..på dobbelt kanal vælger..det er lige før der er tandhjul i den...kan godt lide det gamle elektronik..som næsten er mekanisk..det er lettere at forstå..med nogle store glas dioder og transistore med metal hus..og spoler med ferrit kerne...kedeligt med dem med 3 sorte tusind ben kredse..og mikroskobiske kredsløb trykt i flere lag...ting er generalt blevet for små og komplicerede...og smid væk..når de ikke virker..jeg vil tilbage til 1972
nå undskyld for :offtopic ...
er der nogen som bruger 27 mhz mere???..har antenne..men gider ikke at montere det...hvis det ikke bliver brugt mere..er de gået over til fm... frekvens modulation..elller er det bare en falsk fm...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen og tak for tilbudet om skibs-VHF'en og jeg forestiller mig, at når vi mødes til træf, kan mit bagagerum være elektronik-affaldsspand ? :idea: Jeg har bare ikke noget at gengælde med.... :oops:
Vedr. størrelsen på spolen foreskriver diagrammet 4722 (og der står 22 på huset), så det er kun en forestiling jeg har om at det måske angiver middelværdien på 22 mh ? Jeg har også prøvet at måle dens modtand, som er på nærmest 0 ohm og jeg fandt en anden spole fra en trådløs telefon, men den er på 8 ohm og derfor nok ikke brugelig.
Gad vide om du ligger inde med en dobbelt drejeomskifter med 10 pos. , der udstyret med hulaksel gør begge funktioner uafhængige af hinanden
Som du også nævner Lars, har jeg det også bedst med at kunne "se og mærke" komponenterne og måtte bl.a. give op overfor en SCO elcykel, som er udstyret med SMD i boxen - så ja, lad os opleve 1972 igen... :lol:
Jeg havde 27 MHz WT for 30 år siden og den var udstyret med både AM og FM og jeg mener at snakken gik på, at i fremtiden krævede man ren FM, som er mindre "splattende" på de nærliggende kanaler, såe...
Det var forøvrigt sjov med ræveløb dengang og min daværende værkfører på Stampes Elektro foreslog, at jeg skulle prøve at være "ræv" og sende retningsbestemt under højspændingsledninger i skovene nær Ringkøbing med det resultat, at ikke ret mange "jægere" fandt mig - og nøj så sure de blev over at være narret - men måtte også erkende, at reglerne VAR overholdt. :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

...øh, jo jeg har da en ny kæde fra en cykelhandler, der ikke gad rep. af Yamaha mere, så kunne vi evt. bytte med skibs-VHF'er samt krystaller Claus ?
Vedhæftede filer
April 2012.jpg
April 2012.jpg (48.64 KiB) Vist 12663 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af juhl-drengen »

godt så det der er faktisk samme kæde som jeg fik i mit kædekit til suzukien i tante hansen :what2 eneste forskel er min er en 428
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Et lille spørgsmål til Claus om den komplette Danita : Har jeg ret i, at Uniden mic'en ikke hører til den, for dens stikforbindelser passer ikke med radioens m.h.t. C, NC, NO og signal ? Krystallerne medbragte jeg i radioklubben og jeg forventede at "de gamle rotter" ville sige noget i retning af "Smid det gamle l**t ud" - men nej, de blev nærstuderet og man foreslog endda at registrere den i et Xcel ark... :(y)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det kan meget vel tænkes at uniden microfonen ikke er kodet til danita, men så må du bare lige flytte lidt rundt på ledningerne...
jammen jeg håber da krystallerne kommer til at gøre gavn for nogen...
hilsen olieklud
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 1750 Hz tonegerator ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja og jeg skylder måske lige at nævne, at den komplette Danita tog jeg med i firmabilen m.h.p. på 12 volt samt antennestik fra 2 meter'en - men Danita'en var tavs. Da jeg så afventede entreprenørhjælp lukkede jeg den op og imens jeg fandt Fluke'n frem for at fejlsøge, eksploderede en 220 microferrad lyt...... og for de der før har hørt tilsvarende, er det ikke nødvendig at beskrive braget......og pudsigt nok kiggede jeg rundt om andre så - eller rettere hørte det - men ingen reagerede på det i industrikvarteret i Nykøbing M. UHA hvor var jeg tæt på at skide i bukserne... :oops: :lol:
Desuden viste det sig, at samme lyt i den ikke komplette Danita var direkte kortsluttet og det jar jeg ikke oplevet før ? :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"